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  •   イノベーション・マネジメント特論  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      前期 月曜日 2講時  

    この授業では、イノベーション・マネジメント理論をテキストをもとに理解することを目的とします。授業は、履修者による報告をベースに学生間で議論を実施していくという形式で進めていきます。

    The purpose of this class is to help students understand theories about innovation management from the textbook. It will consist of reports from students and discussions between students.

  •   イノベーション・マネジメント特殊講義  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      前期 月曜日 2講時  

    この授業では、イノベーション・マネジメント理論をテキストをもとに理解することを目的とします。授業は、履修者による報告をベースに学生間で議論を実施していくという形式で進めていきます。

    The purpose of this class is to help students understand theories about innovation management from the textbook. It will consist of reports from students and discussions between students.

  •   イノベーション論演習(I)a  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      前期 火曜日 4講時  

    この授業は、イノベーション分野に関連した論文を自ら調べて、報告していくことを通じて、論文の形式について理解することを目的とします。

    This class aims to help students understand the format of research articles by reviewing and presenting research articles about innovation studies.

  •   イノベーション論演習(I)b  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      後期 火曜日 4講時  

    この授業においては、イノベーション分野を研究するうえで必要な分析の方法について理解することを目的とします。具体的には、この授業は定量調査と定性調査を組み合わせた混合研究法についてテキストをもとに進めていきます。自身の研究の分析アプローチの策定につなげることを期待します。

    This course aims to help students understand the analytical methods necessary for research in innovation studies.In this class, students learn about mixed research methods, combining quantitative and qualitative research using a textbook.

  •   Seminar in Management a  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      前期 火曜日 4講時 経済学部第4演習室  

    この授業は、イノベーション分野に関連した論文を自ら調べて、報告していくことを通じて、論文の形式について理解することを目的とします。

    This class aims to help students understand the format of research articles by reviewing and presenting research articles about innovation studies.

  •   Seminar in Management b  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      後期 火曜日 4講時 経済学部第4演習室  

    この授業においては、イノベーション分野を研究するうえで必要な分析の方法について理解することを目的とします。具体的には、この授業は定量調査と定性調査を組み合わせた混合研究法についてテキストをもとに進めていきます。自身の研究の分析アプローチの策定につなげることを期待します。

    This course aims to help students understand the analytical methods necessary for research in innovation studies.In this class, students learn about mixed research methods, combining quantitative and qualitative research using a textbook.

  •   プロジェクト・リーダーシップ / Project Leadership  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ============================

    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・【TD80006100】プロジェクト・リーダーシップ:cipx4mo

    ・【TM80009100】プロジェクト・リーダーシップ:irdcmkt

    ============================

    授業の目的

    イノベーションは、洋の東西を問わず、国の競争力を維持する為に国家レベルで取り組むべき重要課題であり、特に技術立国を標榜する日本は、“超スマート社会=Society 5.0”の実現を目指し、「統合イノベーション戦略2019」の下で、基礎研究から社会実装までのイノベーション施策を強化しています。実際にそれらの個々のイノベーションを担う企業は、企業における経営戦略の下でイノベーション創出を図るプロジェクトを意図的に、持続的にマネージして行く必要があります。本授業の目的は、将来的に企業経営に参画して行く技術系マネジメント人材の候補者が、上記背景とミッションを十分に理解した上で、戦略的、体系的にイノベーションに基づく経営戦略を理解し、知識をマネージすることで所属企業や団体においてイノベーションを実現するプロジェクト・マネジメントの実践能力を養うことです。

    基本コンセプト

    哲学的な解釈から始まり、多種多様に説明されている経営戦略ですが、事業の立地、事業の構え、事業における製品・サービス、事業におけるマネジメントの次元においてそれぞれ課題が異なります。経営戦略をよりプラクティカルな観点で捉えれば、“企業が長期的に売り挙げ高営業利益率を向上または維持するために、どのようにイノベーションを発生させ、実現させるのか?”ということが企業経営にとって重要な課題です。従って、経営戦略の実行という観点で、企業経営におけるイノベーション創出のプロジェクトをいかに効率よく成功に導いていくことができるのか、その役割を担うプロジェクト・マネジメントの巧拙が重要な役割を果たします。企業は、収益を生み出すことを常に念頭に置いて、組織能力を高め、イノベーション創出の停滞が起きないように事業を推進していく必要があり、イノベーション創出プロセスとして、戦略的なプロジェクト・マネジメントの遂行が基本コンセプトです。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    ===========

    Class code

    ・【TD80006100】Project Leadership:cipx4mo

    ・【TM80009100】Project Leadership:irdcmkt

    ===========

    Purpose

    Innovation stands as a paramount imperative at the national level, irrespective of nationality, to uphold a nation's competitive prowess. Particularly in Japan, renowned for its technology-centric ethos, there has been a concerted effort to fortify innovation policies spanning from fundamental research to societal implementation under the "Innovation Strategy 2019," with the overarching aim of realizing a "Super Smart Society = Society 5.0." Each company endeavoring to manifest innovation must adeptly manage projects aimed at intentionally and consistently fostering innovation within the framework of corporate management strategy. The aim of this course is to equip engineers poised for managerial roles with the practical acumen of project management, facilitating the realization of innovation within their respective companies and organizations through a strategic and systematic understanding of innovation-based management strategies.

    Basic Concept

    Management strategy, rooted in philosophical elucidation, presents varied challenges at different levels of business, encompassing industry, value chain, product and service, and day-to-day management. The crux of corporate management lies in the practical execution and achievement of innovation, aimed at bolstering or sustaining a company's Return on Sales (ROS) over the long term. Thus, the effective leadership and management of innovative projects hold pivotal significance in the implementation of management strategy. Students are tasked with comprehending the multifaceted aspects of project management, recognized as pivotal for business success, to bolster organizational capacity and prevent stagnation of innovation momentum by continually balancing business profitability.

  •   プロジェクト・リーダーシップ / Project Leadership  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・【TD80006100】プロジェクト・リーダーシップ:cipx4mo

    ・【TM80009100】プロジェクト・リーダーシップ:irdcmkt

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    授業の目的

    イノベーションは、洋の東西を問わず、国の競争力を維持する為に国家レベルで取り組むべき重要課題であり、特に技術立国を標榜する日本は、“超スマート社会=Society 5.0”の実現を目指し、「統合イノベーション戦略2019」の下で、基礎研究から社会実装までのイノベーション施策を強化しています。実際にそれらの個々のイノベーションを担う企業は、企業における経営戦略の下でイノベーション創出を図るプロジェクトを意図的に、持続的にマネージして行く必要があります。本授業の目的は、将来的に企業経営に参画して行く技術系マネジメント人材の候補者が、上記背景とミッションを十分に理解した上で、戦略的、体系的にイノベーションに基づく経営戦略を理解し、知識をマネージすることで所属企業や団体においてイノベーションを実現するプロジェクト・マネジメントの実践能力を養うことです。

    基本コンセプト

    哲学的な解釈から始まり、多種多様に説明されている経営戦略ですが、事業の立地、事業の構え、事業における製品・サービス、事業におけるマネジメントの次元においてそれぞれ課題が異なります。経営戦略をよりプラクティカルな観点で捉えれば、“企業が長期的に売り挙げ高営業利益率を向上または維持するために、どのようにイノベーションを発生させ、実現させるのか?”ということが企業経営にとって重要な課題です。従って、経営戦略の実行という観点で、企業経営におけるイノベーション創出のプロジェクトをいかに効率よく成功に導いていくことができるのか、その役割を担うプロジェクト・マネジメントの巧拙が重要な役割を果たします。企業は、収益を生み出すことを常に念頭に置いて、組織能力を高め、イノベーション創出の停滞が起きないように事業を推進していく必要があり、イノベーション創出プロセスとして、戦略的なプロジェクト・マネジメントの遂行が基本コンセプトです。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    ===========

    Class code

    ・【TD80006100】Project Leadership:cipx4mo

    ・【TM80009100】Project Leadership:irdcmkt

    ===========

    Purpose

    Innovation stands as a paramount imperative at the national level, irrespective of nationality, to uphold a nation's competitive prowess. Particularly in Japan, renowned for its technology-centric ethos, there has been a concerted effort to fortify innovation policies spanning from fundamental research to societal implementation under the "Innovation Strategy 2019," with the overarching aim of realizing a "Super Smart Society = Society 5.0." Each company endeavoring to manifest innovation must adeptly manage projects aimed at intentionally and consistently fostering innovation within the framework of corporate management strategy. The aim of this course is to equip engineers poised for managerial roles with the practical acumen of project management, facilitating the realization of innovation within their respective companies and organizations through a strategic and systematic understanding of innovation-based management strategies.

    Basic Concept

    Management strategy, rooted in philosophical elucidation, presents varied challenges at different levels of business, encompassing industry, value chain, product and service, and day-to-day management. The crux of corporate management lies in the practical execution and achievement of innovation, aimed at bolstering or sustaining a company's Return on Sales (ROS) over the long term. Thus, the effective leadership and management of innovative projects hold pivotal significance in the implementation of management strategy. Students are tasked with comprehending the multifaceted aspects of project management, recognized as pivotal for business success, to bolster organizational capacity and prevent stagnation of innovation momentum by continually balancing business profitability.

  •   経営政策  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 / 後期 金曜日 3講時 経済学部第3講義室  

    この授業は、経営戦略論の基礎的な理論を学習することを目的とします。授業の前半、中盤においては、テキストをもとに授業を進めます。ただし、授業の後半では、発展的なトピックを学習していきます。この講義を通じて、企業の経営戦略について理論的な解釈ができるようになったり、自ら経営戦略を理論に基づいて考えることができるようになることを期待します。

    This course aims to help students understand the basic theories of strategic management. The content is based on the textbook. However, students will learn the advanced topics towards the end of this class.

  •   価値システム / Value System  
      永松 陽明  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    本講義の目的は、イノベーションを実践的・戦略的なレベルで理解するための知識を得ることと、実践するための必要な知見に関する基礎的な内容を理解できるようになることである。

     わが国では、企業の設計力や技術力が優れているのに、それが利益に結びつかない場合が極めて多い。その一つの理由が、イノベーションのマネジメントに対する取り組みが十分に行なわれてこなかったことが挙げられる。そのために、イノベーションに関する基本的な考え方について、事例を通して体得していく。そして、このような内容を通し、現実に行われている社会活動、企業活動の中の課題を理解し、対応するイノベーションの可能性を思考するための基盤的知識を習得する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    The purpose of this lecture is to get knowledge to understand innovation at a practical and strategic level, and to understand the fundamental contents of the important knowledge to practice.

    In Japan, there are many companies that has excellent design and technical capabilities, but some of them do not get enough profits. One reason of that situation is the weak point for innovation management, so we need understand what is the most important for innovation processes with practical examples. Through these contents, students will understand the issues in social and corporate activities, and acquire fundamental knowledge to think about the potential of corresponding innovation.

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