内容に類似性のあるシラバス

598 件ヒット (0.023秒):

  •   日本文学概論 / Japanese Literature (General Lecture)  
      仁平 政人  
      文  
      4  
      後期 金曜日 3講時  

    明治時代から第二次世界大戦中に至るまでの多様な小説を取り上げ、文化的・社会的な文脈を視野に入れて具体的に分析するとともに、テクスト分析の方法や、日本近現代文学の形成過程などについて概説を行う。

    毎回の授業の終わりに、授業内容について考えたことや質問を提出してもらう。次回の授業で、その回答や補足説明も行いながら授業を進める。

    In this lecture, we will analyze a variety of literary works from the Meiji era to the Showa era, with a view to their cultural and social contexts.

  •   日本文学各論 / Japanese Literature (Special Lecture)  
      仁平 政人  
      文  
      6  
      後期 月曜日 2講時  

    本講義では、1940年代後半から1960年代までの日本文学の諸相について、冷戦期という歴史的観点を交えて検討する。授業では太宰治、安部公房、三島由紀夫、大江健三郎、寺山修司などのテクストを、社会的・文化的な文脈を視野に入れて読み解くことを通して、文学と時代との多様な関係を考察する。

    This lecture will examine various aspects of Japanese literature from the late 1940s to the 1960s, including the historical perspective of the Cold War period. The lecture will examine the diverse relationships between literature and the times through readings of texts by Dazai Osamu, Abe Kobo, Mishima Yukio, Oe Kenzaburo, Terayama Shuji, and others, taking into account their social and cultural contexts.

  •   日本文学演習 / Japanese Literature (Seminar)  
      仁平 政人  
      文  
      6  
      後期 水曜日 2講時  

    本演習は、明治期から近年にいたる多様な小説について、〈生き物〉の表象という観点を軸に、多様な社会的・文化的コンテクストを視野に入れて分析を行うことを目的とする。

    受講者は、担当する作品についての分析の結果を資料に基づいて発表する。発表内容を踏まえた全体での討論をとおして、小説の精緻な読解を試みる。

    The purpose of this exercise is to analyze various novels from the Meiji period to recent years from the viewpoint of the representation of "living things" (especially the literary representation of animals and plants) with a view to various social and cultural contexts.

    Students present the results of their analysis of literary works. We try to read the novel in detail through the discussion based on the presentation.

  •   日本近代文学研究演習Ⅰ / Study of Japanese Modern Literature(Advanced Seminar)I  
      仁平 政人  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 2講時  

    本演習は、明治期から近年にいたる多様な小説について、〈生き物〉の表象という観点を軸に、多様な社会的・文化的なコンテクストを視野に入れて分析を行うことを目的とする。

    受講者は、担当する作品についての分析の結果を資料に基づいて発表する。発表内容を踏まえた全体での討論をとおして、小説の精緻な読解を試みる。

    The purpose of this exercise is to analyze various novels from the Meiji period to recent years from the viewpoint of the representation of "living things" (especially the literary representation of animals and plants) with a view to various social and cultural contexts.

    Students present the results of their analysis of literary works. We try to read the novel in detail through the discussion based on the presentation.

  •   日本近代文学研究演習Ⅱ / Study of Japanese Modern Literature(Advanced Seminar)II  
      仁平 政人  
      文  
      2学期  
      後期 水曜日 2講時  

    本演習は、明治期から近年にいたる多様な小説について、〈生き物〉の表象(特に動植物に関する文学的表現)という観点を軸に、多様な社会的・文化的なコンテクストを視野に入れて分析を行うことを目的とする。

    受講者は、担当する作品についての分析の結果を資料に基づいて発表する。発表内容を踏まえた全体での討論をとおして、小説の精緻な読解を試みる。

    The purpose of this exercise is to analyze various novels from the Meiji period to recent years from the viewpoint of the representation of "living things" (especially the literary representation of animals and plants) with a view to various social and cultural contexts.

    Students present the results of their analysis of literary works. We try to read the novel in detail through the discussion based on the presentation.

  •   日本文学演習 / Japanese Literature (Seminar)  
      仁平 政人  
      文  
      5  
      前期 水曜日 2講時  

    本演習は、明治期から近年にいたる多様な小説について、〈生き物〉の表象(特に動植物に関する文学的表現)という観点を軸に、多様な社会的・文化的なコンテクストを視野に入れて分析を行うことを目的とする。

    受講者は、担当する作品についての分析の結果を資料に基づいて発表する。発表内容を踏まえた全体での討論をとおして、小説の精緻な読解を試みる。

    The purpose of this exercise is to analyze various novels from the Meiji period to recent years from the viewpoint of the representation of "living things" (especially the literary representation of animals and plants) with a view to various social and cultural contexts.

    Students present the results of their analysis of literary works. We try to read the novel in detail through the discussion based on the presentation.

  •   英語文化論特論Ⅰ / English Culture (Advanced Lecture)I  
      講師(非)  
      文  
       
      前期集中 その他 その他  

    文学研究においても注目を集めている「情動 (Affect)」という視点から英国モダニズム文学を再考します。その議論において、言語芸術である文学と視覚芸術である絵画との差異と同一性が浮上してきます。このような観点から、新たな人文学の可能性を探究します。受講生が、文学研究に関して、これまでにない斬新な視野から議論をできるように訓練をします。この講義が準拠する情動理論は米国の理論家であるFredric Jamesonのリアリズム論ですが、この議論は文学テクストにおける「絵画的瞬間」に関して新たな解釈を可能にするものです。これを出発点にして、英国モダニズム期の美術批評家であるRoger Fryのいわゆる「ポスト印象主義(Post-Impressionism)」理論を再解釈しながら、同時代の作家たちであるVirginia Woolf、Katherine Mansfield、Joseph Conradなどのテクストを扱います。また、Sigmund Freudの精神分析にもこの文脈で言及します。情動をめぐるこれらの論点の背後には英国の心霊学研究(psychical research)あるいは金本位制などの歴史的文脈があり、それについても考察します。それと同時に、唯物論(materialism)に関するモダニズム的な意義についてもこの文脈で議論することになるでしょう。このように、本講義は、モダニズム芸術に関して、このような論点から新たな視点を獲得することを目的とします。

    This course is designed to reexamine British modernist literature through the lens of 'affect,' a prominent theme in recent literary studies. This perspective aims to highlight the intriguing distinctions and similarities between literature as a verbal art and painting as a visual art. Students will be guided to explore modernist literature from this innovative viewpoint, encouraging discussions and analyses. The foundation of the course discussions will be Fredric Jameson's argument on realism, an American Marxist theorist. This framework allows for fresh and insightful interpretations of what can be termed 'painterly moments' within literary texts. Building upon this foundation, the course will reassess the concept of 'post-impressionism' proposed by British art critic Roger Fry. Simultaneously, students will delve into modernist works by Virginia Woolf, Katherine Mansfield, and Joseph Conrad. The exploration will also incorporate Sigmund Freud's psychoanalysis. The course will shed light on British psychical research and the gold standard as historical contexts for the modernist intricacies of 'affect.' Simultaneously, it will contemplate the modernist significance of materialism within these historical contexts. Ultimately, the course aims to provide a novel historical perspective for reevaluating modernist art and literature.

  •   日本文学概論 / Japanese Literature (General Lecture)  
      横溝 博  
      文  
      3  
      前期 金曜日 3講時  

    日本の物語文学はいつ発生し、いつ終息したのか──。本講義では『源氏物語』に代表される王朝物語文学の成立と展開の様相を、物語文学を取り巻く様々な文芸ジャンルとの相関のもとに、種々の作品テクストを取り上げつつ探っていく。王朝物語の時代は平安から室町と長きにわたるが、とりわけ王朝物語という文芸ジャンルが物語作者の存在意義とも絡んで取り沙汰されるようになる院政期から鎌倉中期を中心に、散逸した物語の資料をも重要な手がかりとしながら、物語文学というコンテンツの消長を探っていく。

    When did Japanese narrative literature emerge and when did it end? This lecture will explore the development of the Ōchō Monogatari (tales from the Heian and Kamakura periods), such as the Tale of Genji, by examining various texts of the works, in relation to various literary genres surrounding narrative literature. The era of the dynasty tales extends from Heian to Muromachi. This lecture also explore the fate of narrative literature, using lost stories as clues.

  •   英語文化論各論 / English Culture (Special Lecture)  
      講師(非)  
      文  
      5  
      前期集中 その他 その他  

    文学研究においても注目を集めている「情動 (Affect)」という視点から英国モダニズム文学を再考します。その議論において、言語芸術である文学と視覚芸術である絵画との差異と同一性が浮上してきます。このような観点から、新たな人文学の可能性を探究します。受講生が、文学研究に関して、これまでにない斬新な視野から議論をできるように訓練をします。この講義が準拠する情動理論は米国の理論家であるFredric Jamesonのリアリズム論ですが、この議論は文学テクストにおける「絵画的瞬間」に関して新たな解釈を可能にするものです。これを出発点にして、英国モダニズム期の美術批評家であるRoger Fryのいわゆる「ポスト印象主義(Post-Impressionism)」理論を再解釈しながら、同時代の作家たちであるVirginia Woolf、Katherine Mansfield、Joseph Conradなどのテクストを扱います。また、Sigmund Freudの精神分析にもこの文脈で言及します。情動をめぐるこれらの論点の背後には英国の心霊学研究(psychical research)あるいは金本位制などの歴史的文脈があり、それについても考察します。それと同時に、唯物論(materialism)に関するモダニズム的な意義についてもこの文脈で議論することになるでしょう。このように、本講義は、モダニズム芸術に関して、このような論点から新たな視点を獲得することを目的とします。

    This course is designed to reexamine British modernist literature through the lens of 'affect,' a prominent theme in recent literary studies. This perspective aims to highlight the intriguing distinctions and similarities between literature as a verbal art and painting as a visual art. Students will be guided to explore modernist literature from this innovative viewpoint, encouraging discussions and analyses. The foundation of the course discussions will be Fredric Jameson's argument on realism, an American Marxist theorist. This framework allows for fresh and insightful interpretations of what can be termed 'painterly moments' within literary texts. Building upon this foundation, the course will reassess the concept of 'post-impressionism' proposed by British art critic Roger Fry. Simultaneously, students will delve into modernist works by Virginia Woolf, Katherine Mansfield, and Joseph Conrad. The exploration will also incorporate Sigmund Freud's psychoanalysis. The course will shed light on British psychical research and the gold standard as historical contexts for the modernist intricacies of 'affect.' Simultaneously, it will contemplate the modernist significance of materialism within these historical contexts. Ultimately, the course aims to provide a novel historical perspective for reevaluating modernist art and literature.

  •   フランス文学演習Ⅲ / French Literature (Seminar)III  
      今井 勉  
      文  
       
      前期 水曜日 2講時  

    この授業では、近現代フランス文学関連のテクストを精読します。今学期は、ボードレール、ユイスマンス、プルースト、モディアノ、ジャック・レダといった作家の作品からパリを描いたテクストを選んで、読んでみたいと思います。

    This course offers an opportunity to deepen understanding of the French modern literature through the intensive reading of texts. This semester, I would like to read a selection of texts depicting Paris from the works of authors such as Baudelaire, Huysmans, Proust, Modiano, and Jacques Reda.

もっと見る…