内容に類似性のあるシラバス

2587 件ヒット (0.037秒):

  •   学問論  
      串本 剛、他  
      全  
      1セメスター  
      前期 月曜日 3講時 その他 / 前期 月曜日 4講時 その他 / 前期 月曜日 5講時 その他  

    学問論は,全学部の1年生にとって必修の授業科目である.「学問とは何か」を一方的に論じる授業ではなく,それを自ら見出す授業である。すなわち、学問の「知的好奇心を起点にして学んで問う」という要素に焦点を当て,自身の知的好奇心に気づき,それを学問や社会に位置づけ,大学で学問をする見通しを立てる授業である.学問論を通じて,高校から大学への円滑な接続と移行,すなわち「学びの転換」をすすめ,東北大学での学びや生活の展望(大学で,何を,どう,何のために,学び問いたいのか)を早期に具体化することは大学で学ぶ第一歩でもある.

    授業の目的は,学生の所属学部を問わない学士課程における学問の基本的な素養を身につけることである.基本的な素養として,1.知的好奇心を主体的に追求し,社会とつなげる意識の涵養,2.東北大学における学修や研究の進め方の具体化,3.協同的に学修や研究を進めるための技術の習得,を掲げる.

    Introduction to Academic Learning (IAL) is a compulsory course for first-year students of all faculties. Rather than a lecture that unilaterally discusses 'what is academia,' it is a class that encourages students to discover this for themselves. Specifically, the course focuses on the aspect of academia that begins with 'intellectual curiosity leading to learning and questioning,' allowing students to recognize their own intellectual curiosities, place them in the context of academia and society, and plan their academic journey at the university. Through this course, students are encouraged to smoothly transition from high school to university, essentially a 'transformation of learning,' and to concretize early on the outlook of their studies and life at Tohoku University (what they want to study, how, and for what purpose at the university). This is also the first step in learning at the university.

    The goal of the course is for students to acquire the basic academic qualities required in the bachelor's programs, regardless of their faculty. These basic qualities include: 1. Actively pursuing intellectual curiosity and cultivating a consciousness to connect it with society, 2. Concretizing the methods of learning and research at Tohoku University, and 3. Acquiring the skills necessary to collaboratively advance learning and research

  •   学問論  
      松河 秀哉、他  
      全  
      1セメスター  
      前期 月曜日 3講時 その他 / 前期 月曜日 4講時 その他 / 前期 月曜日 5講時 その他  

    学問論は,全学部の1年生にとって必修の授業科目である.「学問とは何か」を一方的に論じる授業ではなく,それを自ら見出す授業である。すなわち、学問の「知的好奇心を起点にして学んで問う」という要素に焦点を当て,自身の知的好奇心に気づき,それを学問や社会に位置づけ,大学で学問をする見通しを立てる授業である.学問論を通じて,高校から大学への円滑な接続と移行,すなわち「学びの転換」をすすめ,東北大学での学びや生活の展望(大学で,何を,どう,何のために,学び問いたいのか)を早期に具体化することは大学で学ぶ第一歩でもある.

    授業の目的は,学生の所属学部を問わない学士課程における学問の基本的な素養を身につけることである.基本的な素養として,1.知的好奇心を主体的に追求し,社会とつなげる意識の涵養,2.東北大学における学修や研究の進め方の具体化,3.協同的に学修や研究を進めるための技術の習得,を掲げる.

    Introduction to Academic Learning (IAL) is a compulsory course for first-year students of all faculties. Rather than a lecture that unilaterally discusses 'what is academia,' it is a class that encourages students to discover this for themselves. Specifically, the course focuses on the aspect of academia that begins with 'intellectual curiosity leading to learning and questioning,' allowing students to recognize their own intellectual curiosities, place them in the context of academia and society, and plan their academic journey at the university. Through this course, students are encouraged to smoothly transition from high school to university, essentially a 'transformation of learning,' and to concretize early on the outlook of their studies and life at Tohoku University (what they want to study, how, and for what purpose at the university). This is also the first step in learning at the university.

    The goal of the course is for students to acquire the basic academic qualities required in the bachelor's programs, regardless of their faculty. These basic qualities include: 1. Actively pursuing intellectual curiosity and cultivating a consciousness to connect it with society, 2. Concretizing the methods of learning and research at Tohoku University, and 3. Acquiring the skills necessary to collaboratively advance learning and research

  •   学問論  
      山内 保典、他  
      全  
      1セメスター  
      前期 月曜日 3講時 その他 / 前期 月曜日 4講時 その他 / 前期 月曜日 5講時 その他  

    学問論は,全学部の1年生にとって必修の授業科目である.「学問とは何か」を一方的に論じる授業ではなく,それを自ら見出す授業である。すなわち,学問の「知的好奇心を起点にして学んで問う」という要素に焦点を当て,自身の知的好奇心に気づき,それを学術や社会に位置づけ,大学で学問をする見通しを立てる授業である.学問論を通じて,高校から大学への円滑な接続と移行,すなわち「学びの転換」をすすめ,東北大学での学びや生活の展望(大学で,何を,どう,何のために,学び問いたいのか)を早期に具体化することは大学で学ぶ第一歩でもある.

    授業の目的は,学生の所属学部を問わない学士課程における学問の基本的な素養を身につけることである.基本的な素養として,1.知的好奇心を主体的に追求し,社会とつなげる意識の涵養,2.東北大学における学修や研究の進め方の具体化,3.協同的に学修や研究を進めるための技術の習得,を掲げる.

    Introduction to Academic Learning (IAL) is a compulsory course for first-year students of all faculties. Rather than a lecture that unilaterally discusses 'what is AL,' this course encourages students to discover the answer for themselves. Specifically, this course focuses on the aspect of AL that ‘begins with intellectual curiosity leading to studying and questioning,' allowing students to recognize their own intellectual curiosities, place them in the context of academia and society, and plan their academic journey at the university. Through this course, students are encouraged to smoothly transit from high school to university, and to concretize early on the outlook of their studies and life at Tohoku University.

    The goal of the course is for students to acquire the basic academic qualities required in the undergraduate programs, regardless of their faculty. These basic qualities include: 1. Independently pursuing intellectual curiosity and cultivating a consciousness to connect it with society, 2. Concretizing the prospects of study and research at Tohoku University, and 3. Acquiring the skills necessary to collaboratively advance study and research.

  •   学問論  
      山内 保典、他  
      全  
      1セメスター  
      前期 月曜日 3講時 その他 / 前期 月曜日 4講時 その他 / 前期 月曜日 5講時 その他  

    学問論は,全学部の1年生にとって必修の授業科目である.「学問とは何か」を一方的に論じる授業ではなく,それを自ら見出す授業である。すなわち、学問の「知的好奇心を起点にして学んで問う」という要素に焦点を当て,自身の知的好奇心に気づき,それを学問や社会に位置づけ,大学で学問をする見通しを立てる授業である.学問論を通じて,高校から大学への円滑な接続と移行,すなわち「学びの転換」をすすめ,東北大学での学びや生活の展望(大学で,何を,どう,何のために,学び問いたいのか)を早期に具体化することは大学で学ぶ第一歩でもある.

    授業の目的は,学生の所属学部を問わない学士課程における学問の基本的な素養を身につけることである.基本的な素養として,1.知的好奇心を主体的に追求し,社会とつなげる意識の涵養,2.東北大学における学修や研究の進め方の具体化,3.協同的に学修や研究を進めるための技術の習得,を掲げる.

    Introduction to Academic Learning (IAL) is a compulsory course for first-year students of all faculties. Rather than a lecture that unilaterally discusses 'what is academia,' it is a class that encourages students to discover this for themselves. Specifically, the course focuses on the aspect of academia that begins with 'intellectual curiosity leading to learning and questioning,' allowing students to recognize their own intellectual curiosities, place them in the context of academia and society, and plan their academic journey at the university. Through this course, students are encouraged to smoothly transition from high school to university, essentially a 'transformation of learning,' and to concretize early on the outlook of their studies and life at Tohoku University (what they want to study, how, and for what purpose at the university). This is also the first step in learning at the university.

    The goal of the course is for students to acquire the basic academic qualities required in the bachelor's programs, regardless of their faculty. These basic qualities include: 1. Actively pursuing intellectual curiosity and cultivating a consciousness to connect it with society, 2. Concretizing the methods of learning and research at Tohoku University, and 3. Acquiring the skills necessary to collaboratively advance learning and research

  •   展開学問論  
      山内 保典  
      全  
      5/7セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    この授業では、3つの「みせる」(見せる、診せる、魅せる)ワークを、異なる分野の学生とともに進める中で、自分自身の学びとキャリアについて深く考え、他の誰でも、ましてや、人工知能でもない、「あなた」のこれまでとこれからの物語をつむぎます。

    この授業の目的は、自己理解とキャリア形成の機会を提供し、大学での経験をより意味あるものにすることです。「大学で何を学び、その学びは、次のキャリアでどう役に立つのか」という問いに、他者と共に向き合う中で、自己理解と自己表現のスキルを身につけ、将来のキャリアや学術研究に役立ててもらいます。

    この授業は、高年次教養教育科目に位置づけられ、時間割や教室の枠を越えた「枠外授業」として設計されています。主として、オンラインでの非同期ワーク(オンデマンド動画の視聴+オンラインホワイトボード等を使用したワーク)を行い、その成果について数回のオンライン・リアルタイムで議論します。学習支援システムとは、Google Classroomを使用します。ただし必要に応じて、時間と場所について調整し、対面で授業を実施する可能性もあります。

    In this class, we will engage in three types of 'Miseru' work, progressing together with students from different fields. Through this process, you will deeply reflect on your own learning and career, weaving the story of 'you' that is neither anyone else nor artificial intelligence, but uniquely yours, encompassing both your past and future.

    The purpose of this class is to provide opportunities for self-understanding and career formation, making your university experience more meaningful. It aims to help you develop self-understanding and self-expression skills by facing the question, 'What do you learn in university, and how will this learning be useful in your next career?' along with others. These skills will be valuable for your future career and academic research.

    Primarily, it involves asynchronous online work (such as watching on-demand videos and working with online whiteboards), followed by several online real-time discussions about the outcomes. Google Classroom will be used as the learning support system. However, there is also a possibility of conducting face-to-face classes as needed, with adjustments made for time and location."

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   知財と産業開発  
      藤井 智幸, 阿部 敬悦, 新谷 尚弘  
      農  
       
      後期 火曜日 4講時 農学部青葉山コモンズ第3講義室  

    生物産業領域の知的財産に関して講義で解説する。受講者は、実際の生物産業領域の知財を調査し発表演習を行うことで、知財への理解を深める。

    Lectures will be given on intellectual property in the field of bio-industry. Participants will deepen their understanding of intellectual property by investigating and conducting presentation exercises on the actual intellectual property in the bio-industry area.

  •   持続可能な社会のレジリエントデザイン  
      五十子 幸樹  
      全  
      5/7セメスター  
      前期 金曜日 5講時 川北キャンパスA104  

    本科目では,持続可能な社会構築にあたっての課題について,理学,工学,医学,人文・社会科学及びこれら多用な学問分野の融合領域の観点から解説し,世界的規模で生じている気候変動及び変容・複合化する災害に対応するレジリエントな社会を如何にデザインしていくべきかを論じる. / In this course, we will discuss challenges related to the construction of a sustainable society from the perspectives of natural sciences, engineering, medicine, humanities, social sciences, and the interdisciplinary fusion of these fields. The focus will be on addressing global-scale climate change and the evolving, complex nature of disasters. The course will explore how to design a resilient society capable of responding to climate change and increasingly complex disasters on a worldwide scale.

  •   知財と産業開発  
      藤井 智幸, 阿部 敬悦, 新谷 尚弘  
      農  
       
      後期 火曜日 4講時 農学部青葉山コモンズ第3講義室  

    生物産業領域の知的財産に関して講義で解説する。受講者は、実際の生物産業領域の知財を調査し発表演習を行うことで、知財への理解を深める。

    Lectures will be given on intellectual property in the field of bio-industry. Participants will deepen their understanding of intellectual property by investigating and conducting presentation exercises on the actual intellectual property in the bio-industry area.

もっと見る…