シラバスの表示

基礎フランス語Ⅱ

後期 火曜日 2講時 川北キャンパスA302 / 後期 木曜日 3講時 川北キャンパスA302. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 鈴木 真太朗(盛岡大学)、寺本 弘子 所属:. 対象学部/Object: 工(1~5、15~16組)②. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-フランス語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-FRE102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

入門フランス語(2)
French for beginners (2)

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

・火曜2限担当の教員(鈴木)が詳しい文法の学習を担当します。French grammar will be taught in detail by a professor who is in charge of Tuesday classes.
・文法の授業では、英語の知識をを通じて基礎フランス語を修得し、初歩の文法に習熟します。Students will learn basic French through their knowledge of English and will become familiar with the basic French Grammar in the Tuesday lessons.
・木曜3限担当の教員(寺本)による実践的な練習によって、基礎的なコミュニケーション能力をつけます。Students will acquire basic communication skills in French through practical lessons with a professor who is in charge of Thursday classes.
・コミュニケーションの授業では映像などを通して、フランス語圏の文化を学びます。They will also learn francophone culture through videos in communication classes.
・フランス語の学習を通して、世界に対する複眼的視点を身につけます。Learning french offers the opportunity of enlarging students outlook on international matters.

The purpose of this class is to learn basic French through the knowledge of English.
Students will become familiar with the basic grammar.
Students will learn the francophone culture through music and visual images.

学修の到達目標/Goal of Study

・基礎的な文法事項と表現を習得します。Students will acquire elementary French grammar and basic skills of listening, speaking, reading and writing.
・読み書きの基本的な力がつくと同時に、実用的な会話運用能力の基礎が身につきます。Students will be able to use simple but useful expressions in daily conversation.
・正しい発音とフランス語を目と耳から理解する能力を身につけることで、フランス語で簡単な日常会話ができるようになります。Pronunciation, reading and listening skills developed in this course should enable students to sustain daily life conversations in French.
・フランスとフランス語圏の文化について理解を深めます。The course offers a deeper understanding of French and francophone cultures.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

火曜日は鈴木、木曜日は寺本が授業を担当します。
それぞれが別々の教科書を使って、文法とコミュニケーション中心の授業を行いますが、週二回でひとつの授業です。

鈴木 真太朗(火・2)/Shintaro SUZUKI Tue 2

*内容及び授業進度は以下のとおりであるが、受講生の理解度やその他の状況によって軽微な内容変更があり得る。
第1回 強勢形人称代名詞/直接目的補語・間接目的補語人称代名詞
第2回 問題演習・解説
第3回 動詞mettreほかの直接法現在/代名動詞/非人称構文(4)/問題演習・解説
第4回 問題演習・解説の続き/Pour aller plus loin
第5回 直接法複合過去/過去分詞の性数一致/問題演習・解説
第6回 問題演習・解説の続き/受動態/中性代名詞le,en,y
第7回 問題演習・解説/Pour aller plus loin/直接法半過去
第8回 直接法大過去/問題演習・解説
第9回 問題演習・解説の続き/関係代名詞(1)qui, que, où, dont
第10回 問題演習・解説/Pour aller plus loin
第11回 直接法単純未来/直接法前未来/強調構文/問題演習・解説
第12回 問題演習・解説の続き/所有代名詞/比較級と最上級
第13回 問題演習・解説/Pour aller plus loin/関係代名詞(2)
第14回 使役動詞faire, laisser/問題演習・解説
第15回 第2セメスター期末試験/授業内容への質疑応答
第16回 後期期末試験の答案返却
No. 1 Stressed personal pronouns/Direct object complements/Indirect object complements personal pronouns
No. 2 Problem exercises and explanations
No. 3 Present direct tense of verbs mettre and others/Pronoun verbs/Impersonal construction (4)/Problem exercises and explanations
No. 4 Continuation of explanations on problem exercises/To go further
No. 5 Direct Law Compound Past/Gender Number Agreement of Past Participle/Problem exercises and explanations
No. 6 Continuation of explanations on problem exercises/Passive voice/neutral pronouns le, en, y
No. 7 Problem exercises and explanations/To go further/Direct method semi-past
No. 8 Direct Law Past/Problem exercises and explanations
No .9 Continuation of explanations on problem exercises/Relative pronouns (1) qui, que, où, dont
No .10 Problem exercises and explanations/To go further
No. 11 Direct method simple future/Direct method pre-future/Emphasized construction/Problem exercises and explanations
No. 12 Continuation of explanations on problem exercises/Possessive pronouns/Comparatives and superlatives
No. 13 Problem exercises and explanations/To go further/Relative pronoun (2)
No. 14 Causative verb faire, laisser/Problem exercises and explanations
No. 15 2nd Semester Final Exam/Questions and Answers on Class content
No. 16 Second semester final exam paper return


寺本 弘子(木・3)

*内容及び授業進度は以下のとおりであるが、受講生の理解度やその他の状況によって若干内容を変更する場合もある。
第1回 「食料品を買う」: 食事で摂る物を言う。食料品を買う、値段を言う、数を数える(100~1000)。
第2回 「位置関係を言う」(1):位置関係を言う、数を数える(1000~10000)。
第3回 「位置関係を言う」(2):家の図面を言う、方角を言う。
第4回 「道順を説明する」(1):命令する、道順を伝える。
第5回 「道順を説明する」(2):道順を伝える。
第6回 「質問をする、予定について語る」(1)日付を言う、質問する。
第7回 「質問をする、予定について語る」(2)予定について語る。
第8回  後期前半の授業理解度チェック
第9回  「復習、天気、時刻」:これまでの学習内容の復習、天気について話す、時刻を言う。
第10回 「自分の一日を語る」(1)日常の行動について語る、否定する。
第11回 「自分の一日を語る」(2)別の言語でどう表現するかたずねる、お互いにすることについて語る。
第12回 「今していること、したばかりのことを言う」(1)贈り物について相談する。
第13回 「今していること、したばかりのことを言う」(2)今していることを言う、いましたばかりのことを言う。
第14回 「過去の行為や出来事を語る」(1)パーティー当日の会話。
第15回 「過去の行為や出来事を語る」(2)パーティーの翌日の会話。
第16回  後期後半の授業理解度チェック

Hiroko TERAMOTO Thurs. Second Period
*The contents and schedule are as shown below, but subject to change depending on students’ comprehension and other circumstances

No.1 Buying foods : talking about what we have for breakfast, buying foods, telling the price counting the number (100~1000)
No. 2 Telling the positional relationship(1):telling the positional relationship, counting the number (1000~10000)
No. 3 Telling the positional relationship(2):describing a floor plan, telling the four cardinal points
No. 4 Describing the route(1):giving orders, showng the way to the destination(1)
No. 5 Describing the route(2):showng the way to the destination(2)
No. 6 Asking questions, making plans(1)talking about the date of events, asking questions
No. 7 Asking questions, making plans(2)making plans
No. 8 Measuring the students’ achievement (midterm examination)
No. 9 Revision of what we learned since the beginning, talking about the weather, talking about the time
No. 10 Talking about the way we spend our day (1): talking about our daily routine, making negative sentences
No. 11 Talking about the way we spend our day (2): asking what you call such and such a thing in another language, talking about what we do to each other
No. 12 Talking about what we are doing and what we have just done(1):discussing what gift to give for someone’s birthday
No. 13 Talking about what we are doing and what we have just done(2):talking about what we are doing and what we have just done
No. 14 Talking about what we did in the past(1)conversation of the day of a party
No. 15 Talking about what we did in the past(2)conversation of the following day of the party
No. 16 Measuring the students’ achievement (term-end examination)

成績評価方法/Evaluation Method

鈴木 到達度を測るためのテスト(70%)
出席状況・課題(問題演習)の提出状況・受講態度など(30%)
Achievement Test (70%)
In-class participation and submission of assignments(Problem exercises) (30%)

寺本
出席状況(2/3以上の出席が必要)と受講態度(20%)、個々の発音とグループでの会話練習(宿題)の定期的な点検(20%)、まとめテスト(60%)などから、総合的に評価します。(寺本)
attendance (two thirds of attendance required in case of face-to-face class))and assiduity (20%), regular check of each student's pronunciation and of group practice in French conversation (20%), the mid-term and term-end examinations (60%)(TERAMOTO)


この授業はペア授業であり、受講生は必ず両方の授業に出席しなければなりません。
This course is organized in two parts, so students must attend classes by both professors.
・成績評価は担当者二人が協議して判定します。
The final grade will be decided by the two professors in charge.

教科書および参考書/Textbook and References

  • もう一歩先へのフランス語文法, 小倉博孝ほか, 白水社 (2022) ISBN/ISSN: 9784560061442 資料種別:教科書
  • マエストロ1 実践フランス語 初級, 北村亜矢子 ヴァンサン・デュランベルジェ, 朝日出版社 (2020) ISBN/ISSN: 9784255353074 資料種別:教科書

関連URL/URL

授業とは直接関係ありませんが、国際フランス語テレビ放送局TV5MONDEのフランス語学習のための無料インターネットサイトを紹介します。入門レベルから上級レベルまでに対応しています。(寺本)
https://apprendre.tv5monde.com/ja

授業時間外学修/Preparation and Review

・授業で課される宿題を必ず提出すること。たゆまぬ予習復習がフランス語習得には必要。
・Students are required to submit class assignments. Regular prepation and review of your lessons are necessary to acquire skills in French Language.
・コミュニケーションの授業では特に個別の発音練習とグループでの会話練習を授業時間外学修として要求されます。
・In communication class, students are required above all to do individual exercices of French pronunciation and group practice of French conversation, outside the classes.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

授業へのパソコン持ち込み【不要】
Students do not have to bring their own computers to class.

その他/In Addition

鈴木
自発的な学習が強く推奨される。学びを楽しむことを忘れないこと。進むにつれて授業の進行スピードは上がります。十分な準備をして授業に臨んでください。Spontaneous studying is highly recommended.Don't forget to enjoy studying.As we progress,the studying pace will get accelerated.Be well prepared before you join the class.

寺本
語学学習の際の基本ですが、良く聞こえる大きな声ではっきりと発音することを心がけてください。ミスを気にせずに、フランス語で積極的に話しましょう。必ず出席し、積極的に発言すること。Please speak French clearly and loud enough so that you may be understood by the teacher and the other students. Please do not worry too much about making mistakes and try to speak as much as you can during class activities. Regular attendance and active participation are extremely important for this course.

この科目はペア授業です。すなわち、二人の教師のうち一方が「文法」、もう一方が「コミュニケーション」に重点を置きながら、交互に授業を進めていきます。したがって週2回の授業の両方に出席することが単位取得の条件です。Two professors are in charge of this course : One professor will mostly teach grammar and the other one will take care of communication skills in the target language. Students must attend both classes because grading evaluation is made comprehensively based on discussion by the two professors.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有