シラバスの表示

教育統計学(心理学統計法)

前期 月曜日 2講時 総合研究棟206教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 久保 沙織. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EIA201J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

教育統計学
Educational Statistics

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

この講義では,教育・心理学に必要となる統計学の基礎について学ぶ。レベルは初等統計であり,数学的な準備としては高校文科系程度のものがあればよい。学部科目「統計的学習論講義」へ接続する。

This course deals with the basic concept of educational and psychological statistics. The level of this course is introductory statistics, and knowledge of elementary mathematics in high school is required to take this class.

学習の到達目標/Goal of study

1. 心理・教育で使われる基本的な統計用語・概念が理解できるようになる。
2. 教育学的なデータの分析において記述統計学の知識を利用できるようになる。
3. 推測統計学の考え方を理解し,統計解析の結果を正しく解釈できるようになる。

The goal of this course is to help students
1. understand essential terms and fundamental concepts used in psychological and educational statistics;
2. apply their knowledge of descriptive statistics to the real data analysis;
3. understand the principles of inferential statistics and be able to correctly interpret the results of statistical analysis.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

①授業の実施方法
対面で,講義を中心に行う。
This is in-person and lecture-centered class.
②Google Classroom対応
クラスコード:6cfd6hu

第1回 統計学の概要と数学的準備
第2回 分布の記述的指標とその性質(1)
第3回 分布の記述的指標とその性質(2)
第4回 連関と独立
第5回 共分散と相関係数
第6回 回帰分析(1)
第7回 回帰分析(2)
第8回 統計的推測・確率変数と確率分布
第9回 確率モデルと標本分布(正規分布を中心に)(1)
第10回 確率モデルと標本分布(正規分布を中心に)(2)
第11回 推定と検定(1)
第12回 推定と検定(2)
第13回 推定と検定(3)
第14回 測定の妥当性と信頼性(古典的テスト理論入門)
第15回 まとめ

Contents:
1. Overview of Statistics
2. Descriptive Statistics for Univariate Data 1
3. Descriptive Statistics for Univariate Data 2
4. Descriptive Statistics for Bivariate Data 1
5. Descriptive Statistics for Bivariate Data 2
6. Regression Analysis 1
7. Regression Analysis 2
8. Theory of Statistical Inference
9. Normal Distribution and Sampling Distribution 1
10. Normal Distribution and Sampling Distribution 2
11. Statistical Estimation and Statistical Test 1
12. Statistical Estimation and Statistical Test 2
13. Statistical Estimation and Statistical Test 3
14. Reliability and Validity
15. Summary and Conclusion

成績評価方法/Evaluation method

授業内での小テストや課題,および期末試験

Evaluation is performed comprehensively based on submitted assignment, short tests, and final exam.

教科書および参考書/Textbook and references

  • 心理統計学の基礎ー統合的理解のために, 南風原朝和, 有斐閣アルマ ISBN/ISSN: 4641121605 資料種別:教科書

授業時間外学習/Preparation and Review

教科書や配布資料により予習・復習を行うこと。

Students are required to prepare and review for each class using textbook and handouts.

その他/In addition

・統計学は積み重ねが重要な学問です。積極的な授業参加を求めます。
・上記15回の内容は目安であり,授業内容と進度予定は変更される可能性があります。その場合には授業中に告知します。

・Positive participation in classes is expected.
・The contents and schedule are as shown above, but are subject to change for various reasons. If any, such a change will be announced during lectures.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有