内容に類似性のあるシラバス

959 件ヒット (0.038秒):

  •   英文学基礎講読Ⅱ / English Literature (Introductory Reading)II  
      講師(非)  
      文  
      4  
      後期 月曜日 2講時  

    オードリー・ヘップバーン主演の映画『マイ・フェア・レディ』(1964年)の原作としても知られるバーナード・ショーの『ピグマリオン』(1914年)は20世紀初頭のイギリス・アイルランド文学を代表する演劇作品のひとつといってよいでしょう。この作品を精読しながら英語で書かれた文学作品の特性や英語圏の文化と社会についての理解を深めるとともに、演劇や映画といった、選択されるコミュニケーション手段の違いが、意味の伝達と生成にどのような影響を及ぼすのかについても考えます。また、1910年代初頭のイギリスは社会的な問題に対する人々の見方が大きく変化した時期でもあったので、当時の歴史的文脈が作品にどのように関連しているのか、あるいは関連していないのか、といった点についても検討したい。各回の担当者は、ハンドアウトを作成し報告を行うことが求められます。

    Bernard Shaw's Pygmalion (1914) is one of the most famous plays in early-twentieth-century English and Irish literature. The 1964 American film My Fair Lady is an adaptation of this play. In this course, we closely read the text to understand English culture and society, paying particular attention to the use of language and the process of communication. Another point of interest is how a historical shift around 1910. In each class, several students will be asked to translate and make a comment on the assigned part of the text.

  •   英文学・英語学基礎講読Ⅱ / English Literature and Linguistics (Introductory Reading)II  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      4  
      後期 木曜日 3講時  

    Romeo and Juliet is one of the most famous love stories in world literature. Its influence makes it one of the most popular plays by William Shakespeare. In this course, we will study the original English version of Shakespeare’s play and consider a number of aspects of renaissance English drama, world tragedy, ideas of romantic love, and the historical importance of the play for the invention of the modern idea of the teenager. We will study a part of the play together each week in class and watch a number of film versions of the play to see how it can be interpreted and performed. We will also consider some global adaptations of the play and its influence in Japan.

    ロミオとジュリエット』は、世界文学の中で最も有名なラブストーリーのひとつである。その影響により、ウィリアム・シェイクスピアの戯曲の中でも最も人気のある作品のひとつとなっている。このコースでは、シェイクスピアの戯曲の英語原作を学び、ルネサンス期のイギリス演劇、世界の悲劇、ロマンチックな愛の観念、そしてティーンエイジャーという近代的な観念の発明におけるこの戯曲の歴史的重要性など、さまざまな側面について考察する。 毎週クラスで戯曲の一部を一緒に学び、戯曲がどのように解釈され、上演されるかを見るために、いくつかの映画版を鑑賞する。また、この戯曲の世界的な翻案や日本における影響についても考察する。

  •   英文学概論 / English Literature (General Lecture)  
      大河内 昌  
      文  
      4  
      後期 火曜日 1講時  

    ジェイン・オースティンに焦点を当てながら、18世紀~19世紀初頭におけるイギリス小説の展開を跡づけます。イギリスは近代的なリアリズム小説が比較的早い時期に成立しましたが、そのひとつの完成形がオースティンの小説です。その背景には政治的・社会的な要因が大きく作用しています。この授業では、そうした歴史的背景を説明しながら、オースティンと彼女に先立ついくつかの作家の作品を紹介してゆきます。同時に、小説の批評的な分析方法も紹介してゆきます。また、英語力を養うために、各作品の名場面を英語の原文で鑑賞します。

    This lecture traces the history of English novel from the 18th- to 19th century, focusing on the works of Jane Austen. In Britain, modern realist novels developed relatively earlier than other European countries, and we find its fully developed form in Jane Austen. This course will read major works of Jane Austen and some of her predecessors, also paying attention to the method of analysis of literary works.

  •   英文学演習Ⅰ / English Literature (Seminar)I  
      講師(非)  
      文  
      5  
      前期 火曜日 4講時  

    William Shakespeare,_As You Like It_を参加者全員で精読する。英語を正確に読むことはもちろん、作品の内包するイメージ・シンボル、構造なども読解することが要求される。授業では毎回担当者を決めて該当箇所の日本語訳とコメントをしてもらう。その後参加者でディスカッションを行い、テクストの理解を深める。最終的に作品論を書いてもらう。

    Students will be required to do the 'close reading' of William Shakespeare, _As You Like It_. 'Close Reading' in this class means not only understanding Shakespeare's English correctly but also reading, for example, images, symbols, structures of the text. In each class, some of the students will be asked to translate and provide comments on the assigned part. Additionally, all students will be encouraged to actively participate in the discussion to enhance their understanding of the text. At the end of the term, students will be requred to write an essay on _As You Like It_.

  •   英文学研究演習Ⅰ / English Literature (Advanced Seminar)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 3講時  

    John Milton (1608-1674) is one of the most influential, and controversial, poets in the English language, whose work has influenced many famous world of English and Literature, and continues to provoke readers today. This course will read a selection of his major poetical works, including his early lyric poetry collected in Poems (1645), and excerpts from his masterpiece, the epic poem, Paradise Lost (1667). We will study the literary and historical background of the seventeenth century, including his use of literary genres, the influence of religious belief on his work, and ideas of cultural and political conflict during his lifetime , and also consider some of the historical reception of his work.

    ジョン・ミルトン(1608-1674)は、英語において最も影響力があり、物議を醸した詩人の一人で、その作品は多くの有名な英文学界に影響を与え、今日も読者を挑発し続けている。このコースでは、『詩集』(1645年)に収められた初期の抒情詩や、代表作である叙事詩『失楽園』(1667年)からの抜粋など、彼の主要な詩作品の一部を読み解く。 また、17世紀という時代の文学的・歴史的背景として、彼の文学ジャンルの使い方、彼の作品に与えた宗教的信仰の影響、生前の文化的・政治的対立の考え方などを学び、彼の作品の歴史的受容についても考察する。

  •   英文学・英語学基礎講読Ⅰ / English Literature and Linguistics (Introductory Reading)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      3  
      前期 木曜日 3講時  

    This course will consider the period of the “Postwar” in British Literature (1945-2000s). We will read a selection of short stories and study them in the literary, historical and cultural context of literature after World War Two. Topics for study will include: the style of the short story; social class and change in post-war Britain; gender and identity; science, technology and the environment; understanding literary history and periodization of the modern. Students should improve skills for reading fiction in English and understanding comparative modern culture.

    このコースでは、イギリス文学における「戦後」の時代(1945-2000年代)を考察する。選りすぐりの短編小説を読み、第二次世界大戦後の文学、歴史、文化的背景の中で研究する。学習内容には、短編小説のスタイル、戦後イギリスの社会階級と変化、ジェンダーとアイデンティティ、科学技術と環境、文学史の理解と現代の時代区分などが含まれる。学生は、英語で小説を読み、比較近代文化を理解するスキルを向上させる。

  •   英文学演習Ⅲ / English Literature (Seminar)III  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      5  
      前期 月曜日 2講時  

    In this class we will read the short novel Cranford (1853) by Elizabeth Gaskell. This is a comic description of life in small town in Victorian England yet is also shows us a lot about changing ideas and contexts of 19th century Britain (the Victorian period). Therefore, during the class we will study the many aspects of Victorian culture and society that are mentioned in the novel: the role of women and men; the English class system; the railways and the industrial revolution; the countryside and the city; the impact of the British Empire and globalization.

    この授業では、エリザベス・ガスケルの短編小説『クランフォード』(1853年)を読みます。この小説は、ヴィクトリア朝イギリスの小さな町の生活をコミカルに描いたものですが、19世紀イギリス(ヴィクトリア朝時代)の考え方や背景の変化についても多くのことを教えてくれます。そこで授業では、この小説に登場するヴィクトリア朝の文化や社会の様々な側面、つまり女性と男性の役割、イギリスの階級制度、鉄道と産業革命、田舎と都会、大英帝国の影響とグローバリゼーションについて学ぶ。

  •   英文学講読 / English Literature (Reading)  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      6  
      後期 月曜日 2講時  

    Kazuo Ishiguro is the acclaimed Japanese-born and British-based author who won the Nobel Prize for Literature in 2017. The Remains of the Day (1989) is one of his most famous novels (and later adapted into a popular movie), which describes the life and love of a butler serving an English aristocrat in the 1930s, and how he reacts to the coming of the Second World War. In this course we will study Ishiguro’s novel as both an example of contemporary English fiction about social class, and as a way to think about the memory of the World War in British Postwar culture. Students will read a part of the novel each week and in the class we will discuss relevant topics. Students should learn about the style of modern fiction, techniques for reading, and improve subject knowledge about twentieth-century culture.

    カズオ・イシグロは、2017年にノーベル文学賞を受賞した、日本生まれで英国在住の高名な作家である。日の名残り』(1989年)は彼の最も有名な小説の一つで(後に映画化され人気を博した)、1930年代の英国貴族に仕える執事の人生と愛、そして第二次世界大戦の到来に対する彼の反応を描いている。 このコースでは、社会階級を扱った現代イギリス小説の一例として、また戦後イギリス文化における世界大戦の記憶について考える方法として、イシグロの小説を学ぶ。受講生は毎週小説の一部を読み、クラスでは関連するトピックについて議論する。現代小説のスタイルや読解のテクニックを学び、20世紀文化に関する知識を深める。

  •   英文学基礎講読Ⅰ / English Literature (Introductory Reading)I  
      大河内 昌  
      文  
      3  
      前期 金曜日 2講時  

    ルイス・キャロルの『不思議の国のアリス』と『鏡の国のアリス』を原書で読解します。これらの作品は子供でも読めるやさしい英語で書かれていますが、じつは多様なネタが仕込まれています。それらの面白さや笑いのツボを味わうように丁寧に作品を読み進めてゆきます。また、文学テクストを批評的に分析する技法も学びます。授業では毎回担当者を決めて発表してもらい、その発表を起点に全員でディスカッションをします。

    Close reading of Lewis Carroll's Alice in Wonderland & Alice through the Lookin-Glass. These works are written in easy English that even children can understand, but there are various kinds of mysterious and laughing materials. We read closely the texts in order to appreciate the unique taste of these works. In each class, three students make report on the contents of the text and we make discussion based on the report.

  •   英文学演習Ⅱ / English Literature (Seminar)II  
      講師(非)  
      文  
      6  
      後期 火曜日 4講時  

    William Shakespeare,_Twelfth Night_を参加者全員で精読する。英語を正確に読むことはもちろん、作品の内包するイメージ・シンボル、構造なども読解することが要求される。授業では毎回担当者を決めて該当箇所の日本語訳とコメントをしてもらう。その後参加者でディスカッションを行い、テクストの理解を深める。最終的に作品論を書いてもらう。

    Students will be required to do the 'close reading' of William Shakespeare, _Twelfth Night_. 'Close Reading' in this class means not only understanding Shakespeare's English correctly but also reading, for example, images, symbols, structures of the text. In each class, some of the students will be asked to translate and provide comments on the assigned part. Additionally, all students will be encouraged to actively participate in the discussion to enhance their understanding of the text. At the end of the term, students will be requred to write an essay on _Twelfth Night_.

もっと見る…