内容に類似性のあるシラバス

668 件ヒット (0.026秒):

  •   英文学講読 / English Literature (Reading)  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      6  
      後期 月曜日 2講時  

    Kazuo Ishiguro is the acclaimed Japanese-born and British-based author who won the Nobel Prize for Literature in 2017. The Remains of the Day (1989) is one of his most famous novels (and later adapted into a popular movie), which describes the life and love of a butler serving an English aristocrat in the 1930s, and how he reacts to the coming of the Second World War. In this course we will study Ishiguro’s novel as both an example of contemporary English fiction about social class, and as a way to think about the memory of the World War in British Postwar culture. Students will read a part of the novel each week and in the class we will discuss relevant topics. Students should learn about the style of modern fiction, techniques for reading, and improve subject knowledge about twentieth-century culture.

    カズオ・イシグロは、2017年にノーベル文学賞を受賞した、日本生まれで英国在住の高名な作家である。日の名残り』(1989年)は彼の最も有名な小説の一つで(後に映画化され人気を博した)、1930年代の英国貴族に仕える執事の人生と愛、そして第二次世界大戦の到来に対する彼の反応を描いている。 このコースでは、社会階級を扱った現代イギリス小説の一例として、また戦後イギリス文化における世界大戦の記憶について考える方法として、イシグロの小説を学ぶ。受講生は毎週小説の一部を読み、クラスでは関連するトピックについて議論する。現代小説のスタイルや読解のテクニックを学び、20世紀文化に関する知識を深める。

  •   英文学・英語学基礎講読Ⅰ / English Literature and Linguistics (Introductory Reading)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      3  
      前期 木曜日 3講時  

    This course will consider the period of the “Postwar” in British Literature (1945-2000s). We will read a selection of short stories and study them in the literary, historical and cultural context of literature after World War Two. Topics for study will include: the style of the short story; social class and change in post-war Britain; gender and identity; science, technology and the environment; understanding literary history and periodization of the modern. Students should improve skills for reading fiction in English and understanding comparative modern culture.

    このコースでは、イギリス文学における「戦後」の時代(1945-2000年代)を考察する。選りすぐりの短編小説を読み、第二次世界大戦後の文学、歴史、文化的背景の中で研究する。学習内容には、短編小説のスタイル、戦後イギリスの社会階級と変化、ジェンダーとアイデンティティ、科学技術と環境、文学史の理解と現代の時代区分などが含まれる。学生は、英語で小説を読み、比較近代文化を理解するスキルを向上させる。

  •   現代日本学歴史分析特論Ⅰ / Japanese Studies History (Advanced Lecture) I  
      CRAIG CHRISTOPHE  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 3講時  

    この授業では、13の重要な瞬間の検討を通じて、第二次世界大戦の終結から現在までの日本の歴史を探求する。災害、世界との新たな関わり、政治・経済の変化、その他の注目すべき出来事を含め、新しい視点から戦後を概観し、戦後の社会と政治の根底にある連続性と非連続性の両方の線、そして戦後の世界秩序における日本の位置を規定した地域と世界のつながりを浮き彫りにします。

    This course explores the history of the period from the end of the Second World War to the present in Japan through an examination of 13 important moments. Including disasters, new engagements with the world, political and economic shifts, and other notable events, this class will provide an overview of the postwar from a new perspective, highlighting the lines of both continuity and discontinuity that underlie postwar society and politics, as well as the regional and global connections that have defined Japan's place in the postwar world order.

  •   現代日本学各論Ⅱ /  
      CRAIG CHRISTOPHE  
      文  
      5  
      前期 火曜日 3講時  

    この授業では、13の重要な瞬間の検討を通じて、第二次世界大戦の終結から現在までの日本の歴史を探求する。災害、世界との新たな関わり、政治・経済の変化、その他の注目すべき出来事を含め、新しい視点から戦後を概観し、戦後の社会と政治の根底にある連続性と非連続性の両方の線、そして戦後の世界秩序における日本の位置を規定した地域と世界のつながりを浮き彫りにします。

    This course explores the history of the period from the end of the Second World War to the present in Japan through an examination of 13 important moments. Including disasters, new engagements with the world, political and economic shifts, and other notable events, this class will provide an overview of the postwar from a new perspective, highlighting the lines of both continuity and discontinuity that underlie postwar society and politics, as well as the regional and global connections that have defined Japan's place in the postwar world order.

  •   英文学研究演習Ⅱ / English Literature (Advanced Seminar)II  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      2学期  
      後期 火曜日 3講時  

    This course will read some examples of British novels and consider recent critical approaches to the contemporary novel and studies of fiction. The aim will be to help students consider the status of novels and contemporary fiction, and of how to better read narrative prose analytically. During the semester we will aim to read three representative short novels: Muriel Spark’s The Prime of Miss Jean Brodie (1961), Kazuo Ishiguro’s When We Were Orphans (2000) and Deborah Levy’s Swimming Home (2012). Each novel explores the theme of childhood trauma, individual memory, and ideas of world history, yet also demonstrate different forms of fictional narration (roughly speaking, ‘the omniscient’, ‘the unreliable’ and ‘free indirect’). We will read the novels to introduce influential and current criticism of fiction, including ideas of psychoanalysis, rhetoric, aesthetics, and affect theory. By the end of the semester, students should know more about the post-war British novel how to read and write about fiction.

    このコースでは、イギリスの小説の例をいくつか読み、現代の小説やフィクション研究に対する最近の批評的アプローチについて考察する。その目的は、受講生が小説と現代小説の位置づけを考え、物語散文を分析的に読む方法を身につけることである。学期中には、代表的な短編小説を3作読むことを目標とする: ミュリエル・スパークの『The Prime of Miss Jean Brodie』(1961年)、カズオ・イシグロの『When We Were Orphans』(2000年)、デボラ・レヴィの『Swimming Home』(2012年)である。それぞれの小説は、幼少期のトラウマ、個人の記憶、世界史の考え方をテーマとしながらも、フィクションのナレーションのさまざまな形式(大雑把に言えば、「全知」、「信頼できない」、「自由間接」)を示している。小説を読みながら、精神分析、修辞学、美学、感情論など、影響力のある最新の小説批評を紹介する。学期末までには、学生は戦後イギリスの小説について、どのように小説を読み、どのように小説を書けばよいかをより深く知ることになるはずである。

  •   英文学演習Ⅲ / English Literature (Seminar)III  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      5  
      前期 月曜日 2講時  

    In this class we will read the short novel Cranford (1853) by Elizabeth Gaskell. This is a comic description of life in small town in Victorian England yet is also shows us a lot about changing ideas and contexts of 19th century Britain (the Victorian period). Therefore, during the class we will study the many aspects of Victorian culture and society that are mentioned in the novel: the role of women and men; the English class system; the railways and the industrial revolution; the countryside and the city; the impact of the British Empire and globalization.

    この授業では、エリザベス・ガスケルの短編小説『クランフォード』(1853年)を読みます。この小説は、ヴィクトリア朝イギリスの小さな町の生活をコミカルに描いたものですが、19世紀イギリス(ヴィクトリア朝時代)の考え方や背景の変化についても多くのことを教えてくれます。そこで授業では、この小説に登場するヴィクトリア朝の文化や社会の様々な側面、つまり女性と男性の役割、イギリスの階級制度、鉄道と産業革命、田舎と都会、大英帝国の影響とグローバリゼーションについて学ぶ。

  •   英文学各論 / English Literature  
      大河内 昌  
      文  
      6  
      後期 水曜日 2講時  

    現代アメリカの作家ヴポール・オースターの『ムーン・パレス』の後半部分と『マン・イン・ザ・ダーク』の原書を精読します。『マン・イン・ザ・ダーク』は、ある老人の人生が語られますが、複数の物語が同時並行的に描かれる実験的な技法が用いられています。筋は複雑ですが、読者を引き込む圧倒的な魅力をもっており、この作品を読むことは大きな知的満足を与えてくれるでしょう。前期は作品の前半部分を読みます。授業では毎回担当者を決めて、発表してもらい、その発表を起点に全員でディスカッションをします。

    A close reading of the latter half of Paul Auster's “Invisible” and "Man in the Dark." In "Man in the Dark," a old man's life is described through multiple layers of stories. The plot structure is complicated, to be sure, but the reading experience of this novel will be very rewarding. In each class, three students make report on the contents of the text and we make discussion based on the report.

  •   日本文化基層論Ⅱ  
      担当教員  
      国文  
       
      前期集中 その他 連講  

    日本における探偵小説の成立と展開を明治から今日に至るまで通史的に辿る。大衆文学/純文学の線引きと再編の過程における探偵小説というジャンルの形成要件、探偵小説の形式化・理論化に伴う諸問題、隣接する諸ジャンルや視覚メディアとの相互交渉などを視野に収めながら、新興ジャンルとしてのミステリの様相を多角的に検討する。

    In this course, students will trace the generation and development of detective novels in Japan from the postwar period to the present day. Focusing on the role of detective novels in the process of reorganization of popular literature and pure literature, problems associated with the theorizing of detective novels, and mutual negotiations with other genres, students will examine the aspect of mystery as an emerging genre from various angles.

  •   社会科教育論Ⅱ  
      新福 悦郎  
      教  
       
      通年 水曜日 4講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   英文学各論 / English Literature  
      大河内 昌  
      文  
      5  
      前期 水曜日 2講時  

    現代アメリカの作家ヴポール・オースターの『ムーン・パレス』の原書の前半部分を精読します。オースターは巧みなストーリーテリングの技法で知られ、日本でも多くの読者をもつ人気作家です。この作品はオースターの自伝的な要素を含みながら、壮大なスケールでアメリカを描いています。筋は複雑ですが、読者を引き込む圧倒的な魅力をもっており、この作品を読むことは大きな知的満足を与えてくれるでしょう。前期は作品の前半部分を読みます。授業では毎回担当者を決めて、発表してもらい、その発表を起点に全員でディスカッションをします。

    A close reading of the fisrt half of Paul Auster's “Moon Palce.” Auster is famous for his style of story-tellingg. In this novel, Auster describes, through a story of a young man's life and adventure, what America is. The plot structure is Complicated, to be sure, but the reading experience of this novel will be very rewarding. In each class, three students make report on the contents of the text and we make discussion based on the report.

もっと見る…