内容に類似性のあるシラバス

530 件ヒット (0.028秒):

  •   計算機学 / Fundamentals of Computer  
      木下 賢吾  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    Google Classroomを利用します。

    1.目的

     コンピュータが0-1 の世界であるということが何を意味しているかについての理解を深め,コンピュータの設計者あるいは利用者として持っているべき基礎的知識の修得を目的とする。

    2.概要

     論理回路の設計の原理である論理関数,論理式とその簡単化手法,ブール代数を学ぶ。モデル計算機とソフトウェアの実行機構を学び,アルゴリズムの実現にあたり考慮すべきデータ構造や計算の複雑さなどアルゴリズム設計の基礎となる事項の理解を深める。

    3.達成目標等

     情報処理(例えば加算)の仕様から論理式を構成できる,論理式の簡単化手法・論理回路の構成を実際に適用できる,論理関数の諸性質を理解する,ソフトウェアの実行機構を理解するなどの能力を修得することを目標とする。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Purpose

    Students deeply understand what meant by the fact that a computer deals with the world of 0 and 1. Fundamental knowledge of computer is earned as a computer designer and user.

    2. Overview

    Students learn logic functions as a foundation of logic design, logic equations and their simplification, and Boolean algebra. In addition, based on knowledge concerning a model computer and execution mechanisms of computer software, students deeply learn foundations of algorithm design such as data structure and computational complexity.

    3. Objectives

    Students learn about:

    Synthesis of logic equations based on the specification of information processing to be realized.

    Simplification of logic equations and construction of logic circuits.

    Diverse properties of logic functions.

    Execution mechanisms of computer software.

    Information and materials are uploaded to Google Classroom system.

  •   計算機学 / Fundamentals of Computer  
      大林 武  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的

     コンピュータが0-1 の世界であるということが何を意味しているかについての理解を深め,コンピュータの設計者あるいは利用者として持っているべき基礎的知識の修得を目的とする。

    2.概要

     論理回路の設計の原理である論理関数,論理式とその簡単化手法,ブール代数を学ぶ。モデル計算機とソフトウェアの実行機構を学び,アルゴリズムの実現にあたり考慮すべきデータ構造や計算の複雑さなどアルゴリズム設計の基礎となる事項の理解を深める。

    3.達成目標等

     情報処理(例えば加算)の仕様から論理式を構成できる,論理式の簡単化手法・論理回路の構成を実際に適用できる,論理関数の諸性質を理解する,ソフトウェアの実行機構を理解するなどの能力を修得することを目標とする。

    本講義ではGoogle Classroomを利用する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Purpose

    Students deeply understand what meant by the fact that a computer deals with the world of 0 and 1. Fundamental knowledge of computer is earned as a computer designer and user.

    2. Overview

    Students learn logic functions as a foundation of logic design, logic equations and their simplification, and Boolean algebra. In addition, based on knowledge concerning a model computer and execution mechanisms of computer software, students deeply learn foundations of algorithm design such as data structure and computational complexity.

    3. Objectives

    Students learn about:

    Synthesis of logic equations based on the specification of information processing to be realized.

    Simplification of logic equations and construction of logic circuits.

    Diverse properties of logic functions.

    Execution mechanisms of computer software.

  •   ディジタルコンピューティング / Digital Computing  
      本間 尚文  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的

     ディジタルコンピューティングシステムの構成要素,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の論理設計法の習得により,VLSIプロセッサの構成原理の基礎を理解する.

    2.概要

     ディジタルコンピューティングシステムの構成要素である,組合せ回路,フリップフロップ,レジスタ,カウンタ,メモリ,順序回路,演算回路などの構成法について学習する.さらに,これらを構成要素とした,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の基礎的設計法を習得する.

    3.達成目標等

     簡単な計算機を設計できる実力をつけることが達成目標である.このためには,組合せ回路,レジスタ,順序回路及び演算回路などのモジュールの設計,レジスタトランスファ論理による計算機設計手法などを十分理解すること.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Objective:

    Study building blocks of digital computing system and logic design of digital computer based on register-transfer logic. Through this study, you can understand an elementary design philosophy of VLSI processors.

    2. Summary:

    Learn basic building blocks of digital computing system such as combinational circuits, flip-flops, registers, counters, memories, sequential circuits, and arithmetic circuits. Also, study a basic design methodology of digital computer based on register-transfer logic, in combining with the above building blocks.

    3. Goal:

    The goal of this course is to acquire the skills of designing a simple digital computer. In order to reach this goal, deepen understanding design techniques of basic modules such as combinational circuits, registers, sequential circuits and arithmetic circuits, and design methodologies of digital computer based on register-transfer logic.

  •   情報処理演習(6-10組奇数) / Practice of Information Processing  
      鈴木 顕, 周 暁  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的

       情報処理に不可欠なプログラミング言語の知識を身につける。

    2.概要

       C言語の基本文法および簡単なアルゴリズム設計法を講義する。また、

      プログラムの作成・コンパイル・実行方法に関する演習を行う。

    3.達成目標等

       この授業では主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    ・ C言語の文法を理解し、簡単なプログラムを作成できる。

    ・ プログラムの作成から実行までの操作ができる。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1.The primary objective of this course is to learn basic knowledge of computer programing and algorithm through practice.

    2.Lectures on basic grammar of the C language and simple algorithm design method.

      Exercises on how to create, compile, and run programs.

    3.Through this course, students are expected to learn

      ・ the basic syntax and way of programming in the C language, and

      ・ the way to compile and run the program.

  •   情報処理演習(化) / Practice of Information Processing  
      大野 肇  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ※初回の参集時間・場所等を連絡しますのでGoogle Classroomよりご確認ください.

    1.目的

      情報処理に不可欠なプログラミング言語の知識を身につける。

    2.概要

      C言語の基本文法および簡単なアルゴリズム設計法を講義する。また、UNIX環境下でのプログラムの作成・コンパイル・実行方法に関する演習を行う。

    3.達成目標等

      この授業では主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    ・ C言語の文法を理解し、簡単なプログラムを作成できる。

    ・ UNIX環境下でのプログラムの作成から実行までの操作ができる。

    1. Purpose

       To acquire knowledge of programming languages ​​that are indispensable for information processing.

    2. Overview

        Lecture on basic grammar of C language and simple algorithm design method. To practice how to create, compile,

        and execute programs in a UNIX environment.

    3. Goal

        The main goal of this class is to acquire the following abilities.

        ・ To understand the grammar of C language and be able to create simple programs.

           To perform operations from program creation to execution in a UNIX environment.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Google Classroom is used for this practice.

    This practice aims to learn knowledge on programing language necessary for information processing. Basic grammars and some simple algorithms on a C language will be explained in the practice where programing, compiling and execution are learned. The practice is designed to understand the grammar of C language and write some simple programs. It is also designed to learn technical procedures from program writing to execution under UNIX operating system.

  •   計算機ソフトウェア工学 / Computer Software Engineering  
      住井 英二郎  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html

    (学部シラバス・時間割)にて確認すること。

    授業にはGoogle Classroomを利用

    1.目的

    プログラミング言語の基本的な概念を理解する。

    2.概要

    プログラミング言語の構文論と意味論、プログラムの検証について述べる。

    3.達成目標等

    プログラミング言語の形式的な構文論と意味論、プログラムの検証、コンパイラの原理についての基本的な考え方を理解する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Will use Google Classroom

    1. Purpose

    To understand fundamental concepts in programming languages.

    2. Outline

    Will describe syntax and semantics of programming languages, and program verification.

    3. Goal

    To understand the basic ideas on formal syntax and semantics of programming languages, program verification, and the principles of compilers.

  •   ディジタルコンピューティング / Digital Computing  
      堀尾 喜彦  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは gpknuae です。

    1.目的

     ディジタルコンピューティングシステムの構成要素,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の論理設計法の習得により,VLSIプロセッサの構成原理の基礎を理解する.

    2.概要

     ディジタルコンピューティングシステムの構成要素である,組合せ回路,フリップフロップ,レジスタ,カウンタ,メモリ,順序回路,演算回路などの構成法について学習する.さらに,これらを構成要素とした,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の基礎的設計法を習得する.

    3.達成目標等

     簡単な計算機を設計できる実力をつけることが達成目標である.このためには,組合せ回路,レジスタ,順序回路及び演算回路などのモジュールの設計,レジスタトランスファ論理による計算機設計手法などを十分理解すること.

    Class-code of the Google Classroom is gpknuae .

    1. Objective:

    Study building blocks of digital computing system and logic design of digital computer based on register-transfer logic. Through this study, you can understand an elementary design philosophy of VLSI processors.

    2. Summary:

    Learn basic building blocks of digital computing system such as combinational circuits, flip-flops, registers, counters, memories, sequential circuits, and arithmetic circuits. Also, study a basic design methodology of digital computer based on register-transfer logic, in combining with the above building blocks.

    3. Goal:

    The goal of this course is to acquire the skills of designing a simple digital computer. In order to reach this goal, deepen understanding design techniques of basic modules such as combinational circuits, registers, sequential circuits and arithmetic circuits, and design methodologies of digital computer based on register-transfer logic.

  •   ディジタル情報技術の基礎理論と演習 Fundamentals of digital information technologies  
      本間 経康  
      医  
      前期 1st semester  
      月曜日 4講時 Monday, 14:40-16:10  

    医用システム内部で行われるディジタル情報処理を理解するために,ディジタル回路およびプログラミングの基礎知識を習得する.

    In this class, the students learn the fundamentals of digital circuits and computer programming as underlying technologies of information processing on digital computer systems for radiological technology in medicine.

  •   ディジタル情報技術の基礎理論と演習 Fundamentals of digital information technologies  
      本間 経康  
      医  
      前期 1st semester  
      月曜日 4講時 Monday, 14:40-16:10  

    医用システム内部で行われるディジタル情報処理を理解するために,ディジタル回路およびプログラミングの基礎知識を習得する.

    In this class, the students learn the fundamentals of digital circuits and computer programming as underlying technologies of information processing on digital computer systems for radiological technology in medicine.

  •   ディジタルコンピューティング / Digital Computing  
      羽生 貴弘, 夏井 雅典  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的

     ディジタルコンピューティングシステムの構成要素,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の論理設計法の習得により,VLSIプロセッサの構成原理の基礎を理解する.

    2.概要

     ディジタルコンピューティングシステムの構成要素である,組合せ回路,フリップフロップ,レジスタ,カウンタ,メモリ,順序回路,演算回路などの構成法について学習する.さらに,これらを構成要素とした,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の基礎的設計法を習得する.

    3.達成目標等

     簡単な計算機を設計できる実力をつけることが達成目標である.このためには,組合せ回路,レジスタ,順序回路及び演算回路などのモジュールの設計,レジスタトランスファ論理による計算機設計手法などを十分理解すること.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Objective:

    Study building blocks of digital computing system and logic design of digital computer based on register-transfer logic. Through this study, you can understand an elementary design philosophy of VLSI processors.

    2. Summary:

    Learn basic building blocks of digital computing system such as combinational circuits, flip-flops, registers, counters, memories, sequential circuits, and arithmetic circuits. Also, study a basic design methodology of digital computer based on register-transfer logic, in combining with the above building blocks.

    3. Goal:

    The goal of this course is to acquire the skills of designing a simple digital computer. In order to reach this goal, deepen understanding design techniques of basic modules such as combinational circuits, registers, sequential circuits and arithmetic circuits, and design methodologies of digital computer based on register-transfer logic.

もっと見る…