内容に類似性のあるシラバス

1612 件ヒット (0.05秒):

  •   国際教育演習  
      米澤 彰純  
      全研究科  
      前期  
      前期 月曜日 2講時 その他  

    This course is designed to provide insight and analysis into the global context of universities in Japan and around the world. Universities and higher education play an essential role in contemporary knowledge-based societies. At the same time, the characteristics of contemporary universities are inextricably linked to their historical contexts, to issues of access and equity, and to mobility in terms of brain gain/drain and brain circulation. This course will cover the following topics: (1) historical origins and current trends in higher education, (2) access, diversity, equity, inclusion, and funding in higher education, (3) the knowledge economy and higher education, and (4) international dimensions of higher education. Across these themes, participants are expected to examine the role and value of universities in Japan and the world from interdisciplinary and transdisciplinary approaches. Doctoral-level studies on the nature of universities as academic and professional education and research with deep insight coupled with clear analysis are expected.

    このコースは、日本および世界の大学のグローバルな状況についての洞察と分析を提供することを目的としています。現代の知識基盤社会において、大学と高等教育は不可欠な役割を果たしています。同時に、現代の大学の特徴は、その歴史的背景、アクセスや公平性の問題、頭脳の獲得・流出や頭脳の循環といったモビリティと表裏一体の関係にあります。このコースでは、以下のトピックを取り上げます: (1)高等教育の歴史的起源と現在の傾向、(2)高等教育におけるアクセス、多様性、公正、包摂、財政、(3)知識経済と高等教育、(4)高等教育の国際的次元。これらのテーマを通して、参加者は学際的・横断的なアプローチから、日本および世界における大学の役割と価値を考察することが求められます。学術・専門教育・研究としての大学の在り方について、深い洞察と明確な分析を伴った博士レベルの研究が求められます。

  •   国際教養特定課題  
      米澤 彰純  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスA202  

    This course is designed to provide a broad understanding of the global context of universities in Japan and around the world. Universities and higher education play an essential role in contemporary knowledge-based societies. At the same time, the characteristics of contemporary universities are linked to their historical contexts, to issues of diversity, equity and inclusion, and to mobility in terms of brain gain/drain and brain circulation. This course will cover the following topics: (1) historical origins and current trends in higher education, (2) access, equity, and funding in higher education, (3) the knowledge economy and higher education, and (4) international dimensions of higher education. Across these topics, participants are expected to examine the role and value of universities in Japan and the world. This course provides a good opportunity to understand the international context of university life.

    このコースは、日本および世界の大学のグローバルな背景を幅広く理解することを目的としています。現代の知識基盤社会において、大学と高等教育は不可欠な役割を果たしています。同時に、現代の大学の特徴は、その歴史的背景、多様性、公平性、包括性の問題、頭脳の獲得・流出や頭脳の循環といったモビリティと結びついています。このコースでは、以下のトピックを取り上げます: (1)高等教育の歴史的起源と現在の潮流、(2)高等教育へのアクセス、公平性、資金調達、(3)知識経済と高等教育、(4)高等教育の国際的側面。これらのトピックを通して、参加者は日本および世界における大学の役割と価値を検討することが期待されます。このコースは、大学生活の国際的な背景を理解する良い機会となるでしょう。

  •   国際教育演習  
      米澤 彰純  
      全研究科  
      前期  
      前期 月曜日 2講時 その他  

    This course is designed to provide insight and analysis into the global context of universities in Japan and around the world. Universities and higher education play an essential role in contemporary knowledge-based societies. At the same time, the characteristics of contemporary universities are inextricably linked to their historical contexts, to issues of access and equity, and to mobility in terms of brain gain/drain and brain circulation. This course will cover the following topics: (1) historical origins and current trends in higher education, (2) access, diversity, equity, inclusion, and funding in higher education, (3) the knowledge economy and higher education, and (4) international dimensions of higher education. Across these themes, participants are expected to examine the role and value of universities in Japan and the world from interdisciplinary and transdisciplinary approaches. Master level studies on the nature of universities as academic and professional education and research with deep insight coupled with clear analysis are expected.

    このコースは、日本および世界の大学のグローバルな状況についての洞察と分析を提供することを目的としています。現代の知識基盤社会において、大学と高等教育は不可欠な役割を果たしています。同時に、現代の大学の特徴は、その歴史的背景、アクセスや公平性の問題、頭脳の獲得・流出や頭脳の循環といったモビリティと表裏一体の関係にあります。このコースでは、以下のトピックを取り上げます: (1)高等教育の歴史的起源と現在の傾向、(2)高等教育におけるアクセス、多様性、公正、包摂、財政、(3)知識経済と高等教育、(4)高等教育の国際的次元。これらのテーマを通して、参加者は学際的・横断的なアプローチから、日本および世界における大学の役割と価値を考察することが求められます。学術・専門教育・研究としての大学の在り方について、深い洞察と明確な分析を伴った修士レベルの研究が求められます。

  •   多文化教育論概論  
      渡部 由紀  
      教  
       
      前期 月曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   国際教養特定課題  
      渡部 由紀  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 火曜日 5講時 川北キャンパスA305  

    This course will examine the issues of Japanese universities and their students in the process of globalization, from a variety of perspectives ranging from the individual experience to the role of higher education in the larger Japanese society. Discussions based on relevant readings, lectures, and student presentations will be the platform for this course. In addition to classroom discussion, students will explore one of five selected issues of universities and their students in the globalizing and diversifying society as a group project. This course requires a certain level of English proficiency. TOEFL ITP 530 or higher is desirable.

    本科目では、グローバル化の過程おける日本の大学と学生の問題を、個人の体験から、日本社会における高等教育の役割に至るまで、さまざまな観点から考察します。この科目は、関連する読書、講義、学生のプレゼンテーションに基づいたディスカッションを中心とした授業です。また、学生はグローバル化・多様化する社会における大学とその学生に関する5つの課題のうち1つを取り上げて、グループプロジェクトを行います。この授業はすべて英語で行います。ディスカッションを中心とした授業のため、一定の英語力(TOEFL ITP 530以上が望ましい)が必要です。

  •   国際教育開発論研究演習Ⅰ  
      劉 靖  
      教  
       
      前期 木曜日 5講時 その他  

    n/a

  •   大学教授法開発論  
      戸村 理  
      全研究科  
      前期前半  
      前期前半 水曜日 3講時 その他 / 前期前半 水曜日 4講時 その他  

    この授業では、日本の大学・高等教育機関で教員を目指す本学大学院学生が、現代日本の大学教育・高等教育で求められる基礎的知識を習得し、自分自身で授業を分析・設計・開発・実施・評価する自己省察力を身につけることを目的とする。

    The purpose of this class is twofold.

    The first is to provide graduate students of our university who wish to become teachers in Japanese universities and higher education institutions with the basic knowledge required in modern Japanese university education and higher education.

    The second is for the students to acquire self-reflection skills to analyze, design, develop, implement, and evaluate their own classes.

  •   大学教授法開発論  
      戸村 理  
      全研究科  
      後期前半  
      後期前半 水曜日 3講時 その他 / 後期前半 水曜日 4講時 その他  

    この授業では、日本の大学・高等教育機関で教員を目指す本学大学院学生が、現代日本の大学教育・高等教育で求められる基礎的知識を習得し、自分自身で授業を分析・設計・開発・実施・評価する自己省察力を身につけることを目的とする。

    The purpose of this class is twofold.

    The first is to provide graduate students of our university who wish to become teachers in Japanese universities and higher education institutions with the basic knowledge required in modern Japanese university education and higher education.

    The second is for the students to acquire self-reflection skills to analyze, design, develop, implement, and evaluate their own classes.

  •   国際教育開発論講義  
      劉 靖  
      教  
       
      後期 火曜日 3講時 総合研究棟201教室  

    n/a

  •   グローバル・チャレンジ・コースⅠ / Global Challenge Course I  
      吉見 享祐  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    この科目は、原則対面で授業を行います。

    また、Google Classroomを使用して受講状況を確認したり、講義資料等を配布したりします。

    Google Classroomから授業に関する案内も届きますので、随時確認をしてください。

    1.目的

    交換留学のために必要なさまざまな情報を取得し、国際的な感覚を育む。

    2.概要

    交換留学するために必要となるGPA、TOEFL等のスコア、単位読み替え、奨学金等々に対する理解を深め、実りある交換留学を実現するための予備学習を進める。また、国際的な感覚を育むために、近隣諸国のパートナー校を訪問し、東北大学や工学部、マテリアル・開発系等に関する英語のプレゼンテーションを行う。

    3.達成目標等

    本学科の学習・教育目標のD、E、G、H、I、Jに関する能力を含めて修得する。

    交換留学で海外の有名校で学び、自然科学に関する国際的な教養とセンスを養う。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    This course is taught face-to-face.

    Google Classroom will be used to check course status, distribute lecture materials, etc.

    Students will also receive information about the class from Google Classroom, so please check it as needed.

    1. Objectives

    To acquire information necessary for exchange students and to develop an international mindset.

    2. Outline

    To deepen students' understanding of GPA, TOEFL scores, credit transfer, scholarships, etc., necessary for studying abroad, and to promote preliminary study to realize a fruitful exchange program. In addition, to foster an international mindset, students will visit partner universities in neighboring countries and give presentations in English about Tohoku University, the School of Engineering, the Department of Materials Science and Engineering, etc.

    3. Achievement goals, etc.

    To master learning and educational goals, including D, E, G, H, I capabilities for this department.

    To develop an international education and sense of natural science through study abroad programs at prestigious universities.

もっと見る…