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  •   中国思想概論 / Chinese Thought (General Lecture)  
      渡部 東一郎  
      文  
      3  
      前期 木曜日 3講時  

    多様な思想が花開いた春秋・戦国時代に始まり、秦・漢王朝による学術の統一を経て、仏教に対する理解の進展と道教の確立によって儒・仏・道三教が出揃い、受容や対立の様相を呈した南北朝時代までの中国思想史を概説する。

    This course outlines the history of Chinese thought, beginning with the Spring and Autumn period and the Warring States period, when diverse ideas flourished, through the unification of learning by the Qin and Han dynasties, to the period of the Northern and Southern Dynasties, when Confucianism, Buddhism, and Taoism came together and were accepted by and confronted with each other due to the development of understanding of Buddhism and the establishment of Taoism.

  •   中国思想概論 / Chinese Thought (General Lecture)  
      齋藤 智寛  
      文  
      4  
      後期 火曜日 1講時  

    7世紀以後、20世紀までの中国思想史を概観する。仏教と道教の隆盛を経て儒家思想の再生がなされた隋唐時代に始まり、朱子学と陽明学、考証学を高峰とする近世の思想、西洋思想との接触により伝統の再編がなされた近現代の思想について、原典の日本語訳を材料に解説する。

    This course provides an overview of the history of Chinese thought from the 7th century onward through the 20th century. Beginning with the Sui and Tang dynasties, which saw the revival of Confucian thought after the rise of Buddhism and Daoism, and continuing through the early modern period, with Zhu Zi School, Yang Ming School, and philology of Qing dynasty as the high peaks, to modern and contemporary thought, in which contact with Western thought led to a reorganization of tradition, will be explained using Japanese translations of original texts as material.

  •   中国文学概論 / Chinese Literature (General Lecture)  
      矢田 尚子  
      文  
      3  
      前期 木曜日 1講時  

    【目的】

    1.中国の先秦時代から唐代に到るまでの古典詩を読み、理解を深める。

    2.同時に、いわゆる「漢文」の構造や訓読法、古体詩と近体詩の違い、近体詩の格律(きまり・法則)など、基本知識をおさえる。

    【概要】

    中国文学の中でも、特に先秦から唐代までの古典詩歌文学に焦点を絞り、時代・ジャンルごとに重要事項について学習する。実際に代表的な作品を実際に読み、その内容を理解する。 

    【Course Objectives】

    1.In this course, students read poetry from Pre-Qin to Song dynasty to acquire knowledge of Chinese classical literature.

    2.At the same time, students grasp the fundamentals of classical Chinese literature such as the construction of classical Chinese writings, differences between archaic style poetry (Gu ti shi) and new style poetry (Jin ti shi), and their rules.

    【Course Synopsis】

    This course focus on poetry from Pre-Qin to Song dynasty era. The lecturer explains important issues according to era or genre, students actually read the representative poetry and understand the contents.

  •   東洋史演習 / Oriental History (Seminar)  
      文学研究科教官  
      文  
      6  
      後期 月曜日 5講時  

    漢文史料の読解力を向上させ,春秋・戦国・秦漢時代の基礎的な知識を獲得し,伝世文献の扱いを習得することを目的とする。後期は『春秋左氏伝』を資料とし,本文および注記を精読しながら,ほかの関連する文献、出土資料を参照して,訳注を作成する。

    The aim of this course is help students improve the skills to read the Chinese classics, to acquire the basic knowledge about history from the Spring and Autumn period to Qin-Han period, and become proficient in handling the traditional literatures of Chinese. In this course, we will read Chunqiu春秋 (Spring and Autumn annals) and Zuo zhuan左氏伝 (Zuo’s tradition). Students will read the text and notes carefully, compare them with other related literatures and excavated materials, and prepare a translation and notes.

  •   中国思想特論Ⅰ / Chinese Thought(Advanced Lecture)I  
      齋藤 智寛  
      文  
      1学期  
      前期 月曜日 3講時  

    中国中世の仏教について、学術の形式や思想活動の場、信仰と実践、また史学や医学、文学などの文化全般との関わりに注意しながら考察する。

    In this course Chinese medieval Buddhism will be discussed, paying attention to their academic forms and sites of intellectual activity, rituals and practices, as well as their relationship to culture in general, including history, medicine and literature.

  •   東洋史各論 / Oriental History  
      川合 安  
      文  
      6  
      後期 金曜日 4講時  

    中国の北朝隋唐時代(439~907)における貴族制は、魏晋南朝の貴族制と異なり、皇帝権力主導の下に貴族の格付けが行われ、官僚制に組み込まれる傾向があり、隋唐時代には科挙制が成立するに至る。しかし、科挙制成立後も貴族は存続した。講義では、この時代の貴族制あるいは貴族について分析し、その具体相を浮かび上がらせることを試みる。この試みを通じて、中国史における北朝隋唐時代の特質について理解を深めることを目的とする。

    This course covers the aristocratic system in the Northern Dynasties, Sui and Tang (439-907)to help students understand the characteristics of the Northern Dynasties, Sui and Tang time in Chinese history.

  •   東洋史各論 / Oriental History  
      文学研究科教官  
      文  
      5  
      前期 金曜日 2講時  

    中国王朝は,東アジアの周辺諸国・諸民族との間で「冊封」や「朝貢」といった特殊な秩序を形成し,また国内外に住む多様な民族を統治してきた。この授業の前半では前近代の中国王朝の国際秩序に関する研究史を概観する。後半では秦漢時代に焦点を置き,中国王朝が周辺諸国・諸民族との間で形成した関係を歴史資料に即して具体的に考察する。

    In pre-modern East Asia, the Chinese Dynasty established distinctive orders such as the tributary system and the feudal system with neighboring countries, and ruled over ethnic groups in their territories. In the first half of this course, we will review studies on the order of Chinese dynasties in the pre-modern period. In the second half, we will focus on Qin-Han period, specifically examine the relationships that the Chinese dynasties formed with the neighboring countries and peoples.

  •   東洋・日本美術史特論Ⅳ / History of Oriental and Japanese Fine Arts(Advanced Lecture)IV  
      長岡 龍作  
      文  
      2学期  
      後期 月曜日 3講時  

    この講義では、古代日本の造形、特に彫刻について信仰との関わりから論じる。不可視の世界を構想する宗教にとって美術は重要な役割を持っている。宗教美術を理解することは、人間の精神世界に近づくことを可能にするのだ。後期はまず、平安時代の美術と関係の深い北宋時代の美術を紹介した後、清凉寺釈迦如来像の請来がもたらした平安時代以降の宗教美術の意義について論じる。その後、摂関期から鎌倉時代の宗教美術について、代表的な僧侶の思想を踏まえた観点から論じていく。

    In this course I discuss religious arts in East Asia, especially sculptures from the relationship with faith. Art has an important role for religion that envisages invisible world. Understanding religious art makes it possible to approach human spiritual world. In the second semester classes, I will first introduce the art of the Northern Song Dynasty, which is closely related to the art of the Heian period, and then discuss the significance of religious art since the Heian period, which was brought about by the arrival of the Shaka Nyorai statue at Seiryoji Temple. Afterwards, we will discuss religious art from the Sekkan period to the Kamakura period from a perspective based on the thoughts of representative monks.

  •   インド仏教史研究演習Ⅱ / History of Indian Buddhism(Advanced Seminar)II  
      桜井 宗信  
      文  
      2学期  
      後期 月曜日 3講時  

     Vasubandhu(世親)の著した『倶舎論』は,説一切有部の教学を簡潔かつ批判的に纏めた綱要書として余りに有名であり,単に有部の思想を把握する上からのみならず,瑜伽行唯識派など大乗仏教の思想を理解するためにも必要欠くべからざる基本典籍である。

     この授業では同書第1章(「界品」)の梵文原典をチベット語訳・漢訳とも対照させながら講読しVasubandhuの考え方を理解するとともに,“梵蔵漢3書を比較対照し考察を進める”というインド仏教文献を扱う際の基本的方法を学ぶことを目的とする。

    The Abhidharmakośa by Vasubandhu is very famous as an outline of the thought of the Sarvāstivādin in brief and critical manner, and it is necessary not only for grasping the Sarvāstivādin's way of thinking but also for understanding the thought of Mahāyānic Buddhism such as the Yogācāravāda.

    In this course continuing from the last term, we will be reading Sanskrit, Tibetan and Chinese texts of the Abhidhramakośa( Dhātunirdeśa), which serves students to understand Vasubandhu's thought and to get a basic skill on studying Indian Buddhist Literatures, i.e. the comparative study of Skt.-Tibetan-Chinese texts.

  •   インド仏教史演習 / History of Indian Buddhism (Seminar)  
      桜井 宗信  
      文  
      6  
      後期 月曜日 3講時  

     Vasubandhu(世親)の著した『倶舎論』は,説一切有部の教学を簡潔かつ批判的に纏めた綱要書として余りに有名であり,単に有部の思想を把握する上からのみならず,瑜伽行唯識派など大乗仏教の思想を理解するためにも必要欠くべからざる基本典籍である。

     この授業では同書第1章(「界品」)の梵文原典をチベット語訳・漢訳とも対照させながら講読しVasubandhuの考え方を理解するとともに,“梵蔵漢3書を比較対照し考察を進める”というインド仏教文献を扱う際の基本的方法を学ぶことを目的とする。

    The Abhidharmakośa by Vasubandhu is very famous as an outline of the thought of the Sarvāstivādin in brief and critical manner, and it is necessary not only for grasping the Sarvāstivādin's way of thinking but also for understanding the thought of Mahāyānic Buddhism such as the Yogācāravāda.

    In this course continuing from the last term, we will be reading Sanskrit, Tibetan and Chinese texts of the Abhidhramakośa( Dhātunirdeśa), which serves students to understand Vasubandhu's thought and to get a basic skill on studying Indian Buddhist Literatures, i.e. the comparative study of Skt.-Tibetan-Chinese texts.

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