内容に類似性のあるシラバス

573 件ヒット (0.02秒):

  •   異文化理解基礎論  
      小原 豊志  
      国文  
       
      前期 火曜日 3講時  

    ボーダーレス化が進展している現代の国際社会においては、各地域文化が共存・融合する一方で、激しい衝突を起こす社会的現象がますます顕著になっている。このような現象を理解するために、本授業においては世界各地の地域文化について、オムニバス方式で基礎的かつ包括的な講義をおこなう。

    In the increasingly borderless international society of today, at the same time we observe the co-existence and amalgamation of different regional cultures, social phenomena which lead to violent conflicts are also evident. In this course, which will take place in omnibus format, we will attempt to provide a general and comprehensive overview of such phenomena.

  •   人間形成史研究演習Ⅰ  
      八鍬 友広  
      教  
       
      後期 木曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   日本語教育学基礎実習 / Teaching of Japanese Language (Introductory Seminar)  
      島崎 薫  
      文  
      4  
      後期集中 その他 その他  

    この海外インターンシップでは、長期休業中に2週間海外の日本語教育の現場に行き、どんな日本語学習者が海外の日本語教育の現場で学んでいて、どのような授業が実施されているのかを知るとともに、日本語の授業を見学・参加したり、現地学生の日本語学習者とともに日本文化ワークショップを実施したりして実践経験を積む。事前研修では、現地のことば、文化を知るワークショップを開催するだけではなく、異文化適応の過程、異文化受容の態度も学び、現地研修に備える。事前研修の中で日本文化ワークショップの内容の検討も行う。現地研修では、授業見学、参加だけではなく、日本文化ワークショップの内容の検討を現地学生と共同開催することから、異なる言語・文化的背景をもつ現地の日本語学習者とのコミュニケーションを通して、文化を異にする者の物事の捉え方やコミュニケーションの様相、方略について理解を深め、対人関係能力・異文化調整能力を向上させることをねらいとしている。

    In this overseas internship program, students will visit Japanese language education sites overseas for two weeks during their long vacation to learn what kind of Japanese language learners are studying in overseas Japanese language education sites and what kind of classes are being conducted, observe and participate in Japanese language classes, and conduct workshops on Japanese culture with local student learners of Japanese. In addition to holding workshops to learn about the local language and culture, participants will also learn about the process of cross-cultural adaptation and attitudes toward cross-cultural acceptance in preparation for the on-site training. The content of the Japanese culture workshop will also be discussed during the pre-training. In the on-site training, students will not only observe and participate in classes, but also discuss the content of the Japanese culture workshop with local students, so that through communication with local Japanese language learners with different linguistic and cultural backgrounds, they will deepen their understanding of how people from different cultures perceive things and the aspects and strategies of communication. The aim is to deepen understanding of how people from different cultures perceive things, communication styles and strategies, and to improve interpersonal and cross-cultural coordination skills through communication with local Japanese language learners with different language and cultural backgrounds.

  •   日本研究基礎論Ⅱ  
      大澤 絢子  
      国文  
       
      前期集中 その他 連講  

    本講義では、近現代日本の精神文化史として、明治以降の日本社会で「自己」がどのように形成され、向上が目指されてきたのかを考察します。

     個人と社会・他者との関係を文学・宗教・哲学・教育学・経営学・社会史・ジェンダー史などの多様な領域での議論を手がかりに読み解くことで、多様な要素が組み合わさりながら積み重ねられてきた日本の文化と精神性の実態や変化について考え、多様なものの見方を身につけます。

    This lecture focuses on the formation of "self" in modern Japan.

    We will examine how the concept of "self" has been considered and the pursuit of its "improvement" in Japanese society since the Meiji-period.

    In order to analyze how individuals engage with society and others, we will draw on discussions from diverse fields such as literature, religion, philosophy, education, business, social history, and gender history.

    Through examination from these various domains, we aim to understand the evolution of Japan's culture and spirit, as well as to gain diverse perspectives.

  •   広域文化学総合科目Ⅰ / Global Humanities (Comprehensive Course)I  
      大野 晃嗣  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 1講時  

    広域文化学では、自他の文化、歴史、言語、宗教などのいかなる側面に注目し、それをいかなる視点から分析考察していくのか。この授業では広域文化学研究のために必要な基礎知識と技法を分野横断的に学ぶとともに、それらを通して他者・異文化への共感力と適応力を涵養することを目的とする。

    In Global Humanities department, what aspects of culture, history, language, religion, etc., will we focus on, and from what perspective will we analyze and consider them? The purpose of this course is to learn the basic knowledge and techniques necessary for students of Global Humanities, and to cultivate empathy and adaptability to different cultures through them.

  •   文化人類学特論Ⅰ / Cultural Anthropology(Advanced Lecture)I  
      講師(非)  
      文  
      1学期  
      前期集中 その他 その他  

    本講義では、神仏習合の視点からみた東北地方の宗教人類学的考察、日本に関する観光の社会史と観光人類学的考察、日本の宗教的世界観に対する構築主義的視点の導入、という3つのテーマから授業を進める。

    In this lecture, the class will focus on three themes: an anthropological examination of religion in the Tohoku region from the perspective of syncretism of Shintoism and Buddhism; a social history of tourism and an anthropological examination of tourism with regard to Japan; and an introduction to a constructionist perspective on the Japanese religious worldview.

  •   歴史学  
      高橋 禎雄  
      2セメ:文系 工農/4セメ:理(地)工農  
      2・4セメスター  
      後期 火曜日 2講時 川北キャンパスC303  

    日本近世には様々な思想的営為が見出される。日本近世の思想家達によって生み出された思想的古典について、研究者によって「現代的意義」を有するものと評価されたり、明治時代以降の近代日本を準備したと理解されるものもあった。そして、こうした理解は、後の「日本文化論」形成に大きく寄与するところが大であった。

    この講義では、日本近世の思想空間の特質について思想的古典に即しつつ、政治思想を中心として近世思想の歴史的展開に関する通説的理解の再検討を行うとともに、理論的側面についても積極的に論及する。

    【In the early modern period of Japan, a variety of ideological activities can be found. The classics produced by early modern Japanese thinkers have been evaluated by scholars as having "contemporary significance," and some have been understood as having prepared modern Japan for the Meiji era and beyond. These understandings greatly contributed to the formation of later "Japanese cultural theory.

    In this lecture, we will review the common understanding of the historical development of early modern thought, with a focus on political thought, while actively discussing the theoretical aspects of the space of thought in early modern Japan, in line with the ideological classics.】

  •   東洋史各論 / Oriental History  
      文学研究科教官  
      文  
      5  
      前期 金曜日 2講時  

    中国王朝は,東アジアの周辺諸国・諸民族との間で「冊封」や「朝貢」といった特殊な秩序を形成し,また国内外に住む多様な民族を統治してきた。この授業の前半では前近代の中国王朝の国際秩序に関する研究史を概観する。後半では秦漢時代に焦点を置き,中国王朝が周辺諸国・諸民族との間で形成した関係を歴史資料に即して具体的に考察する。

    In pre-modern East Asia, the Chinese Dynasty established distinctive orders such as the tributary system and the feudal system with neighboring countries, and ruled over ethnic groups in their territories. In the first half of this course, we will review studies on the order of Chinese dynasties in the pre-modern period. In the second half, we will focus on Qin-Han period, specifically examine the relationships that the Chinese dynasties formed with the neighboring countries and peoples.

  •   日本宗教史Ⅱ  
      KLAUTAU ORION  
      国文  
       
      後期 金曜日 2講時  

    ペリー来航にともなった「開国」、そして明治維新によって、それまでの体制が動揺し、様々な形で変遷した。一部の知識人に、江戸幕府を象徴する「旧弊」のひとつとして理解された仏教も、制度的な面のみならず、思想的にも再構築されていく過程に置かれた。この科目では、「言説史」への基本的な視座を受講生に伝えたうえで、仏教のこの「近代化」過程を検討していく。

    After Perry's "opening" of Japan in 1853 and the Meiji restoration of 1868, Japan's social and political structures were forced to several changes. Buddhism, which was considered by a number of Meiji intellectual as one of the "ancient evils" symbolizing the former bakuhan system, was also changed not only in the institutional sense, but also in terms of ideas. In this course, after discussing the basic stance of discursive history, we will examine this transformation process which lead to the "modernization" of Buddhism.

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      谷山 洋三, 文学部教官  
      文  
      5  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

もっと見る…