内容に類似性のあるシラバス

988 件ヒット (0.033秒):

  •   宗教学各論 / Science of Religions (Special Lecture)  
      問芝 志保  
      文  
      5  
      前期 火曜日 3講時  

    ①日本の宗教実践(特に葬送墓制、死別、巡礼、パワースポットブームなど)を対象とした英語論文を講読する。②外国人研究者が日本の宗教をどのようにとらえ、どのような点に注目しているかを理解する。③国内の研究動向との関連をディスカッションする。

    (1) read English-language articles on Japanese religious practices (funeral and grave systems, bereavement, pilgrimage, power spot boom, etc.) (2) understand how foreign researchers view Japanese religions and what points they focus on (3) discuss the relationship with research trends in Japan

  •   宗教学特論Ⅱ / Religious Studies (Advanced Lecture)  
      問芝 志保  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 3講時  

    ①日本の宗教実践(特に葬送墓制、死別、巡礼、パワースポットブームなど)を対象とした英語論文を講読する。②外国人研究者が日本の宗教をどのようにとらえ、どのような点に注目しているかを理解する。③国内の研究動向との関連をディスカッションする。

    (1) read English-language articles on Japanese religious practices (funeral and grave systems, bereavement, pilgrimage, power spot boom, etc.) (2) understand how foreign researchers view Japanese religions and what points they focus on (3) discuss the relationship with research trends in Japan

  •   宗教学概論 / Science of Religions (General Lecture)  
      問芝 志保  
      文  
      4  
      後期 水曜日 2講時  

    近代・現代日本社会における宗教現象の変容過程を論じるとともに、日本の宗教学・宗教社会学の歴史と学説・理論の展開を紹介する。

    This course will discuss the theoretical history of the study of religion and the sociology of religion in Japan, relating them to the process of transformation of religious phenomena in Japanese society.

  •   宗教学  
      問芝 志保  
      1セメ:文教理工(6~14組)/3セメ:全  
      1・3セメスター  
      前期 火曜日 2講時 川北キャンパスA200  

    本講義では、日本と世界の主要な宗教文化をとりあげてその歴史、教え、儀礼などを概説し、グローバル化した現代社会を生きるために必要な基礎的知識と、異なる宗教の人々と交流するためのリテラシーの涵養をはかる。

    In this course, students will think about the history, teachings, and rituals of the major religious cultures of Japan and the world. We will gain the basic knowledge necessary to live in today's globalized society, and improve literacy to interact with people of different religions.

  •   宗教学基礎講読 / Science of Religions (Introductory Reading)  
      阿部 友紀  
      文  
      3  
      前期 水曜日 4講時  

    本授業は日本の宗教現象に注目した宗教民俗学の視点について学ぶことを目的とする。この分野の研究に関しては数多くの蓄積があるが、ライフスタイルや現代日本の社会変化を踏まえて宗教民俗学の現状と課題を再考する必要がある。本年の授業では、宗教民俗学のトピックを4点にまとめ、比較的オーソドックスな視点の論文と新しい視点や対象に基づいた論文について読解し議論する。

    The purpose of this course is to learn about the perspective of religious folklore focusing on religious phenomena in Japan.Although there is a great deal of research in this field, it is necessary to reconsider the current situation and issues of religious folklore in light of lifestyles and social changes in contemporary Japan.In this year's class, the topics of religious folklore are summarized into four points, and papers based on relatively orthodox perspectives and papers based on new perspectives and objects are read and discussed.

  •   宗教学実習 / Science of Religions (Field Work)  
      木村 敏明, 阿部 友紀, 谷山 洋三, 問芝 志保  
      文  
      6  
      後期 月曜日 4講時 / 後期 月曜日 5講時  

    他者の信仰を理解するためには、文字化された資料を扱うのみでは限界があり、フィールドワークに基づき、活きた信仰を解き明かすことが必要である。本授業では、夏季に行われた宗教調査をもとにしてそれのまとめ作業をおこなう。

    It is important for students in religious studies to know living religious cultures. This course offers an opportunity for students to experience field research to deepen their understanding of religion.

  •   宗教学基礎実習 / Science of Religions (Introductory Seminar)  
      阿部 友紀, 谷山 洋三, 木村 敏明, 問芝 志保  
      文  
      4  
      後期 月曜日 4講時 / 後期 月曜日 5講時  

    他者の信仰を理解するためには、文字化された資料を扱うのみでは限界があり、フィールドワークに基づき、活きた信仰を解き明かすことが必要である。本授業では、夏季に行われた宗教調査をもとにしてそれのまとめ作業をおこなう。

    It is important for students in religious studies to know living religious cultures. This course offers an opportunity for students to experience field research to deepen their understanding of religion.

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      谷山 洋三, 文学部教官  
      文  
      5  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

  •   異文化理解基礎論  
      小原 豊志  
      国文  
       
      前期 火曜日 3講時  

    ボーダーレス化が進展している現代の国際社会においては、各地域文化が共存・融合する一方で、激しい衝突を起こす社会的現象がますます顕著になっている。このような現象を理解するために、本授業においては世界各地の地域文化について、オムニバス方式で基礎的かつ包括的な講義をおこなう。

    In the increasingly borderless international society of today, at the same time we observe the co-existence and amalgamation of different regional cultures, social phenomena which lead to violent conflicts are also evident. In this course, which will take place in omnibus format, we will attempt to provide a general and comprehensive overview of such phenomena.

  •   人文社会序論 / Introduction to Humanities and Social Sciences  
      問芝 志保  
      文  
      2  
      後期 金曜日 4講時  

    ①宗教とは何かについて、グループディスカッションを行いつつ、教員が簡単に講義を行う。

    ②宗教に関する新聞記事から、各自(受講生の数によっては班単位)で興味を持った話題を選び、その社会的、学術的背景や意義について調べ、発表する。

    ③②で得た知見を用いながら、オンライン百科事典Wikipedia内での関連項目を検討する。不足点や問題点を挙げ、どのように修正・更新すればよいか、授業内で議論する。

    ④活きた宗教に触れる。宗教者から話を聞くか、地域の宗教施設を訪問して儀礼や宗教活動を実見する(詳細未定)。

    (1) The instructor will give a brief lecture on what religion is, with group discussion.

    (2) From newspaper articles on religion, each student (or group) will select a topic of interest, research its social and academic background and significance, and present their findings.

    (3) Using the findings from (2), review the relevant entries in the online encyclopedia Wikipedia. Identify any shortcomings or problems, and discuss in class how they can be corrected or updated.

    (4) Exposure to active religion. Students may either hear from a religious leader or visit a local religious facility to observe rituals and religious activities in action.

もっと見る…