内容に類似性のあるシラバス

638 件ヒット (0.026秒):

  •   看護研究  
      宮下 光令  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 月曜日 3講時 保健学科大講義室 / 後期 月曜日 3講時 保健学科第1講義室  

    1.科学者として疑問を探求する姿勢を理解する。

    2.看護学研究の意義と必要性を理解する。

    3.目的に合わせた研究方法を選択し、実施するために必要な基本的能力を養う。

    1. To understand the attitude to explore questions as a scientist.

    2. To understand the significance and necessity of nursing research.

    3. To develope the basic skills necessary to select and conduct research methods.

  •   医療統計学  
      宮下 光令  
      保健学科検査技術科学専攻  
      5セメスター  
      前期 月曜日 3講時 保健学科大講義室  

    医療統計に関する必要な基本的能力を養う。

    Develop the necessary basic skills in medical statistics.

  •   看護学研究方法論(Nursing research)  
      吉井 初美  
      医  
      2024年4月8日(月)~2024年7月24日(月) April 8, 2024 (Monday) - July 24, 2024 (Monday)  
      毎週月曜日 10:30~12:00 Every Monday 10:30am-12:00pm  

    Evidence based practice(EBP)のための看護研究

      Nursing research for evidence based practice (EBP)

      看護学に関する研究を理解する上で必須となる基礎知識を習得する

     Acquire basic knowledge essential for understanding research on nursing science.

  •   看護学研究のための統計学 / Statistics for Nursing Research  
      宮下 光令  
      医  
      4月11日(木)~7月25日(木) / 13th April-27th July  
      毎週木曜日 10:30~12:00 / Thursday 10:30-12:00  

    医学・看護学論文を読む、看護学研究を実施するために必要な統計学の基礎的事項をe-learningと講義、演習を通して理解し、実践できるようになる。

    To understand and acquire knowledge of statistics in order to read medical literature and to conduct nursing research.

  •   疫学研究デザイン入門 Introduction to Design of Epidemiologic Research  
      寳澤 篤  
      医  
      2024年4月08日(月)~2024年7月1日(月) April 08, 2024 (Monday) - July 1, 2024 (Monday)  
      毎週月曜日 18:00~19:30 Every Monday 18:00~19:30  

    疫学研究の進め方について、ステップごとに論じる。

    Methodology of epidemiological research would be discussed step by step.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   学術英語  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      6セメスター  
      後期集中 その他 連講  

    急速なグローバル化により、これからの看護学では看護の知識・実技のみならず、日本語で意図した通りにコミュニケーションが取れない患者(patients with limited Japanese proficiency)への対応力、国際的な発信ができる研究能力を身につけた人材が求められます。本講義では、臨床英会話、英語による情報獲得(論文詳読)と情報発信(論文執筆およびプレゼンテーション)について学びます。

    In the future, nursing science will require personnel who have acquired not only nursing knowledge and practical skills, but also research skills. In research, it is necessary to acquire information (reading papers in detail) and disseminate information (writing papers and presentations) in English. In this course, students will learn about information dissemination in particular.

  •   言語学各論Ⅰ / Linguistics (Special Lecture) I  
      加藤 万紀子  
      文  
      5  
      前期 金曜日 2講時  

    外国語教育における実証研究は、研究デザインから分析結果の報告に至るまで科学的な手法に沿って行われます。そして実証研究論文では、実験方法、実験参加者、実験手続きなどの詳細を研究結果とともに詳しく報告する必要があります。この授業では、外国語教員を目指す学生だけではなく言語学分野における実証研究を行うことを予定している学生を対象に、実証研究を行う上での基本的な知識を習得した上で、研究デザインの作成、データの分析、結果の報告のし方を学びます。

    Empirical research in foreign language education follows scientific methods, from research design to data collection, to reporting the results of the analysis. When producing an empirical research paper, the researcher should elaborate the rationale, the methodology including instrumentation, sampling, data collection, and data analysis. In this course, students who plan to conduct empirical research in the field of linguistics as well as students aiming to become foreign language teachers will learn how to design the research, analyze data, and report the results after acquiring basic knowledge for conducting empirical research.

  •   言語学特論Ⅰ / Linguistics (Advanced Lecture) I  
      加藤 万紀子  
      文  
      1学期  
      前期 金曜日 2講時  

    外国語教育における実証研究は、研究デザインから分析結果の報告に至るまで科学的な手法に沿って行われます。そして実証研究論文では、実験方法、実験参加者、実験手続きなどの詳細を研究結果とともに詳しく報告する必要があります。この授業では、外国語教員を目指す学生だけではなく言語学分野における実証研究を行うことを予定している学生を対象に、実証研究を行う上での基本的な知識を習得した上で、研究デザインの作成、データの分析、結果の報告のし方を学びます。

    Empirical research in foreign language education follows scientific methods, from research design to data collection, to reporting the results of the analysis. When producing an empirical research paper, the researcher should elaborate the rationale, the methodology including instrumentation, sampling, data collection, and data analysis. In this course, students who plan to conduct empirical research in the field of linguistics as well as students aiming to become foreign language teachers will learn how to design the research, analyze data, and report the results after acquiring basic knowledge for conducting empirical research.

  •   小児看護学  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 1講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室  

    1.小児看護の対象である子供の健康と病気を理解するために,子供の最大の特徴である成長と発達について学習し,あわせて小児看護の主題と理念を学ぶ。

    2.子供の健康に関する動向と保健対策,疾病や障害を持つ子供と健康な子供に共通した日常生活の援助方法について具体的に学ぶ。また,子供のQuality of Life(QOL)を支援する原理となる子供の権利条約について学び,子供の人権擁護の具体的方法について学習する。

    3.子供の疾病について学んだ後に,子供の入院や職種間連携と看護職者の役割について学習し,その後,看護診断と援助に必要な知識・理論・援助方法について学習する。

    1.This course covers the characteristics of child growth and development to help students understand the child health nursing subject and philosophy with a children's health and illness.

    2.The purpose of this course is to learn about child health, children's quality of life (QOL), and children's illnesses.

    3.The purpose of this course is to learn about principles and methodology of care for children with illness and disability and healthy children.

もっと見る…