シラバスの表示

美学・西洋美術史各論 / Aesthetics and History of European Fine Arts (Special Lectur

前期 月曜日 4講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 足達 薫. セメスター: 5. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-ART302J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

美学・西洋美術史各論

授業題目

Art Meets Magic: The World of the Italian Renaissance

Course Title (授業題目)

Art Meets Magic: The World of the Italian Renaissance

授業の目的と概要

現代の美術や写真において、現実と虚構、自然と技術のあいだの境界線を揺らがせるような作品をしばしば「魔術的」と呼ぶことがあります。しかし、美術と魔術の相関関係はすでに古代において発見されていたものであり、初期近代にかけて美術と魔術(そして科学)は、自然を操作する人為的技芸として本質的レベルで交錯しながら発展しました。この授業では、特にイタリア・ルネサンスの時代の美術に注目して、美術と魔術の共鳴現象を具体的な作品や作家の事例の分析を通じて、現代では忘れられがちな美術の一側面を解説します。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

In contemporary art and photography, we often refer to works of art that shake the boundaries between reality and fiction, nature and technology as "magical. However, the correlation between art and magic was already discovered in ancient times, and in the early modern period, art and magic (and science) developed as artificial arts that manipulate nature, intermingling at an essential level. In this class, we will focus on the Italian Renaissance in particular, and through the analysis of specific works and examples of artists, we will explain aspects of art that are often forgotten in the modern world.

学習の到達目標

美術作品および作家を歴史的文脈と照らし合わせて分析する問いの立て方および分析の手順を理解する。
古代から初期近代のイタリアにおける美術の展開について理解を深める。

Learning Goals(学習の到達目標)

Understanding how to formulate questions and procedures for analyzing works of art and artists in relation to their historical contexts.
Understanding of the development of art in Italy from ancient times to the early modern period.

授業内容・方法と進度予定

1:プロローグ――生きている彫像?
2:美術と魔術の共鳴現象――古代からルネサンスへ
3:同時代の言説における美術と魔術
4:イメージ魔術と肖像画(1)
5:イメージ魔術と肖像画(2)
6:絵画と暗号(1)
7:絵画と暗号(2)
8:怪物の創造(1)
9:怪物の創造(2)
10:絵画と記憶術(1)
11:絵画と記憶術(2)
12:絵画と鏡魔術(1)
13:絵画と鏡魔術(2)
14:絵画と呪い
15:エピローグ――絵画と錬金術
(註1:資料作成の過程で発見した事例に基づいて予定や各回のテーマを入れ替えたり修正したりすることがあります)
(註2:この授業では、今から見れば差別的だったりエロティックであったりする作品や描写がしばしば取り上げられます。特に、女性と男性の露骨な裸体や性的部位が現れる点について、受講する場合はご了承ください)

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1: Prologue--A Living Statue?
2: Resonant Phenomena of Art and Magic: From Antiquity to the Renaissance
3: Art and Witchcraft in Contemporaneous Discourses
4: Image Magic and Portraiture (1)
5: Image Magic and Portraiture (2)
6: Painting and Cryptography (1)
7: Painting and Cryptography (2)
8: Creation of Monsters (1)
9: Creation of monsters (2)
10: Painting and Aret of Memory (1)
11: Painting and Art of Memory (2)
12: Painting and Mirror Magic (1)
13: Painting and Mirror Magic (2)
14: Painting and Curses
15: Epilogue--Painting and Alchemy
(Note 1: The content and locations may be changed according to the discoveries made in the process of preparing the materials)
(note 2: This class often features works and depictions that are discriminatory or erotic from now on. In particular, please be aware of the fact that explicit nudity and sexual parts of women and men appear.)

成績評価方法

毎回の授業でのコメントアンケート(方式は考え中。授業で示します)および全体を通じたまとめミニレポートを総合して評価します。

Grading Plan(成績評価方法)

The evaluation is based on a comment questionnaire in each class (the method will be indicated in class) and a summary mini-report throughout.

教科書および参考書

授業で指示します。

授業時間外学習

配布資料をヒントにしながら、授業で取り上げた名作や問題作をインターネットや画集で見直すと、記憶と理解が深まりますのでおすすめです。

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有