内容に類似性のあるシラバス

5506 件ヒット (0.012秒):

  •   専門薬学実習2  
      薬学部教員  
      薬  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    基礎薬学実習で学んだ実践的知識や基礎実験技術を有機的に関連づけることにより、研究課題を達成する能力を修得する。本実習は、薬学専門科目内容を体得し、5年次以降に実施される課題研究で必要とされる能力を身に付けるためのものとして位置づけられる。

    Students will develop skills to solve research themes by organic association of the practical knowledge and basic experiment skills studied in basic pharmaceutical training. This training are located to develop skills that are necessary for Research Training held in 5th and 6th grade.

  •   専門薬科学実習  
      薬学部教員  
      薬  
      6セメスター  
      後期集中 その他 その他  

    基礎薬学実習で学んだ実践的知識や基礎実験技術を有機的に関連づけることにより、研究課題を達成する能力を修得する。本実習は、4年次で実施される課題研究で必要とされる能力を身に付けるためのものとして位置づけられる。

    Students will develop skills to solve research themes by organic association of the practical knowledge and basic experiment skills studied in basic pharmaceutical training. This training are located to develop skills that are necessary for Research Training held in 4th grade.

  •   専門薬学実習1  
      薬学部教員  
      薬  
      6セメスター  
      後期集中 その他 その他  

    基礎薬学実習で学んだ実践的知識や基礎実験技術を有機的に関連づけることにより、研究課題を達成する能力を修得する。本実習は、5年次以降に実施される課題研究で必要とされる能力を身に付けるためのものとして位置づけられる。

    Students will develop skills to solve research themes by organic association of the practical knowledge and basic experiment skills studied in basic pharmaceutical training. This training are located to develop skills that are necessary for Research Training held in 5th and 6th grade.

  •   課題研究  
      薬学部教員  
      薬  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 その他  

    課題研究は、学部教育の総決算として最終学年に計画された最も重要な科目である。各分野に配属された学生は、分野の教員から研究テーマが与えられ、学生各自の主体的な計画によって研究を行う。また研究結果を卒業論文としてまとめ、その成果を教職員、学部学生、大学院生の前で発表し、質疑応答が行われる。したがって本科目は学生が研究者となるための基礎的な準備教育であるとともに、将来の進路を選択するために役立つものと期待している。

    Research Training is the most important subject scheduled in the last grade as a general decision of undergraduate education. Students belonging in each laboratories are given their research theme by their supervisor and do the research along the objective plan made by themselves. Students also make a summary of their research results as a graduation thesis and make a presentation of achievement and question-and-answer session in front of the research staff, undergraduate students and graduate students. Therefore, this subject is expected not only the basic preparation education for students to be a researcher but also useful for their career.

  •   課題研究Ⅰ / Project Research 1  
      KASS JAMIE MICHA  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    理学部生物学科の教育を担当する大学院生命科学研究科の研究室に所属し、指導教員の指導のもと、生物学の課題を定めて研究を行う。また、研究室で実施される進捗報告会や論文セミナーにて発表し、自身の研究及び関連研究についての議論をよく行う。

    Students are assigned to Graduate School of Life Sciences laboratories in charge of undergraduate biology education and conduct biological research under the supervisor's guidance. Students are required to make presentations about their progress and participate in literature seminars in the laboratory. Students should also actively and frequently discuss their progress with the supervisor.

  •   課題研究Ⅰ / Project Research 1  
      植田 美那子  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    理学部生物学科の教育を担当する大学院生命科学研究科の研究室に所属し、指導教員の指導のもと、生物学の課題を定めて研究を行う。また、研究室で実施される進捗報告会や論文セミナーにて発表し、自身の研究及び関連研究についての議論を行う。

    Students are assigned to laboratories in the Department of Biology/Graduate School of Life Sciences, and conduct biological research under supervisor's guidance. Students are required to make presentations at progress report and literature seminars in the laboratory, and should actively participate in discussion.

  •   課題研究Ⅰ / Project Research 1  
      田口 友彦  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    理学部生物学科の教育を担当する大学院生命科学研究科の研究室に所属し、指導教員の指導のもと、生物学の課題を定めて研究を行う。また、研究室で実施される進捗報告会や論文セミナーにて発表し、自身の研究及び関連研究についての議論を行う。

    Students are assigned to laboratories in the Department of Biology/Graduate School of Life Sciences, and conduct biological research under supervisor's guidance. Students are required to make presentations at progress report and literature seminars in the laboratory, and should actively participate in discussion.

  •   創薬化学実習1  
      笹野 裕介  
      薬  
      4セメスター  
      後期集中 その他 その他 薬学部大講義室  

    有機化学の目的は有機化合物の特性を理解することである。創薬化学実習1においては、有機化合物を多面的に捉えその合成を行うとともに、反応の理解を深める。また合成化学に不可欠な有機化学の基礎的実験操作を学習するとともに試薬、器具の安全な取り扱い方も修得する。さらに、医薬品の原料として重要な薬用植物に関する実習を行う。日本薬局方に収載されている生薬の基原植物を中心に、附属薬用植物園で栽培されている重要な薬用植物の形態を観察し、味やにおいを確かめるとともに、利用部位、含有成分、用途について学習する。

    This course provides practical training in the basic techniques of the standard organic chemistry laboratory, such as separation and characterization techniques. Experiments involving the synthesis and reaction of simple organic compounds are introduced. Fieldwork in the Experimental Station for Medicinal Plant Studies is also included in this course.

  •   構造薬学実習  
      中林 孝和  
      薬  
      4セメスター  
      後期集中 その他 その他 薬学部大講義室  

    <分析化学実習>

    医薬品の純度は、薬理作用のみならず、副作用発現にも直接関与することから、それを正確に測定することは、患者のQOLの観点からもきわめて重要となる。本分析化学実習では、医薬品の品質管理上不可欠な、化学平衡反応を活用する定量法を体験し、その原理を理解するとともに、薬物および生体成分の体内動態など生命科学の各分野で求められる定量分析の基礎理論と技術の修得を目的とする。本実習の遂行には、物理化学の基礎の上に、無機化学、有機化学に関する総合的な知識が必要であり、実習を通じて体系化された化学分析の方法、原理を学び、ものの見方、考え方を修得する。

    <物理化学実習>

    薬学の分野では種々の物理化学的方法が研究に応用されているが、本実習ではその中から各種分光法や電気化学法などの基本的な方法について、その原理を理解し実験方法を修得する。実習を通して反応速度、化学平衡に関する諸量を求める方法を学び、かつ分子構造の解析方法を修得する。

    [General Training in Analytical Chemistry]

    The purity of drugs not only affects the pharmacological activity, but also could cause adverse effects. Therefore, accurate and reliable analytical approach is necessary to keep better patients’ QOL. In this training, students can experience typical volumetric analyses based on chemical equilibrium in order to acquire basic theories and skills of typical quantitative analyses. For this training, comprehensive knowledge (including physical, inorganic, and organic chemistries) is required. Through this course, students are expected to learn not only for concept of analytical chemistry, but also the scientific way of thinking.

    [General Training in Physical Chemistry]

    Physical chemistry serves as an important base for various methods which are utilized in pharmaceutical research studies. In this course, students will learn about the principles and measurements of several spectroscopic and electrochemical techniques. This course trains students to be able to determine various kinetic and equilibrium parameters such as the rate of a chemical reaction, and analyze the molecular structure.

  •   課題研究Ⅰ / Project Research 1  
      経塚 淳子  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    理学部生物学科の教育を担当する大学院生命科学研究科の研究室に所属し、指導教員の指導のもと、生物学の課題を定めて研究を行う。また、研究室で実施される進捗報告会や論文セミナーにて発表し、自身の研究及び関連研究についての議論を行う。

    Students are assigned to laboratories in the Department of Biology/Graduate School of Life Sciences, and conduct biological research under supervisor's guidance. Students are required to make presentations at progress report and literature seminars in the laboratory, and should actively participate in discussion.

もっと見る…