シラバスの表示

学生生活概論

前期 火曜日 5講時 川北キャンパスB104. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 池田 忠義、中島 正雄、他 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 1/3/5/7セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目先進科目-カレント・トピックス科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZAE-OAR803J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

学生生活概論―学生が出会う大学生活の危機と予防

Introduction to student life: Crises and coping methods for your student life

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

学生生活においては,様々な大小の危機的問題やトラブルに遭遇・直面する。それらに対処あるいは予防するためには基本的知識を学んでおくことが有益である。本授業は学生生活、修学、進路、対人関係に関わる基本事項を提示する。

During your student life, you will face different kinds of crises and troubles. Learning how to cope and prevent these crises and troubles will be important. In this class, basics of student life, education, career, and relationships will be introduced.

学修の到達目標/Goal of Study

学生生活で直面する様々な危機的問題やトラブルが、具体的にどのような現れ方をするのか、なぜ生じるのか、どう対処したらよいか、実際に生じてしまった場合にどう対処したらよいか、学生相談(カウンセリング)の経験に基づいた講義を聴き、問題の対処や予防方法を自ら取りやすくなるようにする。

Students will learn coping and prevention methods for the crises and troubles faced by university students. In detail, through experiences based on student counseling, students will learn how the trouble occurs, why it occurs, how to prevent, how to cope, etc.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回:イントロダクション-学生生活と学生相談-
第2回:学生生活サイクルと危機
第3回:かしこい消費者になるために
第4回:悪質な勧誘から身を守る
第5回:人間関係を育む
第6回:コミュニケーションスキル
第7回:対人関係のトラブルとその対応
第8回:ネットにまつわる危機
第9回:やる気が起きなくなるとき
第10回:法に触れるとき
第11回:進路・生き方に迷う
第12回:完全主義―発表・テストの不安/レポートや卒業論文が書けないと思ったとき―
第13回:障害と差別の解消について考える
第14回:ストレスの管理・不安への対処
第15回:まとめとテスト
 利用する学習システム:Google Classroom
 オンライン授業の予定なし

1.Student life and student counseling
2.Student life and crises
3.Becoming a smart consumer
4.Protecting yourself from malicious solicitations
5.Building relationships
6.Communication skills
7.Relationship troubles and coping methods 
8.Internet related dangers
9.When lacking motivation
10.When violating the law
11.Deciding your career
12.Perfectionism: being anxious about presentations and tests, thinking that you will not be able to write your reports or graduation thesis
13.Disabilities and eliminating discrimination
14.Coping with stress and anxiety
15.Wrap-up and test
 Learning system used:Google Classroom
 No online classes scheduled

成績評価方法/Evaluation Method

毎回の授業ごとの小レポート60%、最終回テスト40%とする。

Small reports for every class (60%), and final test (40%)

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    授業で取り上げるテーマに関して、事前の学習や自身についての振り返り・まとめ等を行うことが必要になります。

    One will need to prepare and review for each class topic.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    不要

    No

    その他/In Addition

    成績評価では、毎回の授業ごとのレポートへの記載が重要です。白紙提出や的外れな記述は無得点となるので留意してください。なお、授業内容と順序は一部変更することがあります。

    Writing the small reports for every class is very important for evaluation. Blank reports or irrelevant reports will be a zero mark. Contents and schedule are subject to change depending on circumstances.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有