内容に類似性のあるシラバス

390 件ヒット (0.03秒):

  •   実験心理学演習Ⅳ / Experimental Psychology (Seminar)IV  
      倉元 直樹  
      文  
      6  
      後期 月曜日 2講時  

    量的方法論による心理学研究の方法論的基礎となる測定法の理論について基礎から学ぶ。古典的テスト理論(Classical Test Theory)と項目反応理論(Item Response Theory)を対比しながら、理念的な理解を深める。オーソドックスな輪講形式の演習スタイルを基本とするが,受講者の人数や希望によっては発展的な内容を加えたり,受講者が現在取り組んでいる研究を題材として取り交ぜる可能性も考慮する。時折、教科書の例題を基にレポートを課す可能性ががある。

    英語論文の理解と執筆のために標準的な英語のテキストを選定しているが、受講者の希望によっては変更も可とする。

    This class is aimed to learn the fundamentals the theory of measurement method which is the methodological basis of psychology research by quantitative methodology. The lecturer expect students' understanding will be deepened by comparing classical test theory with Item Response Theory. Although it is based on an orthodox seminar style, it is also possible to add an advanced content or a theme of the studies currently being tackled, depending on the number and attendees of students. There is also the possibility of requesting a report based on exercises in the textbook. The lecturer chose a standard English textbook for understanding and writing English papers, but we can change it depending on the student's request.

  •   実験心理学研究演習Ⅳ / Experimental Psychology(Advanced Seminar) IV  
      倉元 直樹  
      文  
       
      後期 月曜日 2講時  

    量的方法論による心理学研究の方法論的基礎となる測定法の理論について基礎から学ぶ。古典的テスト理論(Classical Test Theory)と項目反応理論(Item Response Theory)を対比しながら、理念的な理解を深める。オーソドックスな輪講形式の演習スタイルを基本とするが,受講者の人数や希望によっては発展的な内容を加えたり,受講者が現在取り組んでいる研究を題材として取り交ぜる可能性も考慮する。時折、教科書の例題を基にレポートを課す可能性ががある。

    英語論文の理解と執筆のために標準的な英語のテキストを選定しているが、受講者の希望によっては変更も可とする。

    This class is aimed to learn the fundamentals the theory of measurement method which is the methodological basis of psychology research by quantitative methodology. The lecturer expect students' understanding will be deepened by comparing classical test theory with Item Response Theory. Although it is based on an orthodox seminar style, it is also possible to add an advanced content or a theme of the studies currently being tackled, depending on the number and attendees of students. There is also the possibility of requesting a report based on exercises in the textbook. The lecturer chose a standard English textbook for understanding and writing English papers, but we can change it depending on the student's request.

  •   実験心理学各論(心理学統計法) / Statistics on Psychology (Special Lecture)  
      倉元 直樹  
      文  
      5  
      前期 月曜日 2講時  

    主として計量的な心理学の方法論として幅広く使われている質問紙法や検査法,記述式のテスト,小論文,面接試験等,主観的な評価を伴う測定法を用いた尺度を開発・自作する際の技術に関わる理論的背景について学ぶ。同時に,心理検査等,心理学的測定に関わる結果を評価するための理論について,その基礎的な概念を学ぶ。信頼性,妥当性といった概念の基礎となる古典的テスト理論とその発展形である一般可能性理論,さらに探索的因子分析を中心に測定法の基礎を学ぶ。

    This course mainly target to learn about the theoretical background related to psychological measurement such as quesstionnaires, psychological testing, open-ended questions, essay, interview and so on. The measurement theory is also useful for evaluating the results obtained by those techniques. We approcach Classical Test Theory, that is the basis of commonly used concept 'validity' and 'reliability'. After that, we might try Generalized Theory which is the evolutional theory of CTT or the basis of Exploratory Factor Analysis.

    .

  •   教育測定学特論Ⅱ  
      熊谷 龍一  
      教  
       
      後期 火曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   心理検査法(心理的アセスメント)  
      安保 英勇, 梅田 亜友美, 野口 和人, その他教員, 前田 駿太, 吉田 沙蘭  
      教  
       
      後期 木曜日 1講時 総合研究棟202教室  

    n/a

  •   中級計量経済学特殊講義Ⅱ  
      KO IAT MENG  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 第3小講義室  

    This course is a one-semester introduction to econometrics. The course will cover fundamental knowledge of linear regression in economic data analysis. Necessary probability and statistic concepts will be taught and reviewed. Empirical applications, rather than theoretical proofs, will be emphasized. Empirical examples will be demonstrated in class. The R program will be taught and used throughout the course.

    Textbook

    Wooldridge, J. M. (2020). Introductory econometrics: A modern approach, 7th ed., Cengage.

    (E-Book available from the university library website)

  •   応用物理計測学 / Measurements in Applied Physics  
      寺門 信明  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ★Google Classroom クラスコード:xtdrlrt

    1.目的・概要

    信頼できる実験結果を得るための基礎となる事柄について学ぶ。最初に、測定装置の系統誤差や、データのばらつきとして現れる偶然誤差について理解する。次に、得られた結果をより正確に解釈するために必要となる、データ解析の代表的手法について学習していく。具体的には、平均値、標準偏差からスタートし、推定、仮説検定、誤差の伝播、最小二乗法などを取り上げる。また、データ取得の際に理解しておく必要がある、実験系の応答特性についても学ぶ。

    2.達成方法等

    実験データには必ず誤差が含まれることを実感した上で、最も確からしい値や誤差の推定方法、データの信頼性を評価する方法(統計的仮説検定)について理解する。データの有効数字と、それらを用いた演算結果の有効数字について理解する。最小二乗法により、1変数データの直線回帰と検定ができるようになる。誤差の伝播について理解する。測定装置の動的応答について、伝達関数を利用して解析できるようになる。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    ★Google Classroom, Class-code: xtdrlrt

    1. Object and Summary of Class

    This course covers the basic knowledge that is useful to get reliable experimental results. We will learn about concepts and methods of data analyses frequently used to correctly interpret experimental data, which includes systematic errors of measuring systems, random errors that appear as scattering of data, statistical estimation, hypothesis testing, propagation of errors, least-squares method. We also learn about response characteristic of experimental systems.

    2. Goal of Study

    After realizing the existence of errors in the experimental data, we will understand and be able to use the way to estimate the most probable values and errors, hypothesis testing, and linear regression. We will also understand the significant digits and error propagation. We will be accustomed to use the transfer function to analyze the dynamic response of measuring apparatus.

  •   教育統計学(心理学統計法)  
      久保 沙織  
      教  
       
      前期 月曜日 2講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   教育統計学(心理学統計法)  
      久保 沙織  
      全(教を除く)  
      3セメスター  
      前期 月曜日 2講時 その他  

    この講義では,教育・心理学に必要となる統計学の基礎について学ぶ。レベルは初等統計であり,数学的な準備としては高校文科系程度のものがあればよい。学部科目「統計的学習論講義」へ接続する。

    This course deals with the basic concept of educational and psychological statistics. The level of this course is introductory statistics, and knowledge of elementary mathematics in high school is required to take this class.

  •   心理学研究実習Ⅱ / Psychological Methodology II  
      阿部 恒之, 荒井 崇史, 坂井 信之, 河地 庸介, 辻本 昌弘, RAEVSKIY ALEXAND  
      文  
       
      後期 火曜日 3講時  

    心理学では現象の解明のために,実験・調査・心理検査,あるいは事例研究など,さまざまな手法を活用する。その基本は現象の観察によるデータの収集と解析である。実験実習に参加することによって心理学実験の基本を学ぶとともに,心理学研究の進め方を習得し,活用できることを目指す。実習テーマは毎回異なる。心理学実験では主として実験的方法を用いたメニューを,心理学研究法では,調査・心理検査など,そのほかの手法についてのメニューを用意している。参加者は原則的に毎回レポート提出が義務付けられている。 なお,以下の授業計画は担当者の都合などによる変更の可能性がある。

    Psychologists use various empirical methods like experimental method, survey method, interview method, psychological test, and case-study method to understand and explain behavior. The fundamentals are the observation of behavior and data collection and analysis. In this course, the students practically acquire the knowledge and skills essential for psychological research (psychological experiments, in particular). The students are required to submit the report for each class.

もっと見る…