内容に類似性のあるシラバス

900 件ヒット (0.036秒):

  •   英文学・英語学基礎講読Ⅰ / English Literature and Linguistics (Introductory Reading)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      3  
      前期 木曜日 3講時  

    This course will consider the period of the “Postwar” in British Literature (1945-2000s). We will read a selection of short stories and study them in the literary, historical and cultural context of literature after World War Two. Topics for study will include: the style of the short story; social class and change in post-war Britain; gender and identity; science, technology and the environment; understanding literary history and periodization of the modern. Students should improve skills for reading fiction in English and understanding comparative modern culture.

    このコースでは、イギリス文学における「戦後」の時代(1945-2000年代)を考察する。選りすぐりの短編小説を読み、第二次世界大戦後の文学、歴史、文化的背景の中で研究する。学習内容には、短編小説のスタイル、戦後イギリスの社会階級と変化、ジェンダーとアイデンティティ、科学技術と環境、文学史の理解と現代の時代区分などが含まれる。学生は、英語で小説を読み、比較近代文化を理解するスキルを向上させる。

  •   英文学講読 / English Literature (Reading)  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      6  
      後期 月曜日 2講時  

    Kazuo Ishiguro is the acclaimed Japanese-born and British-based author who won the Nobel Prize for Literature in 2017. The Remains of the Day (1989) is one of his most famous novels (and later adapted into a popular movie), which describes the life and love of a butler serving an English aristocrat in the 1930s, and how he reacts to the coming of the Second World War. In this course we will study Ishiguro’s novel as both an example of contemporary English fiction about social class, and as a way to think about the memory of the World War in British Postwar culture. Students will read a part of the novel each week and in the class we will discuss relevant topics. Students should learn about the style of modern fiction, techniques for reading, and improve subject knowledge about twentieth-century culture.

    カズオ・イシグロは、2017年にノーベル文学賞を受賞した、日本生まれで英国在住の高名な作家である。日の名残り』(1989年)は彼の最も有名な小説の一つで(後に映画化され人気を博した)、1930年代の英国貴族に仕える執事の人生と愛、そして第二次世界大戦の到来に対する彼の反応を描いている。 このコースでは、社会階級を扱った現代イギリス小説の一例として、また戦後イギリス文化における世界大戦の記憶について考える方法として、イシグロの小説を学ぶ。受講生は毎週小説の一部を読み、クラスでは関連するトピックについて議論する。現代小説のスタイルや読解のテクニックを学び、20世紀文化に関する知識を深める。

  •   英文学演習Ⅲ / English Literature (Seminar)III  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      5  
      前期 月曜日 2講時  

    In this class we will read the short novel Cranford (1853) by Elizabeth Gaskell. This is a comic description of life in small town in Victorian England yet is also shows us a lot about changing ideas and contexts of 19th century Britain (the Victorian period). Therefore, during the class we will study the many aspects of Victorian culture and society that are mentioned in the novel: the role of women and men; the English class system; the railways and the industrial revolution; the countryside and the city; the impact of the British Empire and globalization.

    この授業では、エリザベス・ガスケルの短編小説『クランフォード』(1853年)を読みます。この小説は、ヴィクトリア朝イギリスの小さな町の生活をコミカルに描いたものですが、19世紀イギリス(ヴィクトリア朝時代)の考え方や背景の変化についても多くのことを教えてくれます。そこで授業では、この小説に登場するヴィクトリア朝の文化や社会の様々な側面、つまり女性と男性の役割、イギリスの階級制度、鉄道と産業革命、田舎と都会、大英帝国の影響とグローバリゼーションについて学ぶ。

  •   英文学研究演習Ⅱ / English Literature (Advanced Seminar)II  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      2学期  
      後期 火曜日 3講時  

    This course will read some examples of British novels and consider recent critical approaches to the contemporary novel and studies of fiction. The aim will be to help students consider the status of novels and contemporary fiction, and of how to better read narrative prose analytically. During the semester we will aim to read three representative short novels: Muriel Spark’s The Prime of Miss Jean Brodie (1961), Kazuo Ishiguro’s When We Were Orphans (2000) and Deborah Levy’s Swimming Home (2012). Each novel explores the theme of childhood trauma, individual memory, and ideas of world history, yet also demonstrate different forms of fictional narration (roughly speaking, ‘the omniscient’, ‘the unreliable’ and ‘free indirect’). We will read the novels to introduce influential and current criticism of fiction, including ideas of psychoanalysis, rhetoric, aesthetics, and affect theory. By the end of the semester, students should know more about the post-war British novel how to read and write about fiction.

    このコースでは、イギリスの小説の例をいくつか読み、現代の小説やフィクション研究に対する最近の批評的アプローチについて考察する。その目的は、受講生が小説と現代小説の位置づけを考え、物語散文を分析的に読む方法を身につけることである。学期中には、代表的な短編小説を3作読むことを目標とする: ミュリエル・スパークの『The Prime of Miss Jean Brodie』(1961年)、カズオ・イシグロの『When We Were Orphans』(2000年)、デボラ・レヴィの『Swimming Home』(2012年)である。それぞれの小説は、幼少期のトラウマ、個人の記憶、世界史の考え方をテーマとしながらも、フィクションのナレーションのさまざまな形式(大雑把に言えば、「全知」、「信頼できない」、「自由間接」)を示している。小説を読みながら、精神分析、修辞学、美学、感情論など、影響力のある最新の小説批評を紹介する。学期末までには、学生は戦後イギリスの小説について、どのように小説を読み、どのように小説を書けばよいかをより深く知ることになるはずである。

  •   英文学・英語学基礎講読Ⅱ / English Literature and Linguistics (Introductory Reading)II  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      4  
      後期 木曜日 3講時  

    Romeo and Juliet is one of the most famous love stories in world literature. Its influence makes it one of the most popular plays by William Shakespeare. In this course, we will study the original English version of Shakespeare’s play and consider a number of aspects of renaissance English drama, world tragedy, ideas of romantic love, and the historical importance of the play for the invention of the modern idea of the teenager. We will study a part of the play together each week in class and watch a number of film versions of the play to see how it can be interpreted and performed. We will also consider some global adaptations of the play and its influence in Japan.

    ロミオとジュリエット』は、世界文学の中で最も有名なラブストーリーのひとつである。その影響により、ウィリアム・シェイクスピアの戯曲の中でも最も人気のある作品のひとつとなっている。このコースでは、シェイクスピアの戯曲の英語原作を学び、ルネサンス期のイギリス演劇、世界の悲劇、ロマンチックな愛の観念、そしてティーンエイジャーという近代的な観念の発明におけるこの戯曲の歴史的重要性など、さまざまな側面について考察する。 毎週クラスで戯曲の一部を一緒に学び、戯曲がどのように解釈され、上演されるかを見るために、いくつかの映画版を鑑賞する。また、この戯曲の世界的な翻案や日本における影響についても考察する。

  •   英文学概論 / English Literature (General Lecture)  
      大河内 昌  
      文  
      4  
      後期 火曜日 1講時  

    ジェイン・オースティンに焦点を当てながら、18世紀~19世紀初頭におけるイギリス小説の展開を跡づけます。イギリスは近代的なリアリズム小説が比較的早い時期に成立しましたが、そのひとつの完成形がオースティンの小説です。その背景には政治的・社会的な要因が大きく作用しています。この授業では、そうした歴史的背景を説明しながら、オースティンと彼女に先立ついくつかの作家の作品を紹介してゆきます。同時に、小説の批評的な分析方法も紹介してゆきます。また、英語力を養うために、各作品の名場面を英語の原文で鑑賞します。

    This lecture traces the history of English novel from the 18th- to 19th century, focusing on the works of Jane Austen. In Britain, modern realist novels developed relatively earlier than other European countries, and we find its fully developed form in Jane Austen. This course will read major works of Jane Austen and some of her predecessors, also paying attention to the method of analysis of literary works.

  •   英文学研究演習Ⅰ / English Literature (Advanced Seminar)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 3講時  

    John Milton (1608-1674) is one of the most influential, and controversial, poets in the English language, whose work has influenced many famous world of English and Literature, and continues to provoke readers today. This course will read a selection of his major poetical works, including his early lyric poetry collected in Poems (1645), and excerpts from his masterpiece, the epic poem, Paradise Lost (1667). We will study the literary and historical background of the seventeenth century, including his use of literary genres, the influence of religious belief on his work, and ideas of cultural and political conflict during his lifetime , and also consider some of the historical reception of his work.

    ジョン・ミルトン(1608-1674)は、英語において最も影響力があり、物議を醸した詩人の一人で、その作品は多くの有名な英文学界に影響を与え、今日も読者を挑発し続けている。このコースでは、『詩集』(1645年)に収められた初期の抒情詩や、代表作である叙事詩『失楽園』(1667年)からの抜粋など、彼の主要な詩作品の一部を読み解く。 また、17世紀という時代の文学的・歴史的背景として、彼の文学ジャンルの使い方、彼の作品に与えた宗教的信仰の影響、生前の文化的・政治的対立の考え方などを学び、彼の作品の歴史的受容についても考察する。

  •   日本文化基層論Ⅱ  
      担当教員  
      国文  
       
      前期集中 その他 連講  

    日本における探偵小説の成立と展開を明治から今日に至るまで通史的に辿る。大衆文学/純文学の線引きと再編の過程における探偵小説というジャンルの形成要件、探偵小説の形式化・理論化に伴う諸問題、隣接する諸ジャンルや視覚メディアとの相互交渉などを視野に収めながら、新興ジャンルとしてのミステリの様相を多角的に検討する。

    In this course, students will trace the generation and development of detective novels in Japan from the postwar period to the present day. Focusing on the role of detective novels in the process of reorganization of popular literature and pure literature, problems associated with the theorizing of detective novels, and mutual negotiations with other genres, students will examine the aspect of mystery as an emerging genre from various angles.

  •   日本文学各論 / Japanese Literature (Special Lecture)  
      仁平 政人  
      文  
      6  
      後期 月曜日 2講時  

    本講義では、1940年代後半から1960年代までの日本文学の諸相について、冷戦期という歴史的観点を交えて検討する。授業では太宰治、安部公房、三島由紀夫、大江健三郎、寺山修司などのテクストを、社会的・文化的な文脈を視野に入れて読み解くことを通して、文学と時代との多様な関係を考察する。

    This lecture will examine various aspects of Japanese literature from the late 1940s to the 1960s, including the historical perspective of the Cold War period. The lecture will examine the diverse relationships between literature and the times through readings of texts by Dazai Osamu, Abe Kobo, Mishima Yukio, Oe Kenzaburo, Terayama Shuji, and others, taking into account their social and cultural contexts.

  •   英語文化論特論Ⅰ / English Culture (Advanced Lecture)I  
      講師(非)  
      文  
       
      前期集中 その他 その他  

    文学研究においても注目を集めている「情動 (Affect)」という視点から英国モダニズム文学を再考します。その議論において、言語芸術である文学と視覚芸術である絵画との差異と同一性が浮上してきます。このような観点から、新たな人文学の可能性を探究します。受講生が、文学研究に関して、これまでにない斬新な視野から議論をできるように訓練をします。この講義が準拠する情動理論は米国の理論家であるFredric Jamesonのリアリズム論ですが、この議論は文学テクストにおける「絵画的瞬間」に関して新たな解釈を可能にするものです。これを出発点にして、英国モダニズム期の美術批評家であるRoger Fryのいわゆる「ポスト印象主義(Post-Impressionism)」理論を再解釈しながら、同時代の作家たちであるVirginia Woolf、Katherine Mansfield、Joseph Conradなどのテクストを扱います。また、Sigmund Freudの精神分析にもこの文脈で言及します。情動をめぐるこれらの論点の背後には英国の心霊学研究(psychical research)あるいは金本位制などの歴史的文脈があり、それについても考察します。それと同時に、唯物論(materialism)に関するモダニズム的な意義についてもこの文脈で議論することになるでしょう。このように、本講義は、モダニズム芸術に関して、このような論点から新たな視点を獲得することを目的とします。

    This course is designed to reexamine British modernist literature through the lens of 'affect,' a prominent theme in recent literary studies. This perspective aims to highlight the intriguing distinctions and similarities between literature as a verbal art and painting as a visual art. Students will be guided to explore modernist literature from this innovative viewpoint, encouraging discussions and analyses. The foundation of the course discussions will be Fredric Jameson's argument on realism, an American Marxist theorist. This framework allows for fresh and insightful interpretations of what can be termed 'painterly moments' within literary texts. Building upon this foundation, the course will reassess the concept of 'post-impressionism' proposed by British art critic Roger Fry. Simultaneously, students will delve into modernist works by Virginia Woolf, Katherine Mansfield, and Joseph Conrad. The exploration will also incorporate Sigmund Freud's psychoanalysis. The course will shed light on British psychical research and the gold standard as historical contexts for the modernist intricacies of 'affect.' Simultaneously, it will contemplate the modernist significance of materialism within these historical contexts. Ultimately, the course aims to provide a novel historical perspective for reevaluating modernist art and literature.

もっと見る…