シラバスの表示

医療薬学基礎実習

後期集中 その他 連講 薬学部医療薬学実習室. 単位数/Credit(s): 4. 担当教員/Instructor: 松本 洋太郎. セメスター/Semester: 8セメスター. 対象学科・専攻/Departments: 薬学科. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: YPH-PHA493J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

実務・実践的授業/Practicalbusiness

主要授業科目/Essential Subjects

授業の目的・概要及び達成方法等 /Object in Class subject and Object and summary of class and Goal of study

医療や健康保険事業に参画し次世代を切り開いていけるようになるために、医療薬学病院実習・医療薬学薬局実習に先立って、大学内で、調剤および製剤、服薬指導など薬剤師職務の基礎となる知識・技能・態度を修得する。
医療薬学演習2(OSCE演習)とOSCEを挟んで、前半を基本実習、後半を発展実習とする。主に薬学教育モデル・コアカリキュラム*に準じて行い、発展実習では本学独自の内容を加えて行なう。

Learn the knowledge, skills and attitudes that form the basis of the pharmacist's duties, such as dispensing, preparation, medication instruction, etc., in order to participate in the medical and health insurance business and open up the next generation.
This practice is done inside the university prior to pharmacy practice in hospital and in community.
The first half is the basic practice and the second half is the development practice with the clinical pharmacy exercise 2 (OSCE exercise) and the OSCE in between.
Mainly in accordance with the core education model core curriculum, in development practice, we add original contents of our university.

学習の到達目標/Goal of study

患者・生活者本位の視点に立ち、薬剤師として病院や薬局などの臨床現場で活躍するために、薬物療法の実践と、チーム医療・地域保健医療への参画に必要な基本的事項を修得する。

(1)薬学臨床の基礎
医療の担い手として求められる活動を適切な態度で実践するために、薬剤師の活躍する臨床現場で必要な心構えと薬学的管理の基本的な流れを把握する。

(2)処方せんに基づく調剤
処方せんに基づいた調剤業務を安全で適正に遂行するために、医薬品の供給と管理を含む基本的調剤業務を修得する。

(3)薬物療法の実践
患者に安全・最適な薬物療法を提供するために、適切に患者情報を収集した上で、状態を正しく評価し、適切な医薬品情報を基に、個々の患者に適した薬物療法を 提案・実施・評価できる能力を修得する。

(4)チーム医療への参画
医療機関や地域で、多職種が連携・協力する患者中心のチーム医療に積極的に参画するために、チーム医療における多職種の役割と意義を理解するとともに、情報を共有し、より良い医療の検討、提案と実施ができる。

This training will comply with the "Model Core Curriculum for Pharmacy Education -2015 version" Based on a patient-oriented perspective, in order to become active as a pharmacist at clinical sites such as hospitals and pharmacies, the students need to acquire the basic matters necessary for practicing drug therapy and participating in team medicine and community health care.

(1) Fundamentals of Pharmacy Practice
In order to properly practice the activities required as a medical person, the students learn about the basic mental attitude and the basic flow of pharmacological management at clinical sites.

(2) Prescription Processing, Medication Preparation, and Dispensing
In order to safely and properly carry out dispensing work based on prescription, the students acquire basic dispensing work including supply and management of medicines.

(3) Practical Application of Pharmacotherapy
In order to provide safe and optimal medication therapy to patients, the students properly evaluate the medical conditions by appropriately gathering patient information, propose and apply medication therapy suitable for each patient based on appropriate medicinal information, and then evaluate applied medical therapy.

(4) Participation on Interprofessional Collaborative Work
In order to actively participate in team-centered team medicine in which multiple types of medical workers collaborate and cooperate in medical institutions and communities, the students understand the role and significance of multi-occupation in team medicine, share information, propose and practice better medical examination with other co-workers.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

基本実習:
病院実務実習、薬局実務実習に先立って大学内で行った事前学習の効果を高めるために、調剤および服薬指導などの薬剤師職務を総合的に実習する。
◎代表的な処方せん例の鑑査を行うことができる。
◎疑義照会をシミュレートする。
◎処方せん例に従って、計数調剤をシミュレートできる。
◎処方せん例に従って、計量調剤をシミュレートできる。
◎調剤された医薬品の鑑査をシミュレートできる。
◎患者背景に配慮した服薬指導ができる。

発展実習:
新しい薬剤師業務をシミュレーションしながら、将来の医療薬学や薬剤師の業務を考え、それを築いて行くための基礎を形成する。
(主な内容:《バイタルサイン》《副作用とフィジカルアセスメント》《インフォームドコンセント》《病態解析と症例提示》《抗がん薬の無菌調製》《放射性医薬品》《医薬品管理》《危険予知トレーニング》《薬剤師業務SGD》)

Basic training:
It aims to provide students with the confidence, skills and knowledge needed to efficiently and effectively carry out their responsibilities as trainee in the hospital and clinical pharmacy.

Learning outcomes
◎ Verify the legality, safety and appropriateness of prescription order.
◎ Prepare the medicines (powdered, liquid, tablet) in accordance with a prescription.
◎ Inspection that the quantities of medication are dispensed accurately.
◎ Listen to the patients, and understand their needs and what matters to them.
◎ Advise patients on the safe and effective use of their medicines and devices.

Advanced training:
Demonstrate the characteristics of a prospective professional pharmacist by learn a more specialized knowledge and techniques of the pharmaceutical care.
Acquire the ability to keep professionally throughout their careers with developments in medicine and pharmacy.
(Main contents: "Vital signs" "Side effects and physical assessment" "Informed consent" "Pathological analysis and case presentation" "Sterile preparation of anticancer drugs" "Radiopharmaceuticals" "Pharmaceutical management" "Danger prediction training" " Small group discussion ")

成績評価方法/Evaluation Method

平常点(50%)、レポート(20%)、ルーブリック(20%)、実習成果評価(10%)等の結果を加味し、総合的に評価する。

Grading will be decided based on class performance (50%), reports (20%), rubric (10%), and the quality of the student’s practical training performance (10%).

教科書および参考書/Textbook and references

  • 病院・薬局実務実習 事前学習テキスト—実務実習モデル・コアカリキュラム対応 第2版, 薬学教育センター編, 評言社 (2010) 資料種別:教科書
  • OSCEビジュアルガイド, 薬学共用試験研究会監修, 薬ゼミ情報教育センター (2009) 資料種別:教科書
  • 第十四改訂調剤指針, 日本薬剤師会編, 薬事日報社 (2022) 資料種別:参考書
  • スタンダード薬学シリーズ 10 実務実習事前学習, 日本薬学会編, 東京化学同人 (2006) 資料種別:参考書
  • 第十八改正日本薬局方解説書, 廣川書店 (2021) 資料種別:参考書
 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有