シラバスの表示

人間形成史研究演習Ⅰ

後期 木曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 八鍬 友広. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

教育社会史演習
Seminar on the social history of education

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

日本教育史に関する文献を講読し、日本教育史に関わる事象について、広く社会的な文脈に位置づけて考察し、自らの研究を深めていくことができる能力を育成する。

This course has a seminar on the history of education in Japan. In this seminar students will have an opportunity to read the textbook on the history of education in Japan and to consider the history of education in Japan in the social context.

学習の到達目標/Goal of study

教育社会史に関わる文献講読を通じて、日本の教育史を広く社会的な文脈で理解し、また各自の研究テーマとの関わりを追究する。本年は、山川出版社の新体系日本史シリーズ第16巻『教育社会史』を講読する。教育史学のみならず、歴史学や周辺の社会科学諸領域における研究成果にも留意しながら、教育史の研究課題について探究するものである。

The purpose of this course is to help students master the history of education in Japan and consider it in the social context by reading the textbook,”Social History of Education”, edited by Masashi Tujimoto and Kouji Okita.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回:演習の全体計画・文献講読分担
第2回:教育社会史という視点について
第3回:大陸文化の受容から日本文化の形成へ
第4回:中世社会における教育の多面性
第5回:文字社会の成立と出版メディア
第6回:近世社会における教育の多様性
第7回:近世民衆の人間形成と文化
第8回:幕府の教育政策と民衆
第9回:立身出世主義と近代教育
第10回:移民教育と異文化理解
第11回:植民地支配と教育
第12回: 近世日本における教育社会史の課題
第13回: 近代日本における教育社会史の課題
第14回: 戦後日本における教育社会史の課題
第15回: 教育社会史に関するカンファレンス


1. Decision of schedule and assignment
2. Viewpoint of the social history of education
3. Introducing the Chinese culture and forming the Japanese culture
4. Diversity of education in medieval Japan
5. Formation of the literal culture and the publication media in Japan
6. Diversity of education in Tokugawa Japan
7. Human formation and culture of people in Tokugawa Japan
8. Educational policy of Tokugawa Government and people
9. Success in life and modern educational system in Japan
10.Education for immigration and understanding of different culture
11.Colonization and education
12. Issues of social history of education in Tokugawa Japan
13. Issues of social history of education in modern Japan
14. Issues of social history of education after the second world war in Japan
15. Conference on the social history of education

成績評価方法/Evaluation method

レポート課題(20%)、演習における発表(80%)

Report:20%
Presentation on conference:80%

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    教科書の講読、演習における発表の準備、レポート作成の準備等が必要となる。

    Students need to read textbook and to prepare for report and presentation on conference.

    その他/In addition

    ・グーグルクラスルームのクラスコード:4w4kujb
    ・第1回授業の開始時期:2024年10月4日(木)2限:10:30~
    ・授業の実施方法:対面授業。
    ・関連資料の入手方法
     クラスルームに資料を置いておくので、各自ダウンロードのこと。
    ・連絡先:下記メールアドレスへメールのこと。
     tomohiro.yakuwa.b8@tohoku.ac.jp

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有