単位数: 2. 担当教員: 堀尾 喜彦. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TEI-PIN301J. 開講言語: 日本語.
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Google Classroomのクラスコードは gpknuae です。
1.目的
ディジタルコンピューティングシステムの構成要素,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の論理設計法の習得により,VLSIプロセッサの構成原理の基礎を理解する.
2.概要
ディジタルコンピューティングシステムの構成要素である,組合せ回路,フリップフロップ,レジスタ,カウンタ,メモリ,順序回路,演算回路などの構成法について学習する.さらに,これらを構成要素とした,レジスタトランスファ論理に基づく計算機の基礎的設計法を習得する.
3.達成目標等
簡単な計算機を設計できる実力をつけることが達成目標である.このためには,組合せ回路,レジスタ,順序回路及び演算回路などのモジュールの設計,レジスタトランスファ論理による計算機設計手法などを十分理解すること.
Class-code of the Google Classroom is gpknuae .
1. Objective:
Study building blocks of digital computing system and logic design of digital computer based on register-transfer logic. Through this study, you can understand an elementary design philosophy of VLSI processors.
2. Summary:
Learn basic building blocks of digital computing system such as combinational circuits, flip-flops, registers, counters, memories, sequential circuits, and arithmetic circuits. Also, study a basic design methodology of digital computer based on register-transfer logic, in combining with the above building blocks.
3. Goal:
The goal of this course is to acquire the skills of designing a simple digital computer. In order to reach this goal, deepen understanding design techniques of basic modules such as combinational circuits, registers, sequential circuits and arithmetic circuits, and design methodologies of digital computer based on register-transfer logic.
本科目は、電気情報物理工学科で開講している「計算機学」の内容を修得していることを前提とした科目である。
履修上の注意:教科書などを活用して,講義予定内容の予習を行う.講義終了後は,教科書などの演習問題を通して復習を行うこと.質問事項があれば,遠慮なく申し出ること.
This class is provided to students who have mastered "Fundamentals of Computer" content offered by the department of electrical, information and physics engineering.
Prepare the next-week lecture contents using text books. Review the lecture contents through exercises in the text book after finishing the lecture. Don't hesitate to contact me if you have any questions.
この科目は、対面授業です。
講義情報は Google Classroom に 掲載されます(クラスコード: gpknuae ).
1.ディジタルコンピューティングシステムに関する序論
2.ブール代数と組合せ回路
3.フリップフロップ
4.レジスタ,カウンタ,メモリ
5.計算機の実行の流れ
6.モデル計算機のプログラミング
7.計算機の構成原理
8.レジスタトランスファ論理による計算機の設計
9.計算機設計の例題
10.マイクロプログラム制御方式計算機
11.同期式順序回路のモデル
12.順序回路の論理設計
13.負数の表現と加減算回路
14.演算回路の構成理論
15.まとめ
Each lecture will be provided face-to-face.
Class information will be posted on Google Classroom (class code: gpknuae )
1. Introduction concerning digital computing system
2. Boolean algebra and combinational circuits
3. Flip-flops
4. Registers, counters, memories
5. Procedure of computing operations
6. Programming of model computer
7. Design principle of computer
8. Design of computer based on register-transfer logic
9. Design example of computer
10. Microprogram-controlled computer
11. Synchronous sequential-circuit model
12. Logic design of sequential circuits
13.Negative number representation and adders/subtracters
14.Design methodologies of arithmetic/logic circuits
15.Summary
Classroomに記載された授業当日の該当箇所を予習し、予め理解できない箇所を明確にしてくること。
また、講義の内容を再度復習すると共に、宿題により理解を確認すること。
Students are required to prepare for the assigned part of the designated textbook for each class. They are also required to make a thorough review, mainly by completing home works..
主に,期末試験の結果により評価する.レポート内容や授業の出席状況も10%程度加味する場合がある.
ただし、コロナ等の影響により期末試験の実施が困難な場合には、出席、宿題、小テストの状況により評価する。
Primarily evaluate by the result of the final examination in this course. In some cases,
consider the course-report submission and/or class-attendance condition with 10 % of the evaluation.
However, in case when the final examination is not possible because of COVID-19, the evaluation will be done considering the conditions of class-room attendance, home-works, and mini-tests.
専用ホームページが必要となった場合にはClassroomにて周知する。
講義終了後受け付ける.それ以外はメール等で受け付ける。.
After finishing the lecture, I accept any questions.. Otherwise, send me your question by email.