内容に類似性のあるシラバス

1259 件ヒット (0.024秒):

  •   チーム医療(放射線)  
      武田 賢, 小林 智哉  
      保健学科放射線技術科学専攻  
      8セメスター  
      後期 月曜日 3講時 保健学科大講義室  

    現代の医療は、高度に専門分化したスペシャリストがそれぞれの役割を担う「チーム医療」の形で行われている。そのために、各々が専門技術を磨くと共に、医療チームの一員として、お互いの領域を認識し、尊重するチームワークが求められる。この科目では、チーム医療について担当している専門家の話を伺い、チーム医療実習のための基礎的な知識を得ることを目的とする。

    Medical professionals should understand and respect the specialty of other members because current medical care is provided by interdisciplinary approach in which each professional plays a different role. The purpose of this class is to learn the basic knowledge of interdisciplinary medicine.

  •   チーム医療(看護)  
      吉井 初美, 坂井 舞, 中西 三春  
      保健学科看護学専攻  
      8セメスター  
      後期 月曜日 3講時 保健学科大講義室  

    現代の医療は、高度に専門分化したスペシャリストがそれぞれの役割を担う「チーム医療」の形で行われている。そのために、各々が専門技術を磨くと共に、医療チームの一員として、お互いの領域を認識し、尊重するチームワークが求められる。この科目では、チーム医療について担当している専門家の話を伺い、チーム医療実習のための基礎的な知識を得ることを目的とする。

    Medical professionals should understand and respect the specialty of other members because current medical care is provided by interdisciplinary approach in which each professional plays a different role. The purpose of this class is to learn the basic knowledge of interdisciplinary medicine.

  •   チーム医療原論  
      菅原 明  
      保健学科検査技術科学専攻  
      8セメスター  
      後期 月曜日 3講時 保健学科大講義室  

    現代の医療は、高度に専門分化したスペシャリストがそれぞれの役割を担う「チーム医療」の形で行われている。そのために、各々が専門技術を磨くと共に、医療チームの一員として、お互いの領域を認識し、尊重するチームワークが求められる。この科目では、チーム医療について担当している専門家の話を伺い、チーム医療実習のための基礎的な知識を得ることを目的とする。

    Medical professionals should understand and respect the specialty of other members because current medical care is provided by interdisciplinary approach in which each professional plays a different role. The purpose of this class is to learn the basic knowledge of interdisciplinary medicine.

  •   総合医療演習  
      武田 賢, 小林 智哉  
      保健学科放射線技術科学専攻  
      8セメスター  
      後期集中 その他 連講  

    この授業の目的は以下の3つである。(1)チーム医療やチーム医療原論で学んだ内容を基盤として,所属する専攻の専門領域以外の医療技術について体験的に理解を深める。(2)他の専攻の学生との交流を通して,医療チームとしての連帯感を培う。(3)協働の実際について実習を通して理解し,専門職者としてチーム医療を実践するための基本的態度を修得する。

    The objects of this course are

    (1)Based on lectures on interdisciplinary medicine care, deepen experiential understanding of medical technology outside the specialized field of the major to which you belong.

    (2)To cultivate a sense of solidarity as a medical team through interaction with students of other majors.

    (3)To understand the actual situation of collaboration through practical training and to acquire the basic attitude to practice interdisciplinary medicine care as a profession.

  •   チーム医療実習  
      鈴木 貴, 岩渕 英里奈  
      保健学科検査技術科学専攻  
      8セメスター  
      後期集中 その他 連講  

    この授業の目的は以下の3つである。(1)チーム医療やチーム医療原論で学んだ内容を基盤として,所属する専攻の専門領域以外の医療技術について体験的に理解を深める。(2)他の専攻の学生との交流を通して,医療チームとしての連帯感を培う。(3)協働の実際について実習を通して理解し,専門職者としてチーム医療を実践するための基本的態度を修得する。

    The objects of this course are

    (1)Based on lectures on interdisciplinary medicine care, deepen experiential understanding of medical technology outside the specialized field of the major to which you belong.

    (2)To cultivate a sense of solidarity as a medical team through interaction with students of other majors.

    (3)To understand the actual situation of collaboration through practical training and to acquire the basic attitude to practice interdisciplinary medicine care as a profession.

  •   がん看護専門看護学実習III / Oncology Nursing Practice Ⅲ  
      宮下 光令  
      医  
      3セメスター / 3 semester  
      後日連絡 / To be announced  

    がん看護専門看護学実習I・IIを発展させ、さまざまながん治療・療養の場におけるがん看護の実践について体験的に学習し、がん看護専門看護師に必要とされる6つの実践能力である「実践」「教育」「相談」「調整」「研究」「倫理調整」をそれぞれの場において展開するための計画を立案する。さらに、がん看護専門看護師として、多様ながん治療・療養の場の看護師や多職種との調整業務の実践について理解を深める。また、がんを専門とする臨床医の指導のもと、がんの診療・治療にともなう臨床判断能力を養うとともに、地域連携の実際について学ぶ。

    Clinical practice for palliative care nursing in various clinical settings.

  •   総合看護学実習  
      宮下 光令  
      保健学科看護学専攻  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    専門基礎科目と専攻基礎科目の学習と並行して、看護学の様々な知識とスキルを総合的、統合的に学び、看護の活動を様々なフィールドで展開・拡充する基盤を構築し、各自の看護観を涵養する

    To learn various nursing knowledge and skill comprehensively, then to cultivate thought of nursing.

  •   医療薬学基礎実習  
      松本 洋太郎  
      薬  
      8セメスター  
      後期集中 その他 連講 薬学部医療薬学実習室  

    医療や健康保険事業に参画し次世代を切り開いていけるようになるために、医療薬学病院実習・医療薬学薬局実習に先立って、大学内で、調剤および製剤、服薬指導など薬剤師職務の基礎となる知識・技能・態度を修得する。

    医療薬学演習2(OSCE演習)とOSCEを挟んで、前半を基本実習、後半を発展実習とする。主に薬学教育モデル・コアカリキュラム*に準じて行い、発展実習では本学独自の内容を加えて行なう。

    Learn the knowledge, skills and attitudes that form the basis of the pharmacist's duties, such as dispensing, preparation, medication instruction, etc., in order to participate in the medical and health insurance business and open up the next generation.

    This practice is done inside the university prior to pharmacy practice in hospital and in community.

    The first half is the basic practice and the second half is the development practice with the clinical pharmacy exercise 2 (OSCE exercise) and the OSCE in between.

    Mainly in accordance with the core education model core curriculum, in development practice, we add original contents of our university.

  •   臨床検査総論  
      清水 律子  
      保健学科検査技術科学専攻  
      2セメスター  
      後期 月曜日 3講時 保健学科第1演習室  

    臨床検査の成り立ちと医療における役割、検体の取り扱い、臨床検査業務の概要と必要な知識について学ぶ。また、2015年4月から臨床検査技師の業務拡大により、微生物学的検査等における検体採取が認められたため、その業務範囲について学ぶ。

    臨床検査の実践現場の現状を知る。検査内容とその業務を知ることにより、臨床検査技師が広範囲な知識と技術が必要とされていることを理解する。また、診療的に有用な検査データの裏にはどのような精度保証が実施されているかを学ぶ。

    The aim of this course is to help students learn roles of clinical laboratory technicians, handling techniques of samples, business scopes of clinical laboratory work, importance of quality assurance for lab data through experiencing clinical laboratory practice sites. This course introduces the resasesn why the clinical laboratory technicians have to lean wide range of medical knowledge and techniques to students taking this course.

  •   小児看護学実習(3年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

もっと見る…