シラバスの表示

展開学問論

前期集中 その他 連講 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 山内 保典 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 5/7セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-学問論. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFA-NAA203J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

メディア授業科目/Media Class Subjects

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

みせる、学び:自己探求ワークショップ
Self-Exploration Workshop

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

この授業では、3つの「みせる」(見せる、診せる、魅せる)ワークを、異なる分野の学生とともに進める中で、自分自身の学びとキャリアについて深く考え、他の誰でも、ましてや、人工知能でもない、「あなた」のこれまでとこれからの物語をつむぎます。
この授業の目的は、自己理解とキャリア形成の機会を提供し、大学での経験をより意味あるものにすることです。「大学で何を学び、その学びは、次のキャリアでどう役に立つのか」という問いに、他者と共に向き合う中で、自己理解と自己表現のスキルを身につけ、将来のキャリアや学術研究に役立ててもらいます。
この授業は、高年次教養教育科目に位置づけられ、時間割や教室の枠を越えた「枠外授業」として設計されています。主として、オンラインでの非同期ワーク(オンデマンド動画の視聴+オンラインホワイトボード等を使用したワーク)を行い、その成果について数回のオンライン・リアルタイムで議論します。学習支援システムとは、Google Classroomを使用します。ただし必要に応じて、時間と場所について調整し、対面で授業を実施する可能性もあります。

In this class, we will engage in three types of 'Miseru' work, progressing together with students from different fields. Through this process, you will deeply reflect on your own learning and career, weaving the story of 'you' that is neither anyone else nor artificial intelligence, but uniquely yours, encompassing both your past and future.
The purpose of this class is to provide opportunities for self-understanding and career formation, making your university experience more meaningful. It aims to help you develop self-understanding and self-expression skills by facing the question, 'What do you learn in university, and how will this learning be useful in your next career?' along with others. These skills will be valuable for your future career and academic research.
Primarily, it involves asynchronous online work (such as watching on-demand videos and working with online whiteboards), followed by several online real-time discussions about the outcomes. Google Classroom will be used as the learning support system. However, there is also a possibility of conducting face-to-face classes as needed, with adjustments made for time and location."

学修の到達目標/Goal of Study

自分自身の学びを振り返り、それを可視化する能力を身につける。
自分の強みと弱みを診断し、それをキャリア形成に活かす。
自分の個性と学びを、魅力的に伝える方法を探求する。
これまでの学びを統合し、未来のキャリアパスを描く。

Develop the ability to reflect on your own learning and visualize it.
Diagnose your strengths and weaknesses, and leverage them in career formation.
Explore methods to communicate your individuality and learning attractively.
Integrate your past learning and envision your future career path

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

■導入
【1回】ガイダンス(オンデマンド)
ガイダンス動画の閲覧した上で、受講希望者は、第2回授業の日程調整を行う。
【2回】アイスブレイク(リアルタイムオンライン or 対面)

■見せるワーク:自己理解
【3・4回】個人ワーク(オンデマンド)
ワーク説明動画を見た上で、下記のワークを行う。これまでの自分の学び(正課/正課外)や研究などを振り返り、その関係性を可視化/言葉化/マッピングする。それらが将来のキャリアや研究にどう役立つかを分析し、他者に説明する準備をする。
【5回】グループワーク(リアルタイム or 対面)
成果発表と相互フィードバック

■診せるワーク:自己形成
【6・7回】個人ワーク(オンデマンド)
ワーク説明動画を見た上で、下記のワークを行う。東北大の学生、研究者、社会人などに対する社会からの様々な要請を調べ、それらに照らして、あなたの強みと弱みを診断する。自己診断と対話を通じて、自分を成長させる方針を定める。
【8回】グループワーク(リアルタイム)
成果発表と相互フィードバック

■魅せるワーク:自己表現
【9・10回】個人ワーク(オンデマンド)
ワーク説明動画を見た上で、下記のワークを行う。あなた(個性、学びや研究の経験、知的好奇心の対象など)の魅力を、他者の意見を取り入れながら、表現する言葉や図を洗練させる。
【11回】グループワーク(リアルタイム or 対面)
成果へのフィードバック

■総合ワーク(4回相当)
【12・13回】個人ワーク(オンデマンド)
ワーク説明動画を見た上で、下記のワークを行う。上記3つのワークを総合する。これまでに学んだことと、それが将来にどのように影響を及ぼすかを結びつけ、自分の「これからの物語」を描きます。
【14回・15回】大発表会(リアルタイム or 対面)

*授業の内容は、受講状況により、変更する可能性があります。

■ Introduction
[Session 1] Guidance (On-Demand)
After watching the guidance video, those wishing to take the course will adjust the schedule for the second session.
[Session 2] Ice Breaker (Real-Time Online or Face-to-Face)

■ 'Show' Work: Self-Understanding
[Session 3 & 4] Individual Work (On-Demand)
After watching the work explanation video, perform the following work. Reflect on your past learning (both curricular and extracurricular) and research, and visualize/map/verbalize the relationships. Analyze how these can be useful for your future career or research and prepare to explain them to others.
[Session 5] Group Work (Real-Time)
Presentation of results and mutual feedback

■ 'Diagnose' Work: Self-Formation
[Session 6 & 7] Individual Work (On-Demand)
After watching the work explanation video, perform the following work. Research various societal demands on students, researchers, and professionals of Tohoku University, and diagnose your strengths and weaknesses in light of these demands. Determine a policy for self-growth through self-diagnosis and dialogue.
[Session 8] Group Work (Real-Time)
Presentation of results and mutual feedback

■ 'Attract' Work: Self-Expression
[Session 9 & 10] Individual Work (On-Demand)
After watching the work explanation video, perform the following work. Refine the words and diagrams used to express your charm (individuality, learning and research experiences, subjects of intellectual curiosity), incorporating the opinions of others.
[Session 11] Group Work (Real-Time)
Feedback on results

■ Comprehensive Work (Equivalent to 4 Sessions)
[Session 12 & 13] Individual Work (On-Demand)
After watching the work explanation video, perform the following work. Integrate the three types of work mentioned above. Connect what you have learned so far with how it will affect your future, and draw your 'future story'.
[Session 14 & 15] Final Presentation (Real-Time)

The content of the classes may change depending on the attendance situation.

成績評価方法/Evaluation Method

■見せる、診せる、魅せるワーク
成果物:各10点(計30点)
*グループワークでの発表点も含む
振り返りレポート:各10点(計30点)

■総合ワーク
成果物:20点
*大発表会での発表点も含む
振り返りレポート:20点

■ 'Show', 'Diagnose', and 'Attract' Work
Graded Assignments: Each 10 points (Total 30 points)
*Includes points for presentations in group work
Reflection Reports: Each 10 points (Total 30 points)

■ Comprehensive Work
Graded Assignment: 20 points
*Includes points for presentation at the final presentation event
Reflection Report: 20 points

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    1.日々の生活において経験の幅を広げ、そこからの学びを言語化しつつ、キャリアを考える。
    2.必要に応じて、ワーク、発表準備、レポート等を進める。

    1. Expand the range of experiences in daily life, articulate the learning from these experiences, and consider your career.
    2. As needed, proceed with work, preparation for presentations, reports, etc.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    必要
    Yes

    その他/In Addition

    異なる分野の学生同士の相互作用が授業の重要な要素となるため、学生の人数や専門分野次第で不開講になることがあります。
    リアルタイム・オンライン(対面)授業の開講日時は受講生と相談の上決定します。日程調整時は、必ず回答してください。

    Since the interaction between students from different fields is a critical component of the class, it may be canceled depending on the number of students and their specific areas of expertise.
    The dates and times for real-time online (face-to-face) classes will be determined after consultation with the students. Please be sure to respond during the schedule coordination process

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有