内容に類似性のあるシラバス

4382 件ヒット (0.04秒):

  •   卒業研究  
      宮下 光令  
      保健学科看護学専攻  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    学生は各自の研究テーマに関して、保健学科等の教員の指導のもとで研究のプロセスを学び、

    研究成果を発表する。

    Students will learn the research process under the guidance of faculty members of the Department of Health Sciences and other departments on their own research topics.

    The results of the research will be presented.

  •   化学・バイオ工学卒業研修A / Thesis Research A  
      化学・バイオ系教員  
      工  
       
       

    1.目的

     本科目では、化学・バイオ工学研修B(卒業研究)に関連した国内外の優れた学術論文を調査し、その内容を理解し、発表会形式にて紹介することを通じて、卒業研究に関する、世界の研究動向、研究レベル、研究課題、研究手法を明確・整理し、卒業研究の円滑なる実施と化学技術者・研究者としての姿勢・方法論を学ぶことを目的とする。

    2.概要

     卒業研究配属の研究室で検討・決定された卒業研究テーマに関して、各教員の指導を受けながら、関連する学術論文等を調査し、卒業研究の推進に役立つ論文を選定し、各人の卒論テーマとの関係を考慮しながら、その内容を理解、要約して発表会抄録としてまとめる。6月に教員・学生が出席する発表会で文献内容を紹介するとともに、質疑応答により関連事項まで含めた理解を深める。

    3.達成目標等

    ・選定文献の内容を理解し、その独創的な点を抄録として要約できる。

    ・文献内容と卒業研究テーマとの学問的関係を把握する。

    ・文献内容の工学的意義を理解できる。

    ・文献内容を卒業研究の計画立案に利用できる。

    ・論理的記述力、討論・発表能力の基礎力を修得する。

    1. Object

     In this course, students search internationally distinguished papers relating to Chemical and Biomolecular Engineering Seminar B (Graduation research thesis). They summarize what has been extensively researched in a cutting-edge field to understand the trend and international level on the research field. Through their understanding and presentation on the papers, this course offers an opportunity to have a similar experience to graduation research and also provides an opportunity to learn a methodology to be chemical engineers and researchers

    2. Abstract

    According to the advice of supervisors, students search some papers that facilitate the progress of graduation research thesis and prepare an abstract for your presentation in front of academic staffs and students in June. Through their presentation and discussion with attendees they deepen their understanding on the research field.

    3. Goal of study

    - Understanding the content of paper selected with summarizing the originality of the paper for preparing an abstract.

    - Comprehension of the relation between the paper content and that of content for graduation research thesis.

    - Understanding the engineering meaning in the paper selected

    - Availability of the paper content for designing the graduation research thesis

    - Development of basic skills on logical description, discussion and presentation

  •   化学・バイオ工学卒業研修B / Thesis Research B  
      化学・バイオ系教員  
      工  
       
       

    1.目的

     本科目は卒業研究である。指導教員の指定した研究課題について、調査、実験、計算などを行うとともに、これらのことを通じて、化学技術者・指導者としての意識や資質を育むことを目的とする。

    2.概要

     4年次の初めに決定した所属研究室において、各教員の指導を受けながら一年間履修する。学年末に教員、学生などが出席する発表会で研究成果を発表するとともに、卒業論文としてまとめる。

    3.達成目標等

    ・与えられた制約の下で、研究を進め、期限までに完了、論文としてまとめられる能力を有する。

    ・人類の幸福、福祉について考えることができる。

    ・技術者倫理を自覚するとともに、自らの行動に反映できる。

    ・論理的記述力、討論・発表能力、英語によるコミュニケーション基礎能力を有する。

    ・自ら主体的に知的活動を行い、継続的に学習できる。

    ・自然科学、工学基礎、専門技術に関する知識を有し、それらを問題解決に利用できる。

    ・化学技術に関する諸問題の解決に必要な実験技術を習得する。

    1. Object

     This course covers the research for graduation, which aims to develop their senses of chemical engineers and/or leaders by doing original researches, experiments and calculations on their theses allocated by the supervisor

    2. Abstract

    This course covers the graduation research for students doing for a year in the laboratory that is determined in the beginning of this course. In the end of course, students are required to have a presentation in front of academic staffs and students and summarize the content of research as a graduation thesis.

    3. Goal of study

    - Able to do research and complete the summarization of research results before the deadline under a given condition

    - Able to consider and understand human welfares

    - Able to recognize engineering ethics and reflect it in their actions

    - Able to logically describe, have presentation and discussion, and also have basic communications with English

    - Able to positively do their own research action and keep their learning

    - Able to utilize and apply their knowledge on natural science, basic engineer sense and special technical skill toward solving issues

    - Able to develop experimental skills required to solve issues on chemistry and technology.

  •   課題研究 / Undergraduate thesis  
      武藤 潤, その他  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    地圏環境科学の講義・実習の蓄積の上に,各自が地圏環境科学とその関連分野の中から個別の研究課題を選択し,学部における研究・教育の集大成として卒業論文を作成する.

    On the basis of various lecture courses and practical training in geoenvironmental sciences, students select individual research subjects for their thesis from the geoenvironmental science and related fields, and prepare undergraduate thesis as a culmination of research and education in the field.

  •   課題研究 / Undergraduate thesis  
      武藤 潤, その他  
      理  
      通年集中  
      通年集中 その他 その他  

    地圏環境科学の講義・実習の蓄積の上に,各自が地圏環境科学とその関連分野の中から個別の研究課題を選択し,学部における研究・教育の集大成として卒業論文を作成する.

    On the basis of various lecture courses and practical training in geoenvironmental sciences, students select individual research subjects for their thesis from the geoenvironmental science and related fields, and prepare undergraduate thesis as a culmination of research and education in the field.

  •   卒業研究  
      金田 朋洋  
      保健学科放射線技術科学専攻  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    これまでに修得した基礎的・臨床的知識をもとに、それぞれ設定したテーマに関して研究を行います。各研究室の教員の指導のもとに、研究を進める上での論理的な考え方、情報の収集や整理法、発表や討議の方法、論文作成に必要な知識・技術など、研究を進め完成させるために必要な基本技術を学びます。

    Students will study a specific topic based on the basic and clinical knowledge which they have acquired before the start of research. Under the guidance by adviser in each laboratory, students will learn logical thinking, gathering and organizing of scientific information, presentation method, and writing method of research paper.

  •   都市・建築デザイン研修A / Bachelor Thesis A in Architectual Design  
      建築・社会環境工学科 担当教員  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    都市・建築デザイン研修AとBは、第7・第8セメスターを通して一体で運用する。以下の3種類の研修を設ける。

    研修I:研修A、Bを通して卒業論文に取り組む

    研修II:研修A、Bを通して卒業論文と卒業設計の両方に取り組む

    研修III:研修A、Bを通して卒業設計に取り組む

    研修の目標・方法

    研修I:学生は指導を担当する教員のもとで、一年間を通して論文の製作に取り組む。論理的整合性や創造性ある問題設定など、学部の総仕上げに相応しいレベルの内容が要求される。最終的に卒業論文としてまとめあげ、発表・審査を受ける。

    研修II:学生は指導を担当する教員のもとで、論文の製作と設計プロジェクトの両方に取り組む。双方を高いレベルでまとめることが要求される。中間で、成果品としての論文のレベルを判定するための審査が行われ、評価を通過した者のみ引き続いて設計プロジェクトに取り組む権利を得る。あるレベルに到達していないと判定された学生は、引き続き論文を仕上げる作業を行うこととなり、実質的には研修Iを選択したことになる。

    研修III:学生は指導を担当する教員のもとで、一年間を通して設計プロジェクトに取り組む。問題設定に対する社会性や最終的なデザインに至る論理の構築能力など、幅広いデザイン能力が要求される。最終的に卒業設計としてまとめあげ、発表・審査を受ける。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Design Research A and B are provided continuously through the 7th and 8th semesters. The following three types will be offered.

    Type I: Work on a dissertation through Design Research A and B

    Type II: Work on both a dissertation and a design project through Design Reserch A and B

    Type III: Work on a desgin project through Design Research A and B

    Research goals and methods

    Type I: Each student aims for completing a dissertation throughout a year under the guidance of his/her supervisor. The appropiate qualities on logical consistency, originality, etc are required. The final product is submitted as a dissertation. Oral presentation is also made for review.

    Type II: Each student aims for completing both a dissertation and a design project throughout a year under his/her supervisor. Their dissertations are reviewed in the middle of the year, and only the students who pass the review can start their design projects. The students who did not pass the review must change their research type from II to I, and continue their dissertations in the rest of the year.

    Type III: Each student aims for completing a design project throughout a year under the guidance of his/her supervisor. A wide range of design skills such as sociality of problem setting, ability to build a logic leading to final design, etc are required. The final product is submitted as drawings, documents and models. Oral presentation is also made for review.

  •   日本思想史演習 / History of Japanese Philosophy (Seminar)  
      引野 亨輔, 片岡 龍  
      文  
      5  
      前期 水曜日 3講時  

    卒業論文作成の前段階として、受講生がそれぞれ自分の興味を持ったテーマについて、従来の代表的な研究や主要な史料を紹介する。また発表の準備を通じて、文献検索の方法や辞書等の使い方を学ぶとともに、そのテーマをめぐって研究史上どのような問題が残されているかを考える。発表後は、その内容について演習参加者が討論を行う。発表者にはそれぞれコメンテーターを付ける。参加者には積極的な発言を期待する。

    As a preparatory step to preparing a graduation thesis, students will present their typical research and major historical materials on the topics they are interested in.(See Japanese text above for details.)

  •   卒業研究  
      三浦 昌人, 佐藤 遥  
      保健学科検査技術科学専攻  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    個別に設定した医学•検査学のテーマについて、講義や実習で学んだ医学の知識や検査技術を駆使して、医学や検査学における研究を自ら体験する。これは各部門の指導教官の指導によって行われる。”try and error”の研究的な思考方法を習得し、最終段階では報告書の作成、研究発表の方法等を学ぶことを目的とする。

    Students experience researches in medicine and laboratory science by using medical knowledge and testing techniques learned in lectures and practical training. Researches are performed under the guidance of the academic advisor in each department. The purpose of this class is to learn how to think in the research field, write a scientific paper, and make a presentation.

  •   材料科学総合学卒業研修 / Bachelor Thesis Research  
      材料科学総合学科 担当教員  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    卒業研修は研究室で行う卒業研究であり、研究の背景・意義を理解し、実験、理論・数値解析等を各自が実際に行うことを通じて、ある問題を解明あるいは解決しそれを更に発展させる手法を修得することを目的としている。

    配属研究室は6セメスター終了後に決定され、研究課題は一般には指導教員が提示するものの中から選ばれる。研究成果は卒業論文としてまとめて提出し、発表する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Bachelor Thesis Research is a graduation study conducted in the laboratories. The purpose of the research is to learn the methods how to understand research backgrounds, how to solve their problems, and then how to further develop them through experiments, theory, numerical analyses that you actually conducted.

    The laboratory where you conduct your graduation study will be determined after the end of the 6th semester,and generally you chose your research project from those provided by your supervisor. You are requested to submit and present your research achievement as a graduation thesis.

もっと見る…