毎週月曜日 10:30~12:00 Every Monday 10:30am-12:00pm . 単位数/Credit(s): 2. 授業代表教員/Director: 吉井 初美. 開講期間/Term of Classes: 2024年4月8日(月)~2024年7月24日(月) April 8, 2024 (Monday) - July 24, 2024 (Monday). 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
看護学研究方法論
看護学研究方法論(Nursing research)
吉井初美,朝倉京子,大森純子、宮下光令,菅野恵美、吉田美香子、中西三春、佐々木康之輔、升川研人
Toyoko Yoshizawa, Kyoko Asakura, Junko Omori, Mitsunori Miyashita, Emi Kanno, Mikako Yoshida,
Kounosuke Sasaki, Kento Masukawa
保健学科第5講義室(保健学科A棟2階)
Lecture Room 5, Department of Health Sciences (Health Sciences Building A, 3nd Floor)
Evidence based practice(EBP)のための看護研究
Nursing research for evidence based practice (EBP)
看護学に関する研究を理解する上で必須となる基礎知識を習得する
Acquire basic knowledge essential for understanding research on nursing science.
物事の本質を量的・質的に探究する科学的方法(研究方法論)がわかる
臨床疑問から研究計画立案までのプロセスがわかる Understand the scientific method (research methodology) to explore the nature of things quantitatively and qualitatively
Understand the process from clinical questioning to research planning
1回(4/8):研究とは何か。看護研究の歴史、研究倫理 (吉井) クラスルームから動画視聴
2回(4/15):医療統計学1 (宮下)
3回(4/22):医療統計学2 (宮下)
4回(5/13):臨床疑問から研究疑問に絞り込むプロセス (吉田美)
5回(5/20):文献検索・検討 (吉田美)
6回(5/27):疑問をモデル化(概念枠組み) (吉田美)
7回(6/3):測定のデザイン(信頼性・妥当性) (中西) クラスルームから動画視聴
8回(6/10):研究デザインの選択 (中西) クラスルームから動画視聴
9回(6/17):質的研究の理論と概念 (朝倉)
10回(6/24):質的研究の具体的方法 (大森)
11回(7/1):システマティックレビュー (吉田美)
12回(7/8):生理学的研究手法 (佐々木)
13回(7/22):分子生物学的研究手法 予習:クラスルームから動画視聴、当日:リアルタイム講義あり(菅野)
14回(7/29):ミックスドメソッド (中西) クラスルームから動画視聴
15回(8/5):ビッグデータ解析 (升川)
Session 1: What is research? History of nursing research, research ethics
Session 2 : Medical statistics 1
Session 3 :Medical statistics 2
Session 4 : Modeling the question (conceptual framework)
Session 5 : Literature search and review
Session 6 : Molecular biological methods
Session 7 : Design of measurement (reliability and validity)
Session 8 : Choosing a research design
Session 9 : Theories and concepts of qualitative research
Session 10 : Specific methods of qualitative research
Session 11 : Systematic review
Session 12 : Physiological methods
Session 13 : Process of narrowing down clinical questions to research questions
Session 14 : Mixed methods
Session 15 : Big data analysis
受講態度等
Attitude, etc.
毎回の十分な復習を行うこと
Review each lesson thoroughly.