内容に類似性のあるシラバス

3242 件ヒット (0.017秒):

  •   言語学論文演習Ⅱ / Linguistics Research (Seminar) II  
      小泉 政利, 木山 幸子, 内藤 真帆  
      文  
      6  
      後期 金曜日 3講時  

     3年生は前期に引き続き論文紹介を行いそれを卒業論文にどう繋げるかを発表するか、卒業論文の構想を発表する。これにより、卒業論文作成のための知識ならびに方法をさらに深く身につけることを目的とする。

     4年生は卒業論文の進捗状況を中間発表する。テーマの選択や先行研究のまとめだけでなく、データ収集・調査・実験等の実施方法、分析手法、予想される結果と意義、およびその時点までに得られた暫定的な結果とその解釈などについて、できるだけ具体的に発表する。

     その日の発表者以外の参加者は、他者の発表を聴き、ディスカッションに参加することによって、言語学の多様なアプローチへの理解を深めるとともに、論文を書くための方法を学びとる。

    In this course third year students will deliver an oral presentation of a journal article of their own choice, while fourth year students an interim report of their thesis. Oral presentations will be followed by a discussion among the participants.

    1. An oral presentation should adequately cover the aim, data, method, results, discussion and conclusion of the article/thesis.

    2. Participants should seek to gain acquaintance with various fields of linguistic studies and to participate in the discussion in order to help the presenter to improve their presentation.

  •   言語学論文演習Ⅰ / Linguistics Research (Seminar) I  
      木山 幸子, 内藤 真帆, 小泉 政利  
      文  
      5  
      前期 金曜日 3講時  

    授業は、参加者の分担による発表および質疑応答の形式で行う。

     3年生は論文紹介の発表を行う。自分の関心により論文を選択し、論文の目的、方法、結果、考察について的確にハンドアウトにまとめて紹介する。その際、テーマの発見、調査や実験の実施、論の展開と提示、統計処理、参考文献の利用と提示など、論文を書くために必要な事項について「批判的な姿勢」から学びとる。これにより、卒業論文作成のための知識ならびに方法を身につけることを目的とする。

     4年生は卒業論文の研究計画を発表する。テーマの選択や先行研究の動向についてまとめ、データ収集・調査・実験等の実施方法、分析手法、予想される結果と意義などについて、できるだけ具体的な経過と見通しを発表する。(10月の中間発表に備えて,9月末までに調査・実験等のデータ収集を終えられるように研究を進めること。)

     その日の発表者以外の参加者は、他者の発表を聴き、ディスカッションに参加することによって、言語学の多様なアプローチへの理解を深めるとともに、論文を書くための方法を学びとる。

    In this course, students will deliver an oral presentation, followed by a discussion among the participants.

    1. An oral presentation should adequately cover the aim, data, method, results, discussion, and conclusion of the article.

    2. The presenter is supposed to deepen their understanding of methods of linguistic studies and presentation on the bases of the reactions from the audience.

    3. Participants should seek to gain acquaintance with various fields of linguistic studies and to participate in the discussion in order to help the presenter to improve their presentation.

  •   言語学総合演習Ⅰ / Linguistics (Integration Seminar) I  
      小泉 政利, 加藤 万紀子, 木山 幸子, 内藤 真帆  
      文  
       
      前期 金曜日 4講時  

    授業は、参加者の分担による口頭発表と質疑応答の形式で行う。これにより、学会発表および論文作成のための知識ならびに方法を身につけることを目的とする。

    1. 発表者は、論文発表のためのハンドアウトを事前に作成したうえで、研究目的、資料、方法、結果と考察、結論を所定の時間で口頭発表する。

    2. 質疑応答を参考にして論を練り直し、また、プレゼンテーション方法を再考し、学会発表や雑誌投稿ができるよりよい論文にするよう努める。

    3. 参加者は、他者の発表を聴き、ディスカッションに参加することによって、自己の研究領域以外の分野への理解をも深めつつ、他者の論文をよりよいものにすることに貢献する。

    In this course students will deliver an oral presentation of their research, followed by a discussion among the participants.

    1. An oral presentation should cover the aim, data, method, results, discussion and conclusion.

    2. The presenter is encouraged to further improve the presentation on the bases of the discussion.

    3. Participants should seek to gain acquaintance in various fields of linguistic studies and to participate in the discussion in order to help the presenter to improve their presentation.

  •   機械知能・航空研修Ⅱ(航空) / Seminar II  
      古澤 卓, 塚本 貴城  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "qp5v6xr".

    1.目的

    外国語(主に英語)文献の精読と調査,整理を行い,内容をまとめて講演発表を行うことで,文献調査の方法,最新の技術動向や研究内容を学ぶとともに,論文要旨(講演概要集)の作成,講演発表・質疑応答の方法を修得する.

    2.概要

    所属するコースごとに分かれて受講する.指導教員より卒業研究のテーマに関連した文献を与えられた後,文献の精読と調査,整理を行い,論文内容をまとめた要旨を作成する.課題論文について各自調査・学習した内容を,コースごとに開催される研究発表会にて発表し,その内容に関して相互に討論を行い,専門知識の理解を深める.

    3.達成目標等

    この授業では,主に以下のような能力を習得することを目標とする. 

    ・具体的な課題(外国語論文)を精読するとともに,関連情報を自主的に調査することができる.

    ・論文内容を簡潔にまとめ,その要旨をわかりやすくかつ適切にまとめることができる.

    ・討論に参加し,相互に意見を述べ合い,理解を深めることができる.

    ・討論に参加し,参加者からの質問に的確に答えることができる.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "qp5v6xr".

    1.Class subject

    This class provides students with training to gain abilities to summarize the contents of recent scientific papers or equivalent technical documents and to make presentation. Students will also learn how to search articles and how to make meaningful discussions.

    2.Object and summary of class

    Under supervision by the student’s advisor, the student picks up an article which is closely related to the student’s bachelor project, understands the contents of the article, and makes summary. The student makes an oral presentation based on the summary and has discussions with other students.

    3.Goal of study

     Students can understand the contents of the technical article.

     Students can search and obtain technical information necessary to understand the article.

     Students can summarize the contents of the technical article and can make an extended abstract.

     Students can discuss the technical contents to deepen their understanding.

     Students can appropriately answer to technical questions.

  •   言語学総合演習Ⅱ / Linguistics (Integration Seminar) II  
      小泉 政利, 加藤 万紀子, 木山 幸子, 内藤 真帆, 熊 可欣  
      文  
       
      後期 金曜日 4講時  

    授業は、参加者の分担による口頭発表と質疑応答の形式で行う。これにより、学会発表および論文作成のための知識ならびに方法を身につけることを目的とする。

    1. 発表者は、発表のためのハンドアウトを事前に作成したうえで、研究目的、資料、分析と考察、結論を所定の時間で口頭発表する。

    2. 質疑応答を参考にして論を練り直し、また、プレゼンテーション方法を再考し、学会発表や雑誌投稿ができるよりよい論文にするよう努める。

    3. 参加者は、他者の発表を聴き、ディスカッションに参加することによって、自己の研究領域以外の分野への理解をも深めつつ、他者の論文をよりよいものにすることに貢献する。

    In this course students will deliver an oral presentation of their research, followed by a discussion among the participants.

    1. An oral presentation should cover the aim, data, method, results, discussion and conclusion.

    2. The presenter is encouraged to further improve the presentation on the bases of the discussion.

    3. Participants should seek to gain acquaintance in various fields of linguistic studies and to participate in the discussion in order to help the presenter to improve their presentation.

  •   機械知能・航空研修Ⅱ(ファイン) / Seminar II  
      古澤 卓, 塚本 貴城  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "so44knc".

    1.目的

    外国語(主に英語)文献の精読と調査,整理を行い,内容をまとめて講演発表を行うことで,文献調査の方法,最新の技術動向や研究内容を学ぶとともに,論文要旨(講演概要集)の作成,講演発表・質疑応答の方法を修得する.

    2.概要

    所属するコースごとに分かれて受講する.指導教員より卒業研究のテーマに関連した文献を与えられた後,文献の精読と調査,整理を行い,論文内容をまとめた要旨を作成する.課題論文について各自調査・学習した内容を,コースごとに開催される研究発表会にて発表し,その内容に関して相互に討論を行い,専門知識の理解を深める.

    3.達成目標等

    この授業では,主に以下のような能力を習得することを目標とする. 

    ・具体的な課題(外国語論文)を精読するとともに,関連情報を自主的に調査することができる.

    ・論文内容を簡潔にまとめ,その要旨をわかりやすくかつ適切にまとめることができる.

    ・討論に参加し,相互に意見を述べ合い,理解を深めることができる.

    ・討論に参加し,参加者からの質問に的確に答えることができる.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "so44knc".

    1.Class subject

    This class provides students with training to gain abilities to summarize the contents of recent scientific papers or equivalent technical documents and to make presentation. Students will also learn how to search articles and how to make meaningful discussions.

    2.Object and summary of class

    Under supervision by the student’s advisor, the student picks up an article which is closely related to the student’s bachelor project, understands the contents of the article, and makes summary. The student makes an oral presentation based on the summary and has discussions with other students.

    3.Goal of study

     Students can understand the contents of the technical article.

     Students can search and obtain technical information necessary to understand the article.

     Students can summarize the contents of the technical article and can make an extended abstract.

     Students can discuss the technical contents to deepen their understanding.

     Students can appropriately answer to technical questions.

  •   機械知能・航空研修B(エ環) / Seminar B  
      岡本 敦, 宇野 正起  
      工  
       
       

    1.目的

    外国語(主に英語)文献の精読と調査,整理を行い,内容をまとめて講演発表を行うことで,文献調査の方法,最新の技術動向や研究内容を学ぶとともに,論文要旨(講演概要集)の作成,講演発表・質疑応答の方法を修得する.

    2.概要

    所属するコースごとに分かれて受講する.指導教員より卒業研究のテーマに関連した文献を与えられた後,文献の精読と調査,整理を行い,論文内容をまとめた要旨を作成する.課題論文について各自調査・学習した内容を,コースごとに開催される研究発表会にて発表し,その内容に関して相互に討論を行い,専門知識の理解を深める.

    3.達成目標等

    この授業では,主に以下のような能力を習得することを目標とする. 

    ・具体的な課題(外国語論文)を精読するとともに,関連情報を自主的に調査することができる.

    ・論文内容を簡潔にまとめ,その要旨をわかりやすくかつ適切にまとめることができる.

    ・討論に参加し,相互に意見を述べ合い,理解を深めることができる.

    ・討論に参加し,参加者からの質問に的確に答えることができる.

    この科目ではGoogle Classroomを使用することがあります,Classroomにアクセスし,クラスコード「oo7pzw4」を入力して参加してください.

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1.Class subject

    This class provides students with training to gain abilities to summarize the contents of recent scientific papers or equivalent technical documents and to make presentation. Students will also learn how to search articles and how to make meaningful discussions.

    2.Object and summary of class

    Under supervision by the student’s advisor, the student picks up an article which is closely related to the student’s bachelor project, understands the contents of the article, and makes summary. The student makes an oral presentation based on the summary and has discussions with other students.

    3.Goal of study

     Students can understand the contents of the technical article.

     Students can search and obtain technical information necessary to understand the article.

     Students can summarize the contents of the technical article and can make an extended abstract.

     Students can discuss the technical contents to deepen their understanding.

     Students can appropriately answer to technical questions.

    This class may use Google Classroom. For accessing the classroom, use the class code "oo7pzw4".

  •   機械知能・航空研修Ⅱ(機シ) / Seminar II  
      古澤 卓, 塚本 貴城  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "jr4rk6t".

    1.目的

    外国語(主に英語)文献の精読と調査,整理を行い,内容をまとめて講演発表を行うことで,文献調査の方法,最新の技術動向や研究内容を学ぶとともに,論文要旨(講演概要集)の作成,講演発表・質疑応答の方法を修得する.

    2.概要

    所属するコースごとに分かれて受講する.指導教員より卒業研究のテーマに関連した文献を与えられた後,文献の精読と調査,整理を行い,論文内容をまとめた要旨を作成する.課題論文について各自調査・学習した内容を,コースごとに開催される研究発表会にて発表し,その内容に関して相互に討論を行い,専門知識の理解を深める.

    3.達成目標等

    この授業では,主に以下のような能力を習得することを目標とする. 

    ・具体的な課題(外国語論文)を精読するとともに,関連情報を自主的に調査することができる.

    ・論文内容を簡潔にまとめ,その要旨をわかりやすくかつ適切にまとめることができる.

    ・討論に参加し,相互に意見を述べ合い,理解を深めることができる.

    ・討論に参加し,参加者からの質問に的確に答えることができる.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "jr4rk6t".

    1.Class subject

    This class provides students with training to gain abilities to summarize the contents of recent scientific papers or equivalent technical documents and to make presentation. Students will also learn how to search articles and how to make meaningful discussions.

    2.Object and summary of class

    Under supervision by the student’s advisor, the student picks up an article which is closely related to the student’s bachelor project, understands the contents of the article, and makes summary. The student makes an oral presentation based on the summary and has discussions with other students.

    3.Goal of study

     Students can understand the contents of the technical article.

     Students can search and obtain technical information necessary to understand the article.

     Students can summarize the contents of the technical article and can make an extended abstract.

     Students can discuss the technical contents to deepen their understanding.

     Students can appropriately answer to technical questions.

  •   応用物理学研修 / Training in Scientific Presentation  
      吉留 崇  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的

     応用物理学の基礎が実際にどのように用いられているかを知るとともに,研究成果の発表技術と発表に対する議論の進め方を習得することを目的とする.

    2.概要

     基礎的あるいは最新の試料作製技術・物理計測技術などに基づいた,応用物理に関する調査・研究を行い,理解した結果を口頭で発表する.その際,発表者自身がその内容をどの程度理解しているかという点,人前で発表する技術の獲得や質疑応答への参加の方法に重点を置いて研修する.

    3.達成目標等

     決められた時間の中で,筋道の通ったわかりやすい発表をするための技術(参考文献の収集,発表資料の作成,発表,質問への受け答え)を習得する.他人の発表を聴き,必要に応じて質問する要領を習得する.

    対面で行う.

    各種連絡はClassroomで行う.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Purpose of this class is to recognize how the applied physics is practically utilized and to learn the presentation skill and process of discussion concerning experimental/theoretical results: Students provide an oral presentation which contains the own knowledge/results based on experimental/theoretical studies. The presenters are required to understand the contents in their presentations and to learn how to defend from the questions.

    Lectures are given on site.

    Information about the lecture is provided through Google Classroom.

  •   機械知能・航空研修Ⅱ(機医) / Seminar II  
      古澤 卓, 塚本 貴城  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "vh3bng2".

    1.目的

    外国語(主に英語)文献の精読と調査,整理を行い,内容をまとめて講演発表を行うことで,文献調査の方法,最新の技術動向や研究内容を学ぶとともに,論文要旨(講演概要集)の作成,講演発表・質疑応答の方法を修得する.

    2.概要

    所属するコースごとに分かれて受講する.指導教員より卒業研究のテーマに関連した文献を与えられた後,文献の精読と調査,整理を行い,論文内容をまとめた要旨を作成する.課題論文について各自調査・学習した内容を,コースごとに開催される研究発表会にて発表し,その内容に関して相互に討論を行い,専門知識の理解を深める.

    3.達成目標等

    この授業では,主に以下のような能力を習得することを目標とする. 

    ・具体的な課題(外国語論文)を精読するとともに,関連情報を自主的に調査することができる.

    ・論文内容を簡潔にまとめ,その要旨をわかりやすくかつ適切にまとめることができる.

    ・討論に参加し,相互に意見を述べ合い,理解を深めることができる.

    ・討論に参加し,参加者からの質問に的確に答えることができる.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    #The contents of this class will be announced on Google Classroom called 機械知能・航空研修Ⅱ.

    #Please check the Google Classroom whose class-code is "vh3bng2".

    1.Class subject

    This class provides students with training to gain abilities to summarize the contents of recent scientific papers or equivalent technical documents and to make presentation. Students will also learn how to search articles and how to make meaningful discussions.

    2.Object and summary of class

    Under supervision by the student’s advisor, the student picks up an article which is closely related to the student’s bachelor project, understands the contents of the article, and makes summary. The student makes an oral presentation based on the summary and has discussions with other students.

    3.Goal of study

     Students can understand the contents of the technical article.

     Students can search and obtain technical information necessary to understand the article.

     Students can summarize the contents of the technical article and can make an extended abstract.

     Students can discuss the technical contents to deepen their understanding.

     Students can appropriately answer to technical questions.

もっと見る…