内容に類似性のあるシラバス

2139 件ヒット (0.019秒):

  •   未来デザイン思考ワークショップ  
      高浦 康有、松下 ステファン悠  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスA307  

    希望する学部に入学し、大学のカリキュラムに沿って単位をとり、就活をして企業に就職する。そんなレールに沿った人生設計が可能な時代はもう終わりました。これからは自分が目指していた業種がなくなったり、新たな業種が生まれることが当たり前の、社会が急速に変化する時代です。

    そのような時代の中で、自分の人生や、将来の自分の姿をどのようにデザインすれば良いのか?本講義では、大学・大学院を卒業した後の自分自身をデザインし、そこへ向かうためにこれからの大学生活で自分が取組むべきことを考え、行動する術(「未来デザイン思考」)を身に着けます。オンデマンド教材と対面でのグループディスカッションを中心に自分や同級生などの価値観や考え方について分析や共有を行ったり、社会に出た先達へのインタビュー等を通じて様々なキャリアにいる人々の現実を知るなかで、自分自身の未来像を描いていきます.

    In an era where it is no longer possible to follow a predetermined path of entering the desired faculty, earning credits according to the university curriculum, and then finding employment through job hunting, society is rapidly changing. Industries that individuals aspire to may disappear, while new industries emerge as the norm.

    In such a time, how should one design their own life and envision their future self? In this lecture, we will learn the art of "future design thinking," which involves designing our future selves after graduating from university or graduate school, considering what we need to do in our university life to move towards that vision, and taking action. Through on-demand materials and face-to-face group discussions, we will analyze and share our own values and perspectives, as well as those of our classmates. We will also learn about the realities of various careers through interviews with experienced professionals who have already entered the workforce. Through these experiences, we will be able to envision our own future.

  •   技術適応計画特論 / Advanced Management of Integrated System Technology  
      高橋 信  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ============================

    令和6年8-9月に集中講義として実施予定。(ハイブリッドの予定)

    Classroomで情報提供を行います。

    ・【TD80011000】技術適応計画特論:ombr5n3

    ・【TM80018200】技術適応計画論:afvlq7u

    ============================

    本少子高齢化や経済格差などの国レベルの巨大な問題、天災やパンデミックなどの予測できない事象、持続可能性や多様性の包摂、Z世代への社会的移行などの学際的な議題…VUCAと呼ばれる何もかもが不確実な21世紀に工学者はどう向き合い、先進技術をどのように適用すべきだろうか?

    本講義はこの問いに対し、スペキュラティヴデザイン、トランジションデザインといった最新のデザイン手法を用いて、未来の社会像を想像・夢想により可視化し、そのビジョンから遡り先進技術の可能性や方向性を計画する、バックキャスティングの手法を3日間の集中講義・演習型で学ぶ。事前知識・デザイン経験は不要。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/doctoral.html (under "Timetable & Course Description")

    ============================

    July or August

    ・【TD80011000】Advanced Management of Integrated System Technology:ombr5n3

    ・【TM80018200】Management of Integrated System Technology:afvlq7u

    ============================

    Everything is uncertain in this century, and this is called VUCA times. We face substantial complex issues, such as aging society, economic disparity,

    unpredictable natural disasters, pandemics, and more interdisciplinary matters like sustainability, diversity, and social transition to Generation Z.

    How should engineers tackle this ambiguity and apply advanced technology?

    This lecture aims to answer this question by imagining and dreaming visions of the future society through the latest design methods, such as

    Speculative Design and Transition Design. Through three days of intensive lectures and exercises, students will learn the backcasting techniques to think back about the applicability of the technology in the future.

    No prior knowledge or design experience is required.

  •   展開学問論  
      山内 保典  
      全  
      5/7セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    この授業では、未来社会を考える上で避けて通れない問題や、自身が関心を持つ問題(私的な問題は除く)について、様々な専門性を持つ仲間とともに議論します。具体的には、新聞、雑誌、オンラインメディア等からの情報を基に、自ら取り組む問題を定め、学内の教員へのインタビューを含む実践的な情報収集と分析を行い、多様な専門性を持つ受講生との対話を通じて問題にアプローチします。

    授業の目的は、上記の体験を通して、一人ひとりが市民および専門家として、現在の社会問題を自分事として考える姿勢と、取り組むための基本的な素養を獲得することです。

    この授業は、高年次教養教育科目に位置づけられ、時間割や教室の枠を越えた「枠外授業」として設計されています。主として、オンラインでの非同期ワーク(オンデマンド動画の視聴+オンラインホワイトボード等を使用したワーク)を行い、その成果について数回のオンライン・リアルタイムで議論します。学習支援システムとは、Google Classroomを使用します。ただし必要に応じて、時間と場所について調整し、対面で授業を実施する可能性もあります。

    In this class, we will discuss unavoidable issues in considering the future society, as well as issues of personal interest (excluding private issues), together with peers who have various areas of expertise. Specifically, based on information from newspapers, magazines, and online media, you will identify problems to tackle, conduct practical information gathering and analysis, including interviews with faculty members on campus, and approach the issues through dialogues with students who have diverse specializations.

    The purpose of the class is for each individual to acquire an attitude of considering current social issues as their own, both as citizens and experts, and to gain the basic aptitude for addressing these issues, through the experiences mentioned above.

    Primarily, it involves asynchronous online work (such as watching on-demand videos and working with online whiteboards), followed by several online real-time discussions about the outcomes. Google Classroom will be used as the learning support system. However, there is also a possibility of conducting face-to-face classes as needed, with adjustments made for time and location.

  •   技術適応計画論 / Management of Integrated System Technology  
      高橋 信  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ============================

    令和6年8-9月に集中講義として実施予定。(ハイブリッドの予定)

    Classroomで情報提供を行います。

    ・【TD80011000】技術適応計画特論:ombr5n3

    ・【TM80018200】技術適応計画論:afvlq7u

    ============================

    本少子高齢化や経済格差などの国レベルの巨大な問題、天災やパンデミックなどの予測できない事象、持続可能性や多様性の包摂、Z世代への社会的移行などの学際的な議題…VUCAと呼ばれる何もかもが不確実な21世紀に工学者はどう向き合い、先進技術をどのように適用すべきだろうか?

    本講義はこの問いに対し、スペキュラティヴデザイン、トランジションデザインといった最新のデザイン手法を用いて、未来の社会像を想像・夢想により可視化し、そのビジョンから遡り先進技術の可能性や方向性を計画する、バックキャスティングの手法を3日間の集中講義・演習型で学ぶ。事前知識・デザイン経験は不要。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    ============================

    July or August

    ・【TD80011000】Advanced Management of Integrated System Technology:ombr5n3

    ・【TM80018200】Management of Integrated System Technology:afvlq7u

    ============================

    Everything is uncertain in this century, and this is called VUCA times. We face substantial complex issues, such as aging society, economic disparity,

    unpredictable natural disasters, pandemics, and more interdisciplinary matters like sustainability, diversity, and social transition to Generation Z.

    How should engineers tackle this ambiguity and apply advanced technology?

    This lecture aims to answer this question by imagining and dreaming visions of the future society through the latest design methods, such as

    Speculative Design and Transition Design. Through three days of intensive lectures and exercises, students will learn the backcasting techniques to think back about the applicability of the technology in the future.

    No prior knowledge or design experience is required.

  •   展開学問論  
      山内 保典  
      全  
      5/7セメスター  
      前期集中 その他 連講 その他  

    この授業では、3つの「みせる」(見せる、診せる、魅せる)ワークを、異なる分野の学生とともに進める中で、自分自身の学びとキャリアについて深く考え、他の誰でも、ましてや、人工知能でもない、「あなた」のこれまでとこれからの物語をつむぎます。

    この授業の目的は、自己理解とキャリア形成の機会を提供し、大学での経験をより意味あるものにすることです。「大学で何を学び、その学びは、次のキャリアでどう役に立つのか」という問いに、他者と共に向き合う中で、自己理解と自己表現のスキルを身につけ、将来のキャリアや学術研究に役立ててもらいます。

    この授業は、高年次教養教育科目に位置づけられ、時間割や教室の枠を越えた「枠外授業」として設計されています。主として、オンラインでの非同期ワーク(オンデマンド動画の視聴+オンラインホワイトボード等を使用したワーク)を行い、その成果について数回のオンライン・リアルタイムで議論します。学習支援システムとは、Google Classroomを使用します。ただし必要に応じて、時間と場所について調整し、対面で授業を実施する可能性もあります。

    In this class, we will engage in three types of 'Miseru' work, progressing together with students from different fields. Through this process, you will deeply reflect on your own learning and career, weaving the story of 'you' that is neither anyone else nor artificial intelligence, but uniquely yours, encompassing both your past and future.

    The purpose of this class is to provide opportunities for self-understanding and career formation, making your university experience more meaningful. It aims to help you develop self-understanding and self-expression skills by facing the question, 'What do you learn in university, and how will this learning be useful in your next career?' along with others. These skills will be valuable for your future career and academic research.

    Primarily, it involves asynchronous online work (such as watching on-demand videos and working with online whiteboards), followed by several online real-time discussions about the outcomes. Google Classroom will be used as the learning support system. However, there is also a possibility of conducting face-to-face classes as needed, with adjustments made for time and location."

  •   基礎フランス語Ⅱ  
      鈴木 真太朗(盛岡大学)、寺本 弘子  
      工(1~5、15~16組)②  
      2セメスター  
      後期 火曜日 2講時 川北キャンパスA302 / 後期 木曜日 3講時 川北キャンパスA302  

    ・火曜2限担当の教員(鈴木)が詳しい文法の学習を担当します。French grammar will be taught in detail by a professor who is in charge of Tuesday classes.

    ・文法の授業では、英語の知識をを通じて基礎フランス語を修得し、初歩の文法に習熟します。Students will learn basic French through their knowledge of English and will become familiar with the basic French Grammar in the Tuesday lessons.

    ・木曜3限担当の教員(寺本)による実践的な練習によって、基礎的なコミュニケーション能力をつけます。Students will acquire basic communication skills in French through practical lessons with a professor who is in charge of Thursday classes.

    ・コミュニケーションの授業では映像などを通して、フランス語圏の文化を学びます。They will also learn francophone culture through videos in communication classes.

    ・フランス語の学習を通して、世界に対する複眼的視点を身につけます。Learning french offers the opportunity of enlarging students outlook on international matters.

    The purpose of this class is to learn basic French through the knowledge of English.

    Students will become familiar with the basic grammar.

    Students will learn the francophone culture through music and visual images.

  •   基礎スペイン語Ⅱ  
      西井 園枝  
      工(1~5、15~16組)①  
      2セメスター  
      後期 火曜日 2講時 川北キャンパスA306 / 後期 木曜日 3講時 川北キャンパスA306  

    基礎スペイン語Iで学んだ知識を定着させ、更に様々なケースでの意思疎通が図れるようになることを目指します。

    正しい文法の知識を身につけるのと同時に、英語と違う点やスペイン語独特の言い回しなどにも触れながら、聞かれる内容に答えるだけではない発信力を身につけてもらいたいと思います。

    The object of this class is to have a firm grasp of your Spanish basic knowledge and to be able to communicate with people in a variety of situations.

    We will continue to learn basic Spanish grammar and how to converse with people in Spanish. Occasionally we touch on the difference between Spanish and English or some expressions peculiar to Spanish.

    You’re expected to be able to not only to give an answer to a question, but also to play an active roll in a conversation.

  •   国際教養PBL  
      松原 久、髙橋 結  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスA205  

     私たちの社会は、自然災害の多発化や被害の激甚化・多様化によって、災害といかに共生するかが重要な課題となりつつあります。その際参考になるのが、過去の災害における被災や復興の経験です。

     とくに東日本大震災の被災地では、「自分と同じ目にあってほしくない」といった思いから、被災や復興の経験を伝承し、発信する取り組みが活発に行われてきました。しかしながら被災地の現状をみると、時間の経過とともに記憶の風化や被災者の高齢化が進んでおり、現在進行形で復興の課題も存在しています。

     そこでこの授業では、東日本大震災の被災地が経験してきた課題について学ぶとともに、それらを伝承・発信する企画を計画し、災害と共生する社会づくりに寄与することを目的とします。

     対象地域は、東日本大震災の津波被災地、福島第一原発事故被災地などを予定しています。

    How to coexist with disasters is becoming an important issue in our society as natural disasters become more frequent and the damage more severe and multilayered, In this context, the experiences of past disasters and recovery efforts can be helpful.

    Particularly in the areas affected by the Great East Japan Earthquake, there have been active efforts to pass on and disseminate the experiences of the disaster and recovery, because people do not want others to suffer the same fate as they did. However, looking at the current situation in the affected areas, as time goes by, memories are fading and those who survived the disaster are getting older, and there are still ongoing reconstruction issues.

    Therefore, the purpose of this class is to learn about the issues that the areas affected by the Great East Japan Earthquake have experienced and to plan a project to pass on and disseminate these experiences, thereby contributing to the creation of a society that can live in harmony with disasters.

    The target areas will include the areas affected by the Great East Japan Earthquake and Tsunami, and the areas affected by the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant accident.

  •   基礎スペイン語Ⅱ  
      エディ モンティージャ  
      保歯薬農②  
      2セメスター  
      後期 火曜日 3講時 川北キャンパスA305 / 後期 木曜日 1講時 川北キャンパスA305  

    基礎スペイン語Ⅰで学んだことをもとに、「読む、書く、話す、理解する」のスペイン語運用スキルをより伸ばしていくために、文法、単語、スペイン語の文化の知識を深めていきます。

    Object of Class: as a continuation of the Spanish basic course II, the students should deepen their writing, reading, listening and spoken interaction skills by putting more emphasis on vocabulary, grammar and culture aspects.

  •   都市デザイン論 / Urban Design  
      窪田 亜矢  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ・授業科目の目的・概要

    都市や地域の形成過程の探究や実態分析を通じて、現場を理解する方法論を学ぶ。基本は現場に身を置くことだが、関連する論文や既往研究を読んで、論証するとはどういうことかを学んで欲しい。主に東日本大震災後の現場を対象としながら、災後と日常の関係を考えることに力点を置く。

    現場において重要なことは自分が考えるに値すると考える問いをもつことだ。その問いを抱いて、講義後も考え続けることは、いずれ皆さんが現場に立つときの実践において役立つ。

    ・達成目標

    当日の議論、事前の準備、事後の振り返りを通じて、都市や地域のデザインについての、自分の論点や態度を考えてもらいたい。

    また、建築学や都市工学分野における査読論文の執筆能力の習得を目指す。

    基本的に対面講義だが、オンラインとなる場合はGoogle MeetかZoomを使用する。実施方法、接続先URLはGoogle Classroomで通知する予定。

    疑問や懸念があるときには、ayakubota@tohoku.ac.jpまで連絡してください。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    ・Course Objectives and Outline

    Learn methodologies for understanding the actual situation through exploration and analysis of the formation process of cities and regions. The basics are to put yourself in the field, but I also want you to read related papers and past research and learn what it means to make an argument. Focusing primarily on the sites following the Great East Japan Earthquake, we place emphasis on considering the relationship between post-disaster and everyday life.

    What is important in the field is to ask questions that you think are worth thinking about. Having that question in mind and continuing to think about it after the lecture will help you in your practice when you are in the field.

    ・Achievement Goal

    Through the discussion in the class, preparations before the event, and reflection after the event, I would like you to think about your own issues and attitudes regarding urban and territorial design.

    In addition, we aim to acquire the ability to write peer-reviewed papers in the fields of architecture and urban engineering.

    It's basically a face-to-face lecture, but if it's online, I will use Google Meet or Zoom. The implementation method and connection URL will be announced by Google Classroom. If you have any questions or concerns, please contact me by email, ayakubota@tohoku.ac.jp

もっと見る…