内容に類似性のあるシラバス

4024 件ヒット (0.026秒):

  •   美学・西洋美術史研究演習Ⅰ / Aesthetics and History of European Fine Arts (Advanced Seminar I )  
      足達 薫  
      文  
       
      前期 金曜日 5講時  

    古代から現代までの西洋美術史を対象にして、英語の研究論文を読解しながら、作品や作家についての「問い」を立てて調査および分析を行い、先行研究を踏まえた発表を行います。

    While reading English research papers on the history of Western art from ancient times to the present, we will raise 'questions' about works and writers, conduct research and analysis, and make presentations based on previous research.

  •   美学・西洋美術史演習 / Aesthetics and History of European Fine Arts (Seminar)  
      足達 薫  
      文  
      5  
      前期 金曜日 4講時  

    古代から現代までの西洋美術史を対象にして、英語の研究論文を読解しながら、作品や作家についての「問い」を立てて調査および分析を行い、先行研究を踏まえた発表を行います。

    While reading English research papers on the history of Western art from ancient times to the present, we will raise 'questions' about works and writers, conduct research and analysis, and make presentations based on previous research.

  •   美学・西洋美術史研究演習Ⅱ / Aesthetics and History of European Fine Arts (Advanced Seminar II )  
      足達 薫  
      文  
       
      後期 金曜日 5講時  

    古代から現代までの西洋美術史を対象にして、英語の研究論文を読解しながら、作品や作家についての「問い」を立てて調査および分析を行い、先行研究を踏まえた発表を行います。

    While reading English research papers on the history of Western art from ancient times to the present, we will raise 'questions' about works and writers, conduct research and analysis, and make presentations based on previous research.

  •   美学・西洋美術史演習 / Aesthetics and History of European Fine Arts (Seminar)  
      足達 薫  
      文  
      6  
      後期 金曜日 4講時  

    古代から現代までの西洋美術史を対象にして、英語の研究論文を読解しながら、作品や作家についての「問い」を立てて調査および分析を行い、先行研究を踏まえた発表を行います。

    While reading English research papers on the history of Western art from ancient times to the present, we will raise 'questions' about works and writers, conduct research and analysis, and make presentations based on previous research.

  •   美学・西洋美術史各論 / Aesthetics and History of European Fine Arts (Special Lectur  
      足達 薫  
      文  
      5  
      前期 月曜日 4講時  

    現代の美術や写真において、現実と虚構、自然と技術のあいだの境界線を揺らがせるような作品をしばしば「魔術的」と呼ぶことがあります。しかし、美術と魔術の相関関係はすでに古代において発見されていたものであり、初期近代にかけて美術と魔術(そして科学)は、自然を操作する人為的技芸として本質的レベルで交錯しながら発展しました。この授業では、特にイタリア・ルネサンスの時代の美術に注目して、美術と魔術の共鳴現象を具体的な作品や作家の事例の分析を通じて、現代では忘れられがちな美術の一側面を解説します。

    In contemporary art and photography, we often refer to works of art that shake the boundaries between reality and fiction, nature and technology as "magical. However, the correlation between art and magic was already discovered in ancient times, and in the early modern period, art and magic (and science) developed as artificial arts that manipulate nature, intermingling at an essential level. In this class, we will focus on the Italian Renaissance in particular, and through the analysis of specific works and examples of artists, we will explain aspects of art that are often forgotten in the modern world.

  •   博物館実習Ⅴ / Museology (FieldWorkMethodology)V  
      足達 薫  
      文  
      5  
      前期 火曜日 3講時 / 前期 火曜日 4講時  

    美術作品を視覚的に分析し、言語化するための手順と観点、およびインターネットおよび文献資料を通じて作品の画像資料および基本的データを収集する方法を習得する。

    Understanding the procedures and perspectives for visual analysis works of art and linguistically describing them, and learn how to research imagery and basic data of the work through the Internet and literature.

  •   美学・西洋美術史実習 / Aesthetics and History of European Fine Arts (Laboratory Wor  
      足達 薫  
      文  
      6  
      後期 火曜日 3講時 / 後期 火曜日 4講時  

    美術作品が有する視覚的特質を歴史および文化の中に位置づけ、作品の意義および価値を提示する能力を身につける。

    前期に行うポスター作成をさらに拡大強化し、「空想の展覧会」(フランスの文学者・文化史家アンドレ・マルローの概念に起因する)を企画し、カタログを作成するまでの作業を行う。

    Students will acquire the ability to present the significance and value of works of art by placing their v isual qualities in the context of history and culture. They will expand and strengthen the poster creation process of the first semester, planning an "imaginary exhibition"(based on the concept of French literary and cultural historian André Malraux) and creating a catalog.

  •   美学・西洋美術史基礎講読 / Aesthetics and History of European Fine Arts (Introductory Reading)  
      森田 優子  
      文  
      4  
      後期 木曜日 4講時  

    西洋美術史の研究を行う上で基礎となる欧文文献の精読を行い、美術作品研究の基礎を身に着ける。そのうえで、古典語、フランス語、ドイツ語、イタリア語などにも目配りできるようになることが望ましい。

    This course aims to improve the students' ability to read English texts in detail and their necessary knowledge for research of art works and to introduce the students to read the texts in other languages.

  •   東洋・日本美術史演習 / History of Oriental and Japanese Fine Arts (Seminar)  
      杉本 欣久, 長岡 龍作  
      文  
      5  
      前期 火曜日 2講時  

    東洋または日本美術の中から、特に興味を覚えた作品をとりあげ、各回一名が口頭発表をおこなう。作品そのものの十分な観察をおこなった上で、自身が設定する問題について考察する。その作品について先行研究がある場合は研究史を十分に回顧し、先行研究が乏しい場合は、自ら作品に関する基礎資料・関連資料を博捜・精読・整理する。発表及びその後の討論を通し、参加者に対し自らの考えを的確に伝えるよう努める。

    Students take up the artwork that one was particularly interested in from Oriental or Japanese art, and give a presentation at each class.

  •   美学・西洋美術史実習 / Aesthetics and History of European Fine Arts (Laboratory Wor  
      足達 薫  
      文  
      5  
      前期 火曜日 3講時 / 前期 火曜日 4講時  

    美術作品を視覚的に分析し、言語化するための手順と観点、およびインターネットおよび文献資料を通じて作品の画像資料および基本的データを収集する方法を習得する。

    Understanding the procedures and perspectives for visual analysis works of art and linguistically describing them, and learn how to research imagery and basic data of the work through the Internet and literature.

もっと見る…