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  •   経営原理  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時 経済学部第1講義室 / 前期 金曜日 1講時 経済学部第1講義室  

    20世紀初頭に米国で誕生した経営学は、その後の企業社会の発展とともに飛躍的な成長を遂げ、今日、世界中で企業経営の理論的基礎を与えるに至っている。本講義では、こうした経営学の歴史的展開を追いながら、その理論体系を学び、経営の原理が何であるかを多面的に把握することをめざす。経営学は、将来のビジネスリーダーをめざす人々に対して深い洞察を与えるのみならず、消費者や市民の立場となるような人々に対しても企業のありようや影響力を理解する上で有益な視点を提供するであろう。

    This lecture will provide you the multiple and systematic knowledge of the management theories and the principles of business administration in following up the academic history of the management thought. The management study will enable you to find profound insights for becoming the future business leader and also grasp useful perspectives in understanding what is business and how business influences the society.

  •   経営学入門  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      後期 水曜日 2講時 川北キャンパスC200  

    C・I・バーナードの近代組織論を基軸に、組織とは何か、どのようなメカニズムで成り立っているか、どのように管理されるべきか、といった問題意識を背景に経営管理論の諸概念について学習する。

    This lecture will provide you the basic knowledge of several concepts of business administration referring to the modern organization theory produced by C.I. Barnard so that you can understand what is the mechanism of business organization, how it should be managed and so on.

  •   経営学原理特殊講義  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 第2小講義室  

    経営学における理論構築のパースペクティブについてテキスト読解を通じて学ぶ。近年のブランディング論において展開された、対象者の生活コンテクストの間主観的な理解に根差した解釈主義的アプローチについて、客観的な法則定立をめざす実証主義的アプローチと比較しつつ、検討する。

    This lecture will let you learn the perspectives how to construct any management theory through exploring academic text books. We would like to compare positivism approach for establishing objective laws with behaviorism approach for understanding inter-subjective motivations in relevant actors.

  •   経営学原理特論  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 第2小講義室  

    経営学における理論構築のパースペクティブについてテキスト読解を通じて学ぶ。近年のブランディング論において展開された、対象者の生活コンテクストの間主観的な理解に根差した解釈主義的アプローチについて、客観的な法則定立をめざす実証主義的アプローチと比較しつつ、検討する。

    This lecture will let you learn the perspectives how to construct any management theory through exploring academic text books. We would like to compare positivism approach for establishing objective laws with behaviorism approach for understanding inter-subjective motivations in relevant actors.

  •   経営戦略特論  
      KIYOHIRO YAMAZAKI  
      経  
       
      後期 金曜日 3講時 経済学部第1演習室  

    本講義では、具体的な経営事象を学ぶことによって、経営戦略の基本的・専門的な知識を理解することを目的とする。

    This course covers several management cases to help students understand the basic and expert knowledge of strategic management.

  •   Project Guidance in Manage a  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      前期集中 その他 その他  

    経営学(とくに企業倫理、CSR、企業とNPOの関係論など)の理論構築および方法論に関連して、各自の論文執筆力向上のための指導および助言を行う。受講者全体での討議も行う。

    This seminar will instruct and suggest you to write a proper master thesis in regard with building management theories specifically in business ethics, CSR and the relationship between business and non-profits.

  •   Seminar in Management a  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      前期 木曜日 2講時 第2小講義室  

    経営学における理論構築について学ぶ。社会科学としての経営学の研究を進めるにあたって、研究方法論を理解しておくことは必須の前提条件であろう。本演習では、まず社会科学における理論構築の方法について基礎的な理解を行い、次いで、社会学研究における数理演繹的アプローチ、実証主義的アプローチ、ならびに解釈学的アプローチついて抽出し、両者の比較および検討を行う。

    This seminar will instruct you to learn how to model a management theory and research method to proceed management study as a subject of social science. At first we hope you can fundamentally understand a variety of theoretical methods in the field of social science while comparing and analyzing mathematical deductive approach with positivism approach as well as hermeneutic approach.

  •   経営政策  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 / 後期 金曜日 3講時 経済学部第3講義室  

    この授業は、経営戦略論の基礎的な理論を学習することを目的とします。授業の前半、中盤においては、テキストをもとに授業を進めます。ただし、授業の後半では、発展的なトピックを学習していきます。この講義を通じて、企業の経営戦略について理論的な解釈ができるようになったり、自ら経営戦略を理論に基づいて考えることができるようになることを期待します。

    This course aims to help students understand the basic theories of strategic management. The content is based on the textbook. However, students will learn the advanced topics towards the end of this class.

  •   経営学原理演習(Ⅱ)a  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      前期集中 その他 その他  

    経営学(とくに企業倫理、CSR、企業とNPOの関係論など)の理論構築および方法論に関連して、各自の論文執筆力向上のための指導および助言を行う。受講者全体での討議も行う。

    This seminar will instruct and suggest you to write a proper master thesis in regard with building management theories specifically in business ethics, CSR and the relationship between business and non-profits.

  •   特講)経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

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