内容に類似性のあるシラバス

705 件ヒット (0.022秒):

  •   日本語教育学実習 / Teaching of Japanese Language (Practice)  
      小河原 義朗  
      文  
      0  
      後期集中 その他 その他  

    これまでに受講してきた日本語教員養成課程を通して得た知識とスキルを踏まえて、長期休業中に約2週間海外の日本語教育現場に行き、どのような学習者がどのような学習環境で日本語を学習しているのかを知り、どのような日本語教育が行われているのかを見学し、さらに現地日本語コースの教員の指導のもとで日本語を実際に教えることを体験する。同時に現地における異文化や異文化コミュニケーションを体験する。なお、本年度は2、3月中に実施する予定である。

    This class provides students with opportunities to participate in Japanese language education internship abroad for 2 weeks. The students will see what people are learning Japanese language oversea and how Japanese language classes are conducted, and have experience to teach Japanese in classes as a student teacher.

  •   日本語教育学研究実習Ⅲ / Applied Japanese Linguistics(Practice)III  
      小河原 義朗  
      文  
       
      通年集中 その他 その他  

    日本語教員養成課程を通して得た知識とスキルを踏まえて、長期休業中に約2週間海外の日本語教育現場に行き、どのような学習者がどのような学習環境で日本語を学習しているのかを知り、どのような日本語教育が行われているのかを見学し、さらに現地日本語コースの教員の指導のもとで日本語を実際に教えることを体験する。同時に現地における異文化や異文化コミュニケーションを体験する。なお、本年度は2、3月中に実施する予定である。

    This class provides students with opportunities to participate in Japanese language education internship abroad for 2 weeks. The students will see what people are learning Japanese language oversea and how Japanese language classes are conducted, and have experience to teach Japanese in classes as a student teacher.

  •   日本語教育学基礎実習 / Teaching of Japanese Language (Introductory Seminar)  
      島崎 薫  
      文  
      4  
      後期集中 その他 その他  

    この海外インターンシップでは、長期休業中に2週間海外の日本語教育の現場に行き、どんな日本語学習者が海外の日本語教育の現場で学んでいて、どのような授業が実施されているのかを知るとともに、日本語の授業を見学・参加したり、現地学生の日本語学習者とともに日本文化ワークショップを実施したりして実践経験を積む。事前研修では、現地のことば、文化を知るワークショップを開催するだけではなく、異文化適応の過程、異文化受容の態度も学び、現地研修に備える。事前研修の中で日本文化ワークショップの内容の検討も行う。現地研修では、授業見学、参加だけではなく、日本文化ワークショップの内容の検討を現地学生と共同開催することから、異なる言語・文化的背景をもつ現地の日本語学習者とのコミュニケーションを通して、文化を異にする者の物事の捉え方やコミュニケーションの様相、方略について理解を深め、対人関係能力・異文化調整能力を向上させることをねらいとしている。

    In this overseas internship program, students will visit Japanese language education sites overseas for two weeks during their long vacation to learn what kind of Japanese language learners are studying in overseas Japanese language education sites and what kind of classes are being conducted, observe and participate in Japanese language classes, and conduct workshops on Japanese culture with local student learners of Japanese. In addition to holding workshops to learn about the local language and culture, participants will also learn about the process of cross-cultural adaptation and attitudes toward cross-cultural acceptance in preparation for the on-site training. The content of the Japanese culture workshop will also be discussed during the pre-training. In the on-site training, students will not only observe and participate in classes, but also discuss the content of the Japanese culture workshop with local students, so that through communication with local Japanese language learners with different linguistic and cultural backgrounds, they will deepen their understanding of how people from different cultures perceive things and the aspects and strategies of communication. The aim is to deepen understanding of how people from different cultures perceive things, communication styles and strategies, and to improve interpersonal and cross-cultural coordination skills through communication with local Japanese language learners with different language and cultural backgrounds.

  •   海外短期研修(基礎B)  
      髙松 美能、坂本 友香、小嶋 緑、渡部 由紀、米澤 由香子、粕壁 善隆、小池 武志  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    海外研修プログラムに共通する目標は、語学力だけでなく、コミュニケーション能力やチャレンジ精神、積極性、行動力を身につけること、また学内で身につけた専門性を基に、それまでの学習成果を確認し、課題を見つけることにある。

    現地研修をより充実させ、目標を達成するために、出発前に学内で実施する研修に参加し、異文化適応力や危機管理について学ぶ。帰国後

    は、報告会に参加することによって、研修成果を学業生活にどのように生かしていくのかについて、参加者と共に考える機会を持つ。

    The goal shared with the overseas training program is to not only improve language ability but also to develop communication skills, assertiveness, and the ability to take action. It is also to, based on the specialties learned at university, confirm the results of your studies up to that point, and discover new issues. To further enrich your field training and achieve your goals, students will participate in hands-on training on campus before departing and will learn about adjusting to different cultures as well as about crisis management. After returning to Japan, there will be a session to report on your experiences which will serve as an opportunity to think among the participants about how the fruits of the training could be utilized in academic life.

  •   海外短期研修(基礎B)  
      髙松 美能、坂本 友香、小嶋 緑、渡部 由紀、米澤 由香子、粕壁 善隆、小池 武志  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    海外研修プログラムに共通する目標は、語学力だけでなく、コミュニケーション能力やチャレンジ精神、積極性、行動力を身につけること、また学内で身につけた専門性を基に、それまでの学習成果を確認し、課題を見つけることにある。

    現地研修をより充実させ、目標を達成するために、出発前に学内で実施する研修に参加し、異文化適応力や危機管理について学ぶ。帰国後

    は、報告会に参加することによって、研修成果を学業生活にどのように生かしていくのかについて、参加者と共に考える機会を持つ。

    The goal shared with the overseas training program is to not only improve language ability but also to develop communication skills, assertiveness, and the ability to take action. It is also to, based on the specialties learned at university, confirm the results of your studies up to that point, and discover new issues. To further enrich your field training and achieve your goals, students will participate in hands-on training on campus before departing and will learn about adjusting to different cultures as well as about crisis management. After returning to Japan, there will be a session to report on your experiences which will serve as an opportunity to think among the participants about how the fruits of the training could be utilized in academic life.

  •   海外短期研修(基礎B)  
      髙松 美能、坂本 友香、小嶋 緑、渡部 由紀、米澤 由香子、粕壁 善隆、小池 武志  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    海外研修プログラムに共通する目標は、語学力だけでなく、コミュニケーション能力やチャレンジ精神、積極性、行動力を身につけること、また学内で身につけた専門性を基に、それまでの学習成果を確認し、課題を見つけることにある。

    オンライン研修をより充実させ、目標を達成するために、オンライン研修前に学内で実施する研修に参加し、目的意識を明確にする。オンライン研修後は、報告会に参加することによって、研修成果を学業生活にどのように生かしていくのかについて、参加者と共に考える機会を持つ。

    The goal shared with the overseas training program is to not only improve language ability but also to develop communication skills, assertiveness, and the ability to take action. It is also to, based on the specialties learned at university, confirm the results of your studies up to that point, and discover new issues. To further enrich your field training and achieve your goals, students will participate in hands-on training on campus before participating in online program and will learn about adjusting to different cultures. After attending the online program, there will be a session to report on your experiences which will serve as an opportunity to think among the participants about how the fruits of the training could be utilized in academic life.

  •   海外短期研修(展開B)  
      末松 和子、渡部 由紀、髙松 美能、メレス リチャード、セシリア シルバ、粕壁 善隆、小池 武志  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    プログラム・アドバイザーの指導の下、テーマに基づき、経験や知識を深める2週間の現地研修を含むプログラムである。事前研修、海外協定校での現地研修、事後研修(報告)に主体的に関わることで、コミュニケーション力、計画力、情報収集力、自発性、行動力を身につける。 

    現地研修での学びを最大化させるために、事前研修で研修目的を明確にし、研修に必要な予備知識・スキルを習得する。また、事後研修での振り返りを通して留学の成果を確認する。 

  •   インターンシップ / Internship  
      嶋崎 啓  
      文  
      0  
      通年集中 その他 その他  

    実質10日間以上(60時間以上)にわたる企業等での就業体験またはボランティア体験について、2単位を授業単位として認める。大まかな流れは以下の通りである。

     (1) 4月 履修を希望する学生は、ガイダンスに出席する。

     (2) 4月~7月 履修学生は、学部が提供する受入企業等の情報をもとに、あるいはみずから情報を収集して、各自インターンシップに応募し、受入内諾書を得しだい教務係に提出する。

     (3) 夏期休業中 履修学生は、実習を行い、実習修了証明書および報告書・評価書(いずれも学部で定めた様式による)を終了後1週間以内に教務係に提出する。

     (4) 1月 履修学生は、報告会で報告する。

    インターンシップまたはボランティアを通じて,大学で学んだ知識が実社会においてどのように役立つかを検討する.

  •   海外短期研修(発展A)  
      髙松 美能、小嶋 緑  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    海外体験プログラムは、海外の協定校やコンソーシアムなどが主催するプログラムにおいて特定のテーマに基づく知識や実践経験を深めることは当然ながら、研修をより充実させるため、プログラム開始前から自ら目標と計画を立て、準備を進めることで、計画力、情報収集力、行動力を身につけるところに最大の目的がある。

    プログラム終了後には振り返りを行い、研修成果を客観的に整理し、今後の学業生活にどのように生かしていくのか考え、真の学びへと繋げていく(学びを定着させていく)機会とする。

    =========================================================

    This course, in conjunction with the programs offered by our partner universities, aims at providing effective learning by offering pre and post-training sessions. Students prepare for the particular program by collecting information, set a goal, and work at it based on the plan. Students have an opportunity to reflect on what they have learned through the overall program.

  •   インターンシップ特別研修 / Internship training  
      掛川 武  
      理  
      通年集中  
      通年集中 その他 連講  

    海外での1週間以上の研修、調査、分析などを主対象にする。就職活動のための企業インターンシップは単位として認めない。

    Credits will be granted when you attend international researches (field surveys, analyses, etc) more than one week.

もっと見る…