内容に類似性のあるシラバス

1088 件ヒット (0.042秒):

  •   英文学・英語学基礎講読Ⅱ / English Literature and Linguistics (Introductory Reading)II  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      4  
      後期 木曜日 3講時  

    Romeo and Juliet is one of the most famous love stories in world literature. Its influence makes it one of the most popular plays by William Shakespeare. In this course, we will study the original English version of Shakespeare’s play and consider a number of aspects of renaissance English drama, world tragedy, ideas of romantic love, and the historical importance of the play for the invention of the modern idea of the teenager. We will study a part of the play together each week in class and watch a number of film versions of the play to see how it can be interpreted and performed. We will also consider some global adaptations of the play and its influence in Japan.

    ロミオとジュリエット』は、世界文学の中で最も有名なラブストーリーのひとつである。その影響により、ウィリアム・シェイクスピアの戯曲の中でも最も人気のある作品のひとつとなっている。このコースでは、シェイクスピアの戯曲の英語原作を学び、ルネサンス期のイギリス演劇、世界の悲劇、ロマンチックな愛の観念、そしてティーンエイジャーという近代的な観念の発明におけるこの戯曲の歴史的重要性など、さまざまな側面について考察する。 毎週クラスで戯曲の一部を一緒に学び、戯曲がどのように解釈され、上演されるかを見るために、いくつかの映画版を鑑賞する。また、この戯曲の世界的な翻案や日本における影響についても考察する。

  •   英文学講読 / English Literature (Reading)  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      6  
      後期 月曜日 2講時  

    Kazuo Ishiguro is the acclaimed Japanese-born and British-based author who won the Nobel Prize for Literature in 2017. The Remains of the Day (1989) is one of his most famous novels (and later adapted into a popular movie), which describes the life and love of a butler serving an English aristocrat in the 1930s, and how he reacts to the coming of the Second World War. In this course we will study Ishiguro’s novel as both an example of contemporary English fiction about social class, and as a way to think about the memory of the World War in British Postwar culture. Students will read a part of the novel each week and in the class we will discuss relevant topics. Students should learn about the style of modern fiction, techniques for reading, and improve subject knowledge about twentieth-century culture.

    カズオ・イシグロは、2017年にノーベル文学賞を受賞した、日本生まれで英国在住の高名な作家である。日の名残り』(1989年)は彼の最も有名な小説の一つで(後に映画化され人気を博した)、1930年代の英国貴族に仕える執事の人生と愛、そして第二次世界大戦の到来に対する彼の反応を描いている。 このコースでは、社会階級を扱った現代イギリス小説の一例として、また戦後イギリス文化における世界大戦の記憶について考える方法として、イシグロの小説を学ぶ。受講生は毎週小説の一部を読み、クラスでは関連するトピックについて議論する。現代小説のスタイルや読解のテクニックを学び、20世紀文化に関する知識を深める。

  •   英文学基礎講読Ⅱ / English Literature (Introductory Reading)II  
      講師(非)  
      文  
      4  
      後期 月曜日 2講時  

    オードリー・ヘップバーン主演の映画『マイ・フェア・レディ』(1964年)の原作としても知られるバーナード・ショーの『ピグマリオン』(1914年)は20世紀初頭のイギリス・アイルランド文学を代表する演劇作品のひとつといってよいでしょう。この作品を精読しながら英語で書かれた文学作品の特性や英語圏の文化と社会についての理解を深めるとともに、演劇や映画といった、選択されるコミュニケーション手段の違いが、意味の伝達と生成にどのような影響を及ぼすのかについても考えます。また、1910年代初頭のイギリスは社会的な問題に対する人々の見方が大きく変化した時期でもあったので、当時の歴史的文脈が作品にどのように関連しているのか、あるいは関連していないのか、といった点についても検討したい。各回の担当者は、ハンドアウトを作成し報告を行うことが求められます。

    Bernard Shaw's Pygmalion (1914) is one of the most famous plays in early-twentieth-century English and Irish literature. The 1964 American film My Fair Lady is an adaptation of this play. In this course, we closely read the text to understand English culture and society, paying particular attention to the use of language and the process of communication. Another point of interest is how a historical shift around 1910. In each class, several students will be asked to translate and make a comment on the assigned part of the text.

  •   英文学演習Ⅱ / English Literature (Seminar)II  
      講師(非)  
      文  
      6  
      後期 火曜日 4講時  

    William Shakespeare,_Twelfth Night_を参加者全員で精読する。英語を正確に読むことはもちろん、作品の内包するイメージ・シンボル、構造なども読解することが要求される。授業では毎回担当者を決めて該当箇所の日本語訳とコメントをしてもらう。その後参加者でディスカッションを行い、テクストの理解を深める。最終的に作品論を書いてもらう。

    Students will be required to do the 'close reading' of William Shakespeare, _Twelfth Night_. 'Close Reading' in this class means not only understanding Shakespeare's English correctly but also reading, for example, images, symbols, structures of the text. In each class, some of the students will be asked to translate and provide comments on the assigned part. Additionally, all students will be encouraged to actively participate in the discussion to enhance their understanding of the text. At the end of the term, students will be requred to write an essay on _Twelfth Night_.

  •   英文学研究演習Ⅰ / English Literature (Advanced Seminar)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 3講時  

    John Milton (1608-1674) is one of the most influential, and controversial, poets in the English language, whose work has influenced many famous world of English and Literature, and continues to provoke readers today. This course will read a selection of his major poetical works, including his early lyric poetry collected in Poems (1645), and excerpts from his masterpiece, the epic poem, Paradise Lost (1667). We will study the literary and historical background of the seventeenth century, including his use of literary genres, the influence of religious belief on his work, and ideas of cultural and political conflict during his lifetime , and also consider some of the historical reception of his work.

    ジョン・ミルトン(1608-1674)は、英語において最も影響力があり、物議を醸した詩人の一人で、その作品は多くの有名な英文学界に影響を与え、今日も読者を挑発し続けている。このコースでは、『詩集』(1645年)に収められた初期の抒情詩や、代表作である叙事詩『失楽園』(1667年)からの抜粋など、彼の主要な詩作品の一部を読み解く。 また、17世紀という時代の文学的・歴史的背景として、彼の文学ジャンルの使い方、彼の作品に与えた宗教的信仰の影響、生前の文化的・政治的対立の考え方などを学び、彼の作品の歴史的受容についても考察する。

  •   英文学演習Ⅰ / English Literature (Seminar)I  
      講師(非)  
      文  
      5  
      前期 火曜日 4講時  

    William Shakespeare,_As You Like It_を参加者全員で精読する。英語を正確に読むことはもちろん、作品の内包するイメージ・シンボル、構造なども読解することが要求される。授業では毎回担当者を決めて該当箇所の日本語訳とコメントをしてもらう。その後参加者でディスカッションを行い、テクストの理解を深める。最終的に作品論を書いてもらう。

    Students will be required to do the 'close reading' of William Shakespeare, _As You Like It_. 'Close Reading' in this class means not only understanding Shakespeare's English correctly but also reading, for example, images, symbols, structures of the text. In each class, some of the students will be asked to translate and provide comments on the assigned part. Additionally, all students will be encouraged to actively participate in the discussion to enhance their understanding of the text. At the end of the term, students will be requred to write an essay on _As You Like It_.

  •   多文化共生思想論Ⅱ  
      担当教員  
      国文  
       
      前期集中 その他 連講  

    本講義では19世紀後半のイギリスにおいて、産業化への抵抗として起こったアーツ・アンド・クラフツ運動と、大正から戦後にかけて日本で行われた民藝運動の比較研究を事例として、比較文化・比較思想の分野における基本的概念や研究手法を紹介する。特に、それぞれの運動の主導者であったウィリアム・モリスと柳宗悦の思想を比較し、両者の間の対話の可能性を探ることを通じて、多文化共生のための異文化理解の深化について考える。

    In this lecture, we will introduce basic concepts and research methods in the field of comparative culture and philosophy through a case study comparing the Arts and Crafts Movement, which arose in late 19th-century Britain as a resistance to industrialization, and the Mingei Movement that took place in Japan from the Taisho period to the post-war era. In particular, by comparing the thoughts of William Morris and Yanagi Muneyoshi, who were leaders of their respective movements, we will explore the potential for dialogue between them. Through this exploration, we aim to deepen our understanding of intercultural understanding for multicultural coexistence.

  •   英文学・英語学基礎講読Ⅰ / English Literature and Linguistics (Introductory Reading)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      3  
      前期 木曜日 3講時  

    This course will consider the period of the “Postwar” in British Literature (1945-2000s). We will read a selection of short stories and study them in the literary, historical and cultural context of literature after World War Two. Topics for study will include: the style of the short story; social class and change in post-war Britain; gender and identity; science, technology and the environment; understanding literary history and periodization of the modern. Students should improve skills for reading fiction in English and understanding comparative modern culture.

    このコースでは、イギリス文学における「戦後」の時代(1945-2000年代)を考察する。選りすぐりの短編小説を読み、第二次世界大戦後の文学、歴史、文化的背景の中で研究する。学習内容には、短編小説のスタイル、戦後イギリスの社会階級と変化、ジェンダーとアイデンティティ、科学技術と環境、文学史の理解と現代の時代区分などが含まれる。学生は、英語で小説を読み、比較近代文化を理解するスキルを向上させる。

  •   英文学・英語学論文作成法特論Ⅰ / Academic Writing in English Literature and Linguistics (Advanced Lecture)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      1学期  
      前期 木曜日 2講時  

    This course is intended to help graduate students develop the skills necessary for successfully writing academic assignments in English. Over the course of the semester, students will review and practice the necessary stages for preparing, drafting and editing academic work by writing two essays. Classes each week will review specific skills and strategies for the writing assignment, such as brainstorming, outlining, revising, and practicing sentence styles. The course will also include citation skills using MLA Style and, if required, APA Style.

    このコースは、大学院生がアカデミックな課題を英語でうまく書くために必要なスキルを身につけることを目的としている。学期中、学生は2本のエッセイを書くことで、学術論文の準備、草稿作成、編集に必要な段階を確認し、練習する。各週の授業では、ブレーンストーミング、アウトライン作成、推敲、文体の練習など、ライティング課題に必要な特定のスキルやストラテジーを確認する。また、MLAスタイル、必要であればAPAスタイルを用いた引用のスキルも学びます。

  •   比較文化論各論 / Comparative Culture (Special Lecture)  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
       
      前期 月曜日 3講時  

    This course is intended to introduce basic concepts and approaches for intercultural research by reviewing some important English keywords for researching for broad cultural studies in the humanities. By “cultural studies” we mean broadly any approach used in the School of Arts and Letters for studying forms of knowledge. Every week, the class will look at a particular word that describes a concept, object or topic of relevance and consider its implications and applications to undergraduate studies. To do so, students will be asked to read in advance each week a short text of some kind (usually in photocopy form or as an online source, and sometimes video material as well as writing) which will be explained in class by lecture and group discussion. By the end of the course, students will be asked to do some group work during class in the form of a class survey of a group presentation to each other on material arising from the course.

    本講座は、人文科学における幅広い文化研究を行うための重要な英語キーワードを概観しながら、異文化間研究のための基本的な概念やアプローチを紹介することを目的としています。 ここでいう「カルチュラル・スタディーズ」とは、広く文学部で用いられる、知の形態を研究するためのあらゆるアプローチを意味します。このクラスでは毎週、関連性のある概念、対象、トピックを表す特定の単語を取り上げ、その意味合いと学部での研究への応用について考えます。そのために、受講生は毎週、何らかの短いテキスト(通常はコピーやオンライン資料、時には文章だけでなく映像資料も)を事前に読んでくるように指示され、授業では講義とグループ・ディスカッションによって説明される。コースの終わりには、授業中にグループワークをしてもらい、コースで学んだことについてクラスでアンケートをとり、グループで発表してもらいます。

もっと見る…