内容に類似性のあるシラバス

344 件ヒット (0.018秒):

  •   言語学基礎講読Ⅰ / Linguistics (Introductory Reading) I  
      小泉 政利  
      文  
      3  
      前期 金曜日 1講時  

    英語で書かれた言語学の入門書の講読を通じて、言語学の基礎を身につけます。

    Students will learn the basics of linguistics by reading an introductory textbook on linguistics written in English.

  •   言語学基礎講読Ⅱ / Linguistics (Introductory Reading) II  
      小泉 政利  
      文  
      4  
      後期 金曜日 1講時  

    英語で書かれた入門書の講読を通じて、言語認知脳科学の基礎を身につけます。

    Students will learn the basics of cognitive neuroscience of language by reading an introductory textbook written in English.

  •   言語構造論  
       
      情報基礎科学専攻、システム情報科学専攻、人間社会情報科学専攻、応用情報科学専攻  
      前期  
      前期 水曜日 2講時  

    自然言語は、さまざまなレベルで構造化されている。まず、音と意味の恣意的な組み合わせである「語」、「語」と「語」の統語的な組み合わせにより作られる「句」ないし「文」、更には、その「文」と「文」のつながりにより作られる「複文」や「重文」から成る。また、「語」の内部にも、複合語や派生語のばあいには、一定の法則で支配された内部構造がある。ここで「構造」とは、統語構造、形態構造、音韻構造、概念構造のことであり、加えて、「文」の中での構成要素同士の語順の決定には「情報構造」も大きな影響を及ぼす。また、「文」の構造と意味の理解には、メタファー・メトニミーなどの多機能性に関する法則や、文法化・構文化・語彙化・イディオム化の言語変化に関係する法則も関与する。

    本講義では、生成文法理論、語彙意味論、形態論、音韻論、機能文法、認知文法、歴史言語学、言語類型論などの言語学の各分野の最新の知見と成果を踏まえて、自然言語の構造の体系と、そこに見出される法則性について講述する。また、言語の形式と意味が通時的にどのように変化して来たか、その結果として、世界の言語にはどのような変異が見られるか、などの問題についても講述するとともに、演習問題にも取り組む。

  •   英語学基礎講読 / English Linguistics (Introductory Reading)  
      島 越郎  
      文  
      4  
      後期 金曜日 1講時  

    前期に引き続き、自然言語で用いられている語の成り立ちを分析する形態論の入門書を読み、形態論の基本的考え方を学ぶ。

    This course, which is a continuation of Introduction to Morphology I from the spring semester, provides an intensive introduction to the study of word formation known as morphology by reading a textbook showing how to find and analyze morphological data.

  •   英語学演習 / English Linguistics (Seminar)  
      島 越郎  
      文  
      5  
      前期 木曜日 2講時  

    生成文法による自然言語の分析に関する入門書を用い、語や文がどのような概念により分析されるのかを学ぶ。授業は担当者によるオーラル・レポートと、ディスカッションによってすすめる。

    This course provides an intensive introduction to how various words and sentences are analyzed in terms of key notions of the approach to the study of language called generative grammar. This course mainly consists of oral report by students and discussion by all of the participants.

  •   【トピックスリテラシー】外国書講読(英)  
      BAI YU  
      経  
       
      後期 木曜日 2講時 経済学部第24演習室  

    This course is also conducted under the guidance of Professor Yanjun Li.

    We will focus on the book "How the World Became Rich: The Historical Origins of Economic Growth," authored by Mark Koyama and Jared Rubin. The book shows the majority of individuals today possess considerably more wealth than their ancestors. Humanity has acquired the vast majority of its riches within the past two centuries. How did this transformation occur? What factors contributed to the world's newfound prosperity?

  •   英語学演習 / English Linguistics (Seminar)  
      島 越郎  
      文  
      6  
      後期 木曜日 2講時  

    前期に引き続き、生成文法による自然言語の分析に関する入門書を読み、語や文がどのような概念により分析されるのかを学ぶ。授業は担当者によるオーラル・レポートと、ディスカッションによってすすめる。

    This course, which is a continuation of An Introduction to Syntactic and Morphological Structures I from the spring, provides an intensive introduction to how various words and sentences are analyzed in terms of key notions of the approach to the study of language called generative grammar. This course mainly consists of oral report by students and discussion by all of the participants.

  •   英語学基礎講読 / English Linguistics (Introductory Reading)  
      島 越郎  
      文  
      3  
      前期 金曜日 1講時  

    自然言語で用いられている語の成り立ちを分析する形態論の入門書を読み、形態論の基本的考え方を学ぶ。

    This course provides an intensive introduction to the study of word formation known as morphology by reading a textbook showing how to find and analyze morphological data.

  •   生命環境倫理学研究演習Ⅰ / BioEnvironmental Ethics(Advanced Seminar)I  
      原 塑  
      文  
       
      前期 金曜日 5講時  

    ソーシャルメディアは、人々のネットワークを拡大する情報インフラーとして現代における社会生活の基盤をなしている。しかし、そこで交換される情報や、形成される人間関係は、利用者をしばしば傷つけ、人々の間で相互不信を増す働きをもつ。この現状を理解し、対応策を考察することは情報倫理学にとって重要な課題である。この授業では、この目的を果たすために、SNSに関する認識論、倫理学上の文献を講読する。

    Social media form the foundation of modern social life as information infrastructures that expand people's networks. However, the information exchanged and relationships formed on social media often harm users and increase mutual distrust among people. Understanding this situation and considering how to deal with it are important issues for information ethics. In this class, we will read the epistemological and ethical literature on social networking in order to fulfill this objective.

  •   生命環境倫理学演習 / Bio-Environmental Ethics (Seminar)  
      原 塑  
      文  
      5  
      前期 金曜日 5講時  

    ソーシャルメディアは、人々のネットワークを拡大する情報インフラーとして現代における社会生活の基盤をなしている。しかし、そこで交換される情報や、形成される人間関係は、利用者をしばしば傷つけ、人々の間で相互不信を増す働きをもつ。この現状を理解し、対応策を考察することは情報倫理学にとって重要な課題である。この授業では、この目的を果たすために、SNSに関する認識論、倫理学上の文献を講読する。

    Social media form the foundation of modern social life as information infrastructures that expand people's networks. However, the information exchanged and relationships formed on social media often harm users and increase mutual distrust among people. Understanding this situation and considering how to deal with it are important issues for information ethics. In this class, we will read the epistemological and ethical literature on social networking in order to fulfill this objective.

もっと見る…