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  •   東洋史各論 / Oriental History  
      川合 安  
      文  
      6  
      後期 金曜日 4講時  

    中国の北朝隋唐時代(439~907)における貴族制は、魏晋南朝の貴族制と異なり、皇帝権力主導の下に貴族の格付けが行われ、官僚制に組み込まれる傾向があり、隋唐時代には科挙制が成立するに至る。しかし、科挙制成立後も貴族は存続した。講義では、この時代の貴族制あるいは貴族について分析し、その具体相を浮かび上がらせることを試みる。この試みを通じて、中国史における北朝隋唐時代の特質について理解を深めることを目的とする。

    This course covers the aristocratic system in the Northern Dynasties, Sui and Tang (439-907)to help students understand the characteristics of the Northern Dynasties, Sui and Tang time in Chinese history.

  •   東洋近世史特論Ⅱ / Early Modern History in Asia(Advanced Lecture)II  
      講師(非)  
      文  
      2学期  
      後期 金曜日 4講時  

    中国の北朝隋唐時代(439~907)における貴族制は、魏晋南朝の貴族制と異なり、皇帝権力主導の下に貴族の格付けが行われ、官僚制に組み込まれる傾向があり、隋唐時代には科挙制が成立するに至る。しかし、科挙制成立後も貴族は存続した。講義では、この時代の貴族制あるいは貴族について分析し、その具体相を浮かび上がらせることを試みる。この試みを通じて、中国史における北朝隋唐時代の特質について理解を深めることを目的とする。

    This course covers the aristocratic system in the Northern Dynasties, Sui and Tang (439-907)to help students understand the characteristics of the Northern Dynasties, Sui and Tang time in Chinese history.

  •   東洋古代中世史特論Ⅲ / Ancient and Medieval History in Asia(Advanced Lecture)III  
      講師(非)  
      文  
      1学期  
      前期 金曜日 4講時  

    中国の魏晋南朝時代(220~589)は、貴族が政治・社会を主導する体制―貴族制の時代として知られる。講義では、この時代の貴族制あるいは貴族について分析し、その具体相を浮かび上がらせることを試みる。この試みを通じて中国史における魏晋南朝時代の特質について理解を深めることを目的とする。

    This course covers the aristocratic system in the Wei,Jin, and Southern Dynasties (220-589)to help students understand the characteristics of the Wei,Jin, and Southern Dynasties time in Chinese history.

  •   東洋史各論 / Oriental History  
      川合 安  
      文  
      5  
      前期 金曜日 4講時  

    中国の魏晋南朝時代(220~589)は、貴族が政治・社会を主導する体制―貴族制の時代として知られる。講義では、この時代の貴族制あるいは貴族について分析し、その具体相を浮かび上がらせることを試みる。この試みを通じて中国史における魏晋南朝時代の特質について理解を深めることを目的とする。

    This course covers the aristocratic system in the Wei,Jin, and Southern Dynasties (220-589)to help students understand the characteristics of the Wei,Jin, and Southern Dynasties time in Chinese history.

  •   東洋史概論 / Oriental History (General Lecture)  
      大野 晃嗣  
      文  
      4  
      後期 火曜日 2講時  

    中国清王朝(1616-1912)の成立から滅亡までの歴史を学びつつ、官僚制度、科挙制度といった中国史を理解する上で必要な項目について、漢文史料を使用しながら理解を深める。そしてそれらの制度が様々な形で現在にまで残っていることを知る。

    This course helps students learn the history of the Qing Dynasty (1616-1912) from the formation to the destruction, deepen understanding the bureaucracy system and civil examination system at the time. And, moreover, students consider that these systems remain in various forms to the present-day China.

  •   東洋史概論 / Oriental History (General Lecture)  
      大野 晃嗣  
      文  
      3  
      前期 火曜日 2講時  

    中国明王朝(1368-1644)の成立から滅亡までの歴史を学びつつ、官僚制度、科挙制度といった中国史を理解する上で必要な項目について、漢文史料を使用しながら理解を深める。そしてそれらの制度が様々な形で現在にまで残っていることを知る。

    This course helps students learn the history of the Ming Dynasty (1368-1644) from the formation to the destruction, deepen understanding the bureaucracy system and civil examination system at the time. And, moreover, students consider that these systems remain in various forms to the present-day China.

  •   東洋・日本美術史特論Ⅳ / History of Oriental and Japanese Fine Arts(Advanced Lecture)IV  
      長岡 龍作  
      文  
      2学期  
      後期 月曜日 3講時  

    この講義では、古代日本の造形、特に彫刻について信仰との関わりから論じる。不可視の世界を構想する宗教にとって美術は重要な役割を持っている。宗教美術を理解することは、人間の精神世界に近づくことを可能にするのだ。後期はまず、平安時代の美術と関係の深い北宋時代の美術を紹介した後、清凉寺釈迦如来像の請来がもたらした平安時代以降の宗教美術の意義について論じる。その後、摂関期から鎌倉時代の宗教美術について、代表的な僧侶の思想を踏まえた観点から論じていく。

    In this course I discuss religious arts in East Asia, especially sculptures from the relationship with faith. Art has an important role for religion that envisages invisible world. Understanding religious art makes it possible to approach human spiritual world. In the second semester classes, I will first introduce the art of the Northern Song Dynasty, which is closely related to the art of the Heian period, and then discuss the significance of religious art since the Heian period, which was brought about by the arrival of the Shaka Nyorai statue at Seiryoji Temple. Afterwards, we will discuss religious art from the Sekkan period to the Kamakura period from a perspective based on the thoughts of representative monks.

  •   東洋近世史特論Ⅰ / Early Modern History in Asia(Advanced Lecture)I  
      岡 洋樹  
      文  
      1学期  
      前期集中 その他 その他  

    清朝は、「外藩」と称する独自の統治範疇を設けて安定的したモンゴル遊牧民統治を実現した。その制度的な諸要件は、「王公制度」「盟旗制度」と呼ばれるが、多くの点で清代に先立つ北元末期モンゴルの分節的な社会構造に基盤を置く諸制度を継承したものであると同時に、これを皇帝の専制的統治の下に組み込み、垂直的な統治構造を創出した。本講義では、このような清のモンゴル統治制度と政治的統治手法を概観しつつ、その歴史的意義を考察する。

    The Qing dynasty established special governing system called “Wai fan” (Outer Mongol) and achieved stable rule over Mongolian nomadic society. This system consisted of “wang gung system” and “league and banner system”. Then many of its elements inherited the ruling system which was based on the segmental structure of Mongolian nomadic society of Later Yuan era. On the other hand, the Qing incorporated entire society into vertical system of rule. This lecture offers the overviews about the entire ruling system and the political way of rule of the Qing and consider its historical significance.

  •   東洋史各論 / Oriental History  
      文学研究科教官  
      文  
      6  
      後期 金曜日 2講時  

    秦始皇帝による中国統一は,東アジア史においてきわめて重要な位置を占める。だが統一時代は,実のところ秦の長期にわたる歴史のごく一部に過ぎず,またその実態も,歴史資料の不足により,これまで不明な点が多かった。ところが近年,新出土資料が増加したことにより,研究の進展が著しく,多くの事実が明らかにされつつある。この授業では,建国から統一,そして滅亡にいたる秦の歴史を通覧し,いくつかの重要な論点を取り上げ,研究上の到達点をあきらかにすることを目的とする。

    The unification of China by the First Emperor (Qin Shi Huangdi) occupies a special place in the history of East Asia. Though the unification period of Qin Dynasty was actually only a small part of its long history, and much of its institutional and ideological situation had not been clear in the past due to a lack of historical date. However, in recent years, new historical documents and materials have been unearthed one after another, many studies have been published, which make it possible to clear many facts. In this course, we will provide the history of Qin state from its founding to its unification and destruction, and discuss some important issues, with the aim to clarify the status of current research.

  •   中国文学概論 / Chinese Literature (General Lecture)  
      矢田 尚子  
      文  
      3  
      前期 木曜日 1講時  

    【目的】

    1.中国の先秦時代から唐代に到るまでの古典詩を読み、理解を深める。

    2.同時に、いわゆる「漢文」の構造や訓読法、古体詩と近体詩の違い、近体詩の格律(きまり・法則)など、基本知識をおさえる。

    【概要】

    中国文学の中でも、特に先秦から唐代までの古典詩歌文学に焦点を絞り、時代・ジャンルごとに重要事項について学習する。実際に代表的な作品を実際に読み、その内容を理解する。 

    【Course Objectives】

    1.In this course, students read poetry from Pre-Qin to Song dynasty to acquire knowledge of Chinese classical literature.

    2.At the same time, students grasp the fundamentals of classical Chinese literature such as the construction of classical Chinese writings, differences between archaic style poetry (Gu ti shi) and new style poetry (Jin ti shi), and their rules.

    【Course Synopsis】

    This course focus on poetry from Pre-Qin to Song dynasty era. The lecturer explains important issues according to era or genre, students actually read the representative poetry and understand the contents.

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