内容に類似性のあるシラバス

623 件ヒット (0.03秒):

  •   地域看護学実習  
      大森 純子, 原 ゆかり, 松永 篤志  
      保健学科看護学専攻  
      5セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    地域で暮らす人々の健康と、これらを支える自治体(市町村)の地域看護の実際を理解する。

    To understand the health of people living in the community and the actual community health nursing practices of the local government that support these people.

  •   公衆衛生看護学実習Ⅰ Public Health Nursing Practice I 多様な場で活躍する保健師の基本的な支援技術の理解 Understanding of basic support skills for public health nurses working in diverse settings  
      松永 篤志, 岩本 萌, 原 ゆかり  
      医  
      2024年10月1日(月)~2025年3月31日(月) 10/1/2024-3/31/2025  
      実習施設によって異なるため、随時提示する。 As it varies depending on the practical training facility, it will be presented as needed /  

    ・実習市町村・保健所の保健師活動への参加を通して、地域で生活する人々のニーズに対応して保健師が実践している個別ケアの展開過程と、その際に用いられる基本的な支援技術について学習する

    ・地域で生活する人々の健康課題について理解を深めるとともに、課題解決のために行われている保健師活動(個別支援~地域ケアシステム形成等のヘルスプロモーションの実際)について理解するために、実習市町村・都道府県(保健所)における地域ケアシステムの発展過程、保健師の公衆衛生看護管理機能について学習する。

    ・学校・産業保健分野における活動の実際について学習する

    ・To learn about the development process of individual care practiced by public health nurses in response to the needs of people living in the community, and the basic support techniques used through participation in public health nurse activities at municipalities and public health centers.

    ・To understand management function of public health nurses by learning about developmental process of community health care system through clinical practicum at municipalities and prefectures (health center).

    ・To learn about practice and activities in school/occupational health settings.

  •   公衆衛生看護学実習Ⅱ Public Health Nursing Practice Ⅱ 地域保健活動の展開 Development of individual care management and community health care activities based on community assessment.  
      松永 篤志, 岩本 萌, 原 ゆかり  
      医  
      2024年10月1日(月)~2025年3月31日(月) 10/1/2024-3/31/2025  
      実習施設によって異なるため、随時提示する。 As it varies depending on the practical training facility, it will be presented as needed /  

    ・母子・高齢者・障害者等に継続的に関わり個別ケアマネジメントを行うことを通して、個別の健康課題を解決に必要な基本的知識と技術(面接・相談技術、連携・調整技術等)を習得する。

    ・地域診断に基づく活動の展開を通して、地域の健康課題を見出し、当事者、関係者・関係機関と協働して解決するのに必要な基本的知識と技術を習得する。

    ・To acquire core knowledge and skills (interview / consultation skills, cooperation / coordination skills, etc.) necessary for solving individual health issues through continuous involvement with mothers and children, the elderly, people with disabilities, etc. ..

    ・To acquire core knowledge and skills for problem solving of community health issues with various stakeholders through activities based on community assessment and diagnosis.

  •   子供と家族のための専門的な看護実践トレーニング Training on advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(月)-2025年1月28日(火) April 9 2024 - January 28 2025  
      月曜日 10:30-16:10・火曜日 13:00-16:10 Monday, 10:30-16:10・Tuesday, 13:00-16:10  

    小児看護学特論Ⅰ,Ⅱ,小児看護学セミナーⅠ,Ⅱ,Ⅲ,家族のメンタルヘルス特論,地域ケアシステム特論Ⅰ,小児専門看護学実習Ⅰおよび共通科目で学習した知識とスキルを統合し,複雑で解決困難な健康問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実際について実習を通して学ぶ。

    In this course, students will integrate knowledge and skills of Child Health Nursing-Lecture Ⅰ/Ⅱ, Child Health Nursing Seminar Ⅰ/Ⅱ/Ⅲ, Mental Health for Family, Community Health Care System Nursing:Concept & TheoriesⅠ, Child Health Nursing Practice Ⅰ, common subject, and understand the advanced practical nursing for children and their families.

  •   精神看護学セミナーⅣ(援助技法) Psychiatric Nursing Seminar Ⅳ(Techniques to support)  
      吉井 初美  
      医  
      2024年11月20日(水)~2025年1月15日(水) From Wed, 20 November 2024 to Wed, 15 January 2025  
      毎週火曜日10:30~12:00、13:00-14:30、水曜日13:00-14:30 Every Tuesday, 1 / 00pm-2 / 30pm, Wednesday 1 / 00pm-2 / 30pm  

    これまでに学んだセルフケア理論をはじめとする精神看護理論や評価技術を用いた分析力の向上を図る。そして、精神および身体状態の悪化の予防、維持・改善のための高度な援助技法を演習を通して習得する。また、倫理的側面と権利擁護の観点から、非自発的入院患者を含む全ての対象者における合意形成・意思決定支援のスキルを演習を通して習得する。さらに、リカバリー、エンパワーメント理論を用いた個人やグループに対するアセスメントと回復援助技法を演習を通して習得する。

    To improve skills of analysis applying mental health nursing theories such as self-care theory and techniques for assessment and evaluation. Furthermore, to learn advanced support techniques through the practice sessions to prevent physical and mental health deterioration, maintain and promote the health. Then, based on ethics and advocacy, to learn skills to provide support for consensus building and decision making to all individuals including patients who are involuntary admitted to hospital. In addition, to learn techniques for assessment of the person or group of persons, and support for recovery by applying recovery and empowerment theory through the practice sessions.

  •   精神専門看護学実習Ⅴ Mental Health Nursing PracticeⅤ 地域におけるコンサルテーション・コーディネーション実習 Practice training of consultation and coordination in the community  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月23日(月)~27日(金) From Monday, 23 Jun 2025 to Friday, 27 Jun 2025  
      5日間(うち1日は学内演習)8:00-5:00 Five days (including one day of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護が必要な対象者が暮らす地域における支援は、対象者の病状管理や生活の

    安定上重要である。訪問看護ステーションや包括型地域生活支援プログラム(ACT)における精神看護専門看護師の活動に参加し、コンサルタントに必要な能力と姿勢について学ぶ。個人では対応が困難な対象者とのコンサルテーション(相談)場面から看護援助を考察し、支援に関わる保健医療福祉に携わる人々全体をシステムとして捉えてコーディネーション(調整)を検討する。以上から科学的根拠に基づくアセスメントと各種理論や高度な知識に基づくコンサルテーション・コーディネーション技術を習得することで、専門性の高い高度看護実践能力を養う。

    Support available in the community is essential for the person who requires mental health nursing and lives at the community to manage symptom and stable daily living. Students will engage in the activities of psychiatric-mental health clinical nurse specialists (PMH-CNSs) in home-visiting nurse stations and Assertive Community Treatment, and learn the skills and attitudes as consultants. Students will discuss appropriate nursing support during a consultation meeting for the person with challenges that cannot be treatable by individual provider, and coordination of a whole support system involving all relevant personnel in health and social care services. Through these practices, students will learn the skills for consultation and coordination based on scientific evidence-based assessment, multiple theories, and advanced knowledge to foster skills for highly specialized and advanced nursing practice.

  •   老年看護学実習(3年)  
      尾﨑 章子, 清水 恵  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    地域や病院、施設で生活する高齢者とその家族、地域で生活する在宅療養者とその家族の生活と健康、および健康問題について理解し、ニーズに対応した看護支援の特徴を理解するとともに、地域包括ケアシステムにおける関係機関との連携・調整について学び、看護職としての役割を考察する。

    Understand health and health problems of older adults/people received home care services and their families in communities, and how to provide nursing care according to needs. And learn collaboration and coordination of services with related health service facilities and roles of nurses in integrated community care systems.

  •   総合看護学実習  
      宮下 光令  
      保健学科看護学専攻  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    専門基礎科目と専攻基礎科目の学習と並行して、看護学の様々な知識とスキルを総合的、統合的に学び、看護の活動を様々なフィールドで展開・拡充する基盤を構築し、各自の看護観を涵養する

    To learn various nursing knowledge and skill comprehensively, then to cultivate thought of nursing.

  •   地域看護学  
      大森 純子, 原 ゆかり, 松永 篤志  
      保健学科看護学専攻  
      4セメスター  
      後期 水曜日 3講時 保健学科第2講義室 / 後期 水曜日 4講時 保健学科第2講義室  

    地域看護の対象・場・特徴、地域で生活する人々の健康課題を理解するとともに、地域看護がどのように実践されているかについて学ぶ。

    To understand the subject, place, and characteristics of community nursing and the health issues of people living in the community and to learn how community nursing is practiced.

  •   老年看護学実習(4年)  
      尾﨑 章子, 清水 恵  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    地域や病院、施設で生活する高齢者とその家族、地域で生活する在宅療養者とその家族の生活と健康、および健康問題について理解し、ニーズに対応した看護支援の特徴を理解するとともに、地域包括ケアシステムにおける関係機関との連携・調整について学び、看護職としての役割を考察する。

    Understand health and health problems of older adults/people received home care services and their families in communities, and how to provide nursing care according to needs. And learn collaboration and coordination of services with related health service facilities and roles of nurses in integrated community care systems.

もっと見る…