内容に類似性のあるシラバス

3631 件ヒット (0.023秒):

  •   文化と社会の探求  
      小島 奈々恵  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 水曜日 5講時 川北キャンパスA203  

    Students will deepen their understanding of oneself and others through discussions with others with different backgrounds. Better interpersonal relationships will be built by trying to understand each other, and at the same time, we will discuss ways to discuss, stress coping methods, mental and physical health, etc.

    背景の異なる他者との対話を通して、自他理解を深めます。お互いをわかろうとすることでより良い対人関係を育むと同時に、対話の方法、ストレス対処方法、心身の健康等についても共に考えます。

  •   多文化間コミュニケーション  
      小島 奈々恵  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 水曜日 5講時 川北キャンパスA202  

    背景の異なる他者との対話を通して、自他理解を深めます。お互いをわかろうとすることでより良い対人関係を育むと同時に、対話の方法、ストレス対処方法、心身の健康等についても共に考えます。

    Students will deepen their understanding of oneself and others through discussions with others with different backgrounds. Better interpersonal relationships will be built by trying to understand each other, and at the same time, we will discuss ways to discuss, stress coping methods, mental and physical health, etc.

  •   精神看護学  
      吉井 初美, 坂井 舞, 中西 三春  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 火曜日 1講時 保健学科第2講義室 / 後期 木曜日 1講時 保健学科第2講義室  

    1.精神看護学とは何か、対象、特性について理解する。

    2.心の構造と機能および健康レベルと障害との関連について理解する。

    3.精神保健福祉制度および看護の歴史、精神保健福祉法を理解する。

    4. 精神疾患の診断、症状、病理、治療の知識を習得する。

    5. 対象を生物・心理・社会的側面から全人的に理解し、健康回復に向けたコミュニケーション技術および援助技術を修得する。

    To understand the subjects and characteristics of Psychiatric Nursing

    To learn the structure and functions of mind, the relationship between mental health level and disability.

    To acknowledge the histories of mental health welfare, psychiatric nursing, and Mental Health Act.

    To acquire knowledge about symptoms, diagnosis, pathology, and treatment of mental disorders.

    To understand subjects through a whole-patient approach in biological/psychological/social aspects.

    To learn communication and support skills to empower subjects to recovery.

  •   学生生活概論  
      池田 忠義、中島 正雄、他  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 5講時 川北キャンパスB104  

    学生生活においては,様々な大小の危機的問題やトラブルに遭遇・直面する。それらに対処あるいは予防するためには基本的知識を学んでおくことが有益である。本授業は学生生活、修学、進路、対人関係に関わる基本事項を提示する。

    During your student life, you will face different kinds of crises and troubles. Learning how to cope and prevent these crises and troubles will be important. In this class, basics of student life, education, career, and relationships will be introduced.

  •   臨床コミュニケーション学  
      富岡 佳久  
      薬  
      8セメスター  
      後期集中 その他 その他  

    患者・生活者、他の職種との対話を通じて相手の心理、立場、環境を理解し、信頼関係を構築するために役立つ基本的能力を身につける。

    授業は,講義とともに少人数グループによる調査、発表、討論を行う。

    Through dialogue with patients / consumers and other occupations, acquire the fundamental ability to understand the psychology, position, and environment of the other person and to build trust. In the class, surveys, role play/presentations, and discussions are conducted by small groups together with lectures

  •   精神看護学セミナーⅠ Psychiatric Nursing SeminarⅠ  
      吉井 初美  
      医  
      2024年6月4日(火)~2024年7月23日(火)/From Friday, 4 June 2024 to Tuesday, 23 July 2024  
      毎週火曜日13:00-14:30、金曜日13:00-14:30/Every Tuesday, 1 / 00pm-2 / 30pm and Friday 1 / 00pm-2 / 30pm  

    精神科治療技法である精神科薬物療法や身体療法、精神療法、認知・行動療法、作業療法・精神科デイケア等の治療技法と心身への影響について学ぶ。また、精神科救急・急性期にある患者に対する精神科治療技法を学ぶ。

    To learn mental health treatment approaches including psychiatric treatment such as psychotropic medication, physical therapy, and psychotherapy; therapies including cognitive behavioural therapy, occupational therapy, and daycare in mental health services; and how these treatment approaches affect the person’s physical and psychological health. Mental health treatment approaches also include treatment for patients in psychiatric emergency and/or acute care units.

  •   精神看護学セミナーⅡ(治療技法に関する演習) Psychiatric Nursing Seminar Ⅱ(Practice of therapeutic techniques)  
      吉井 初美  
      医  
      2024年10月1日(火)~2024年11月19日(火)/From Tuesday, 1 October 2024 to Tuesday, 19 November 2024  
      毎週火曜日13:00-14:30、水曜日13:00-14:30 (若島先生の講義は火曜日10:30-12:00) Every Tuesday, 1 / 00pm-2 / 30pm and Wednesday 1 / 00pm-2 / 30pm  

    対象者の精神的問題や心身相互作用に起因する問題の治療に必要な精神療法などの専門治療技法を演習を通して習得する。

    To learn, trough the practice sessions, specialized therapeutic techniques such as psychotherapy that is needed to treat challenges due to the person’s mental health problems or psycho-physiological interactions.

  •   心理学  
      村椿 智彦  
      1セメ:教理工(6~14組)/3セメ:全(文を除く)  
      1・3セメスター  
      前期 火曜日 2講時 川北キャンパスB202  

    この授業では心身医学・行動医学の視点から,心と健康について学び、セルフケアについて理解を深める。心身医学は行動医学とともに心理と身体の相互関係を追求する新しい医学である。心身医学・行動医学は国際的に活発な研究活動が繰り広げられ、国策としても重要視され、生物学、薬学、心理学など多くの分野の成果を吸収しながら発展し続けている。その一端を知ることは独創を育む上で重要である。

    In this lecture, students will learn about the mind and health from the perspective of psychosomatic and behavioral medicine, and deepen their understanding of stress management. Psychosomatic medicine and behavioral medicine are new area of medicine. They explore the relationship between mind and body. Psychosomatic medicine and behavioral medicine are developing in the world. It is important to know the present knowledge of mind based on bodily function.

  •   キャリア実習A  
      門間 由記子、猪股 歳之  
      全  
      1年次以上第3クォーター  
      後期前半 木曜日 5講時 川北キャンパスA103  

    低学年時から実際に「働くこと」を経験することで、自己理解や職業理解を深め、事後学習によって学んだ事柄を定着させることによって、将来のキャリアを明確化し、学生生活をより一層充実したものとすることを目的とします。

     本科目で認める主なキャリア実習とは「採用と大学教育の未来に関する産学協議会」の定める「タイプ2キャリア教育」に該当するプログラム、経済同友会インターンシップ、授業オリジナルプログラム等40時間を越えるプログラムです。詳しいスケジュールは、初回のオリエンテーションで説明するので必ず参加してください。

    The purpose of this course is to deepen students' self-understanding and understanding of jobs through actual "working" experience from the first grades, and to consolidate what you have learned through post-work experience, thereby clarifying your future careers and making your student life more fulfilling.

     The main career practical training and internship programs approved for this course are under "Type 2 Career Education" as defined by the "Industry-University Council on Employment and the Future of University Education," Keizai Doyukai internships, original class programs, and other programs exceeding 40 hours in length. The detailed schedule will be explained at the first orientation, so please be sure to attend.

  •   多文化特定課題  
      渡部 由紀  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 2講時 川北キャンパスA403  

    グローバル化・多様化が進む現代社会において、日本の教育現場においても、学習者の国籍・文化・言語が多様化し、文化や社会背景の異なる人と共に暮らし、学び、働いていくための能力が、今までになく重要となってきている。そうした社会背景の中、本科目では、異文化間コミュニケーションにまつわる理論を学び、私たちの視点、思考、行動、価値観などへの文化の影響について理解を深めるだけでなく、異文化間コミュニケーションをめぐる認識への批判的な考察も加えた上での異文化間の人間関係やコミュニケーションのあり方を検討する。また、日本社会のマジョリティ集団である日本人の特権、マイノリティの差異に対する差別・偏見・ステレオタイプといった概念についても理解を深め、グローバル化に即した市民性の育成を担う教育者の在り方を考える。

    この授業は全て日本語で行います。専門的な概念を学び、議論するため、N1程度の日本語能力が必要となります。

    As society is increasingly globalized and diversified, even in Japanese educational settings, learners’ nationalities, cultures, and languages become more diverse, so competencies to live, learn, and work with people from different cultural and social backgrounds have become more crucial than ever. In this course, students will explore the theories necessary for intercultural communication, deepen their understanding of the influence of culture on their perspectives, ways of thinking, behavior, and values, and examine the nature of intercultural relationships and communication through critical discussion on the perceptions surrounding intercultural communication. Students will also deepen their understanding of the privilege of the Japanese as a majority group in Japanese society and the concepts of discrimination, prejudice, and stereotypes against minorities, and they also consider the role of educators in fostering citizenship in their students in the current context of globalization.

    This course will be conducted entirely in Japanese. N1 level of Japanese language proficiency is required since students will study and discuss academic concepts.

もっと見る…