シラバスの表示

社会科教育論Ⅱ

通年 水曜日 4講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 4. 担当教員/Instructor: 新福 悦郎. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU903J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

授業題目/Class subject

社会科教育論Ⅱ
Social Studies Education Ⅱ

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 本授業では、履修者が中学校社会科における教育内容や授業の進め方について、実際の現場で指導できる資質能力を養成することを目的とする。特に教育内容に特化し、具体的で深い学びになることを目指す。そのために、映像や新聞記事などを活用して理解を進める。同時に、学習内容と教材研究の関係性を把握し、社会科授業づくりへの応用を目指す。

 The purpose of this course is to cultivate the qualifications and abilities that students can teach in the actual field about the educational content in social studies and how to proceed with the class. Specializing in educational content, aiming for concrete and deep learning. To that end, we will promote understanding by utilizing videos and newspaper articles. At the same time, we aim to grasp the relationship between learning content and teaching material research and apply it to the creation of social studies lessons.

学習の到達目標/Goal of study

① 中学校社会科教師として必要な実践的授業づくりの基礎となる学習内容の具体的な認識を獲得することができる。
 具体的には、歴史的分野、公民的分野を中心に、法と人権の視点からの学習内容について社会認識の形成深化を図ることができる。
② 教育内容を授業づくりに活かす教材研究の手法を理解できる。

① Students will be able to acquire a concrete awareness of the learning content that is the basis for creating practical lessons necessary for junior high school social studies teachers.
Specifically, students can deepen the formation of social awareness about the content of learning from the perspective of law and human rights, mainly in the historical and civilian fields.
② Students can understand the teaching material research method that makes use of the educational content in class planning.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

授業計画
第1回:オリエンテーション、  
第2回:高度経済成長期の日本社会の背景
第3回:高度経済成長期の社会問題        
第4回:司法制度の内容理解
第5回:司法制度改革と冤罪         
第6回:第2次世界大戦の時代背景
第7回:ホロコーストとヨーロッパ社会         
第8回:ハンセン病問題の歴史的社会的背景
第9回:人権教育としてのハンセン病問題        
第10回:アジアの民主化問題
第11回:韓国における民主化運動
第12回:原爆による被害と日本社会
第13回:核兵器をめぐる問題と被爆者      
第14回:子どもの権利条約と子どもの権利条例
第15回:本授業における前期のまとめ
第16回:子どもの権利条約と虐待の問題  
第17回:第一次世界大戦の特色と時代背景
第18回:第一次世界大戦と日本
第19回:戦後の日本社会と教育Ⅰ
第20回:戦後の日本社会と教育Ⅱ  
第21回:アジア太平洋戦争と日本
第22回:沖縄戦の実相  
第23回:明治大正期の日本の労働問題
第24回:明治大正期の日本民衆の実相        
第25回:戦前の教育制度と若者
第26回:旧制高校と学徒出陣の実相        
第27回:韓国併合と植民地化
第28回:戦後補償問題と日本        
第29回:新聞記事を活用した社会科授業   
第30回:本授業におけるまとめ
定期試験

Class plan
The 1st: Orientation,
The 2nd: Background of Japanese society in the period of high economic miracle
The 3rd: Social problems in the period of high economic growth
The 4th: Understanding of contents of judicial system
The 5th: Justice system reform and false accusation.
The 6th: World War II era background
The 7th: Holocaust and European society
The 8th: Historical social background of leprosy problem
The 9th: Hansen's disease problem as human rights education.
The 10th: Democratization problem of Asia
The 11th: Democratization movement in South Korea
The 12th: Damage caused by the atomic bomb and Japanese society
The 13th: Problems concerning nuclear weapons and A-bomb survivors
The 14th: Convention on the Rights of the Child and the Ordinance on the Rights of the Child
The 15th: Summary of the first half of this class
The 16th: Convention on the Rights of the Child and the Problem of Abuse
The 17th: Characteristics of World War I and historical background
The 18th: World War I and Japan
The 19th: Postwar Japanese Society and Education I
The 20th: Postwar Japanese Society and Education II
The 21st: Asia Pacific War and Japan
The 22nd: The actual situation of the Battle of Okinawa
The 23rd: Labor problems in Japan during the Meiji and Taisho eras
The 24th: The actual situation of the Japanese people in the Meiji and Taisho eras.
The 25th: Prewar Education System and Youth
The 26th: The actual situation of the old high school and the student soldiers
The 27th: Annexation of Korea and colonization
The 28th: ​​Postwar compensation problem and Japan
The 29th: Social studies class using newspaper articles
The 30th: Summary in this class
Routine test

成績評価方法/Evaluation method

 前期・後期テスト 40点
 レポート報告2回(新聞記事内容、教科書内容の要素)30点
 リアクションペーパーもしくは授業後の課題レポート30点

Early / late test 40 points
Report twice 30 points
30 points of reaction paper or post-class assignment report

教科書および参考書/Textbook and references

  • 公民科教育と学校教育, 梅野正信・新福悦郎・蜂須賀洋一, 三恵社 (2021年) ISBN/ISSN: 9784866933672 資料種別:教科書
  • 中学校学習指導要領(平成29年告示)解説社会編, 文部科学省, 東洋館出版社 (2018年) ISBN/ISSN: 9784491035713 資料種別:参考書

授業時間外学習/Preparation and Review

①レポートの作成と報告の準備
②授業ごとのリアクションペーパーや課題レポート作成

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

その他/In addition

質問がある場合は担当教員の次のメールに連絡すること。
etsuro.shimpuku.d3@tohoku.ac.jp
(Googleクラスルーム対応)
①クラスコード
 4ylds2e
②第1回授業の開始時期
 2024年4月10日 4限
③授業の実施方法 
 対面授業
④関連資料の入手方法
 授業用の資料はClassroomで紹介
⑤対面授業への対応が困難な学生への対応策:個別に相談
 個別に相談( <mailto: etsuro.shimpuku.d3@tohoku.ac.jp>へ連絡のこと)

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有