内容に類似性のあるシラバス

2637 件ヒット (0.029秒):

  •   文科系のための自然科学総合実験  
      冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      文系  
      1セメスター  
      前期 火曜日 4講時 学生実験室 / 前期 火曜日 5講時 学生実験室  

    現代社会は,自然科学の成果のもとに営まれている.自然科学を基盤としたさまざまな技術が私たちの社会と生活を支えている一方,環境汚染や薬害などの負の影響をももたらしてきた.したがって,人文社会科学にとっても,科学技術の成果を享受するだけではなく,自然のしくみを学び,自然科学について理解することは,現代と未来の人間や社会のより深い理解と構想に繋がるであろう.

    人文社会諸学の方法論はさまざまであるが,自然科学には実験によって検証を行うという大きな共通性がある.科学的知識は講義や書物によって学ぶことができるが,実験は実際に手を動かすことによってしか学べない.この科目では,現代社会に関係する6つのテーマについて,観察や実験を行うことで自然のしくみについて体験的に学習する.

    Modern society is closely tied to knowledge of natural science. While a variety of technologies based on natural sciences is beneficial to our daily life, natural sciences and technologies may cause negative influences on the society, for example, environmental pollution and drug-induced suffering. Therefore, the humanities and social sciences students have to study the mechanism of nature and understand natural sciences to have a better perspective on modern and future societies of humankind.

    The humanities and social sciences have a variety of academic techniques. On the other hand, natural sciences have a common tool, i.e., experiments. Whereas scientific knowledge is obtained by lectures and textbooks, experiments can be studied only by experience. In this Class, laboratory experiments with 6 themes relevant to modern society are conducted to study mechanism of nature experimentally.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      工(1~5、15~16組①)  
      1セメスター  
      前期 火曜日 3講時 学生実験室 / 前期 火曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      医保(放検)歯  
      1セメスター  
      前期 木曜日 3講時 学生実験室 / 前期 木曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      工(11~14組)  
      2セメスター  
      後期 金曜日 3講時 学生実験室 / 後期 金曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      工(6~10、15~16組②)  
      1セメスター  
      前期 金曜日 3講時 学生実験室 / 前期 金曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      保(看)薬農  
      2セメスター  
      後期 木曜日 3講時 学生実験室 / 後期 木曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      理  
      2セメスター  
      後期 火曜日 3講時 学生実験室 / 後期 火曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      国際学士コース(*)  
      3セメスター  
      前期 木曜日 3講時 学生実験室 / 前期 木曜日 4講時 学生実験室  

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play essential roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observations by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   理科教育法Ⅰ / Teaching Method (Science) I  
      千葉 研一  
      理  
      後期  
      後期 金曜日 5講時  

    現代社会に於ける自然科学の発達は目覚ましく、日々新しい発見と研究成果が生まれている。本講義では、将来の日本を支える自然科学分野の有為な指導者育成を目指し、これまでの日本の理科教育に於ける歴史的変遷や理科の基本概念、教材研究法、指導法、授業研究法等の成果を実践的に検討していく。更に理解をより深化させるために、模擬授業演習をはじめ「ディスカッション・グループワーク・ディベート」等も積極的に展開し、科学的課題解決法を身につけるとともに、指導者としての判断力や発問力向上も目指す。また毎回各講義内容(テーマ)に応じた資料を配布し、適宜演示実験や視聴覚機器も活用しながら、講義及び対話形式で授業を行う。ミニレポートの提出や小テストも随時実施する。

    《理科教育法ⅠとⅡに順序性はなく、それぞれ独立した展開であることに留意すること。》

    《令和6年度においては、理科教育法Ⅰは後期開講(金曜日 16:30~18:00)となり、令和7年2月に集中講義(4日間)も実施予定〔期日が確定後に明示する〕。》

    The development of natural science in modern society is remarkable, and new discoveries and

    research results are being created every day. In this course, we aim to develop superior leaders who will support Japan in the future in the field of natural science and examine in a practical manner the historical changes in science education in Japan, such as the basic concepts of science, method of teaching material research, general method of teaching, and analysis of lessons.

    For further understanding, we actively promote student-focused classes and activities such as

    discussion, group work, debate and aim to improve judgement and questioning ability to foster

    leadership skills and help students to acquire the methods of solving scientific challenges.

    In addition, we distribute materials according to the content of the lecture every time and conduct lectures and interactive lessons using experiments and audiovisual equipment depending on the situation.

    Students are required to write mini-reports and take quizzes throughout the course.

    《There is no order between Teaching Method (Science) I and Ⅱ,so they are independent

      deployments. In 2024 AY, Teaching Method (Science) I is scheduled to start in the second half (on Friday 16:30-18:00) and intensive lectures are planned in February 2025. ( It will be clearly indicated after the date is fixed.)》

  •   科学史Ⅰ / History of Science I  
      初山 高仁  
      理  
      前期  
      前期 水曜日 2講時  

    現在、科学や技術をめぐっては学部学生でも関心を持たなければならない課題が数多くあります。環境汚染などはその代表といえます。こうした課題を考えるにあたっては科学と技術の歴史を看過することができません。そこで本講義では、科学史を単なる発明発見物語のようなエピソード集として学ぶのではなく、現代的な諸課題と結びつけて考え、科学研究の意義と役割、さらには科学者の社会的責任について歴史を通じて学んでいけるようにします。より具体的には人類の発生からルネサンス期までの科学の歴史を学びます。

    There are many subjects which relate science and technique such as environmental pollution. Students of University must study such kind of subjects. For this purpose, history of science and technique has important suggestion. In this lecture, history of science and technique is not treated episodes of discoveries and inventions. History is discussed with the relationship to modern subjects. Mentioning historical case, the significance and meaning of science research and scientists’social responsibility can be studied in this lecture. History from the origin of mankind to Renaissance period is treated as concrete cases.

もっと見る…