内容に類似性のあるシラバス

4544 件ヒット (0.064秒):

  •   キャリア・スキル開発特別演習  
      末松 千秋  
      全研究科  
      後期  
      後期 木曜日 2講時 その他  

    This course introduces students to Japanese corporate culture with the history of changes in employment practices. The classes will cover the Japanese Style Management, Bubble Economy, and the Lost 20 Years. How did Japanese companies develop their management style? Why were Japanese manufacturers regarded as the strongest? What caused the Bubble Economy? Why did they have to give up the practices once thought to be essential? While answering these questions, the course will emphasize the role of employment practices to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to possess the knowledge of Japanese employment practices and to understand the rationales for changes in the practices for the past 20 years.

    The graduate students are to take leading roles in the group discussions with undergraduate students and international students, which will help them strengthen the administrative ability and the leadership.

    本科目は日本の雇用慣行変化について学習します。授業では、日本的経営、バブル経済、失われた20年を見ていきます。どのように日本的経営はなされたか、何故日本製造業は最強とみなされたか、何がバブル経済をもたらしたか、これらに回答しながら日本文化を学ぶため、雇用慣行の役割を把握します。二つの学習目標は、日本的雇用慣行に浮いての知識を深めること、そして過去20年間の雇用慣行変化について原因を理解すること、です。

    大学院学生の皆さんには、クラス内で学部生、留学生とグループ討議を行い、指導的役割を担ってもらうことで統率力、指導力の強化に努めてもらいます。

  •   国際教養特定課題  
      末松 千秋  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 木曜日 2講時 川北キャンパスC201  

    This course introduces students to Japanese corporate culture with the history of changes in employment practices. The classes will cover the Japanese Style Management, Bubble Economy, and the Lost 20 Years. How did Japanese companies develop their management style? Why were Japanese manufacturers regarded as the strongest? What caused the Bubble Economy? Why did they have to give up the practices once thought to be essential? While answering these questions, the course will emphasize the role of employment practices to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to possess the knowledge of Japanese employment practices and to understand the rationales for changes in the practices for the past 20 years.

    本科目は日本の雇用慣行変化について学習します。授業では、日本的経営、バブル経済、失われた20年を見ていきます。どのように日本的経営はなされたか、何故日本製造業は最強とみなされたか、何がバブル経済をもたらしたか、これらに回答しながら日本文化を学ぶため、雇用慣行の役割を把握します。二つの学習目標は、日本的雇用慣行に浮いての知識を深めること、そして過去20年間の雇用慣行変化について原因を理解すること、です。

  •   キャリア・スキル開発特別演習  
      末松 千秋  
      全研究科  
      後期  
      後期 木曜日 2講時 その他  

    This course introduces students to Japanese corporate culture with the history of changes in employment practices. The classes will cover the Japanese Style Management, Bubble Economy, and the Lost 20 Years. How did Japanese companies develop their management style? Why were Japanese manufacturers regarded as the strongest? What caused the Bubble Economy? Why did they have to give up the practices once thought to be essential? While answering these questions, the course will emphasize the role of employment practices to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to possess the knowledge of Japanese employment practices and to understand the rationales for changes in the practices for the past 20 years.

    The graduate students are to take leading roles in the group discussions with undergraduate students and international students, which will help them strengthen the administrative ability and the leadership.

    本科目は日本の雇用慣行変化について学習します。授業では、日本的経営、バブル経済、失われた20年を見ていきます。どのように日本的経営はなされたか、何故日本製造業は最強とみなされたか、何がバブル経済をもたらしたか、これらに回答しながら日本文化を学ぶため、雇用慣行の役割を把握します。二つの学習目標は、日本的雇用慣行に浮いての知識を深めること、そして過去20年間の雇用慣行変化について原因を理解すること、です。

    大学院学生の皆さんには、クラス内で学部生、留学生とグループ討議を行い、指導的役割を担ってもらうことで統率力、指導力の強化に努めてもらいます。

  •   国際教養特定課題  
      末松 千秋  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 木曜日 2講時 川北キャンパスC201  

    This course introduces students to the typical decision-making in Japan, especially in Japanese companies. The classes will cover not only the ways of Japanese decision-making but also those of the Western world. In contrast with these mechanisms, things peculiar to Japan will be highlighted. Japanese companies are famous for the consensus decision-making. What are advantages and disadvantages of the consensus decision-making? What have Japanese companies changed to the management board in order to alleviate the disadvantages? Is there any good way to reach a consensus easier? While answering these questions, the course will emphasize the things Japanese are most concerned about to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to provide the knowledge of Japanese style discussions and to provide the basic skills of the facilitator who helps make the process of reaching a consensus decision easier.

    この科目では典型的な日本での意思決定、特に日本の企業におけるものについて紹介します。また日本だけではなく西洋社会での意思決定の方法も学習します。これらの方法を対比することで、日本特有事項を強調して行きます。日本企業は、コンセンサス方式の意思決定を取ることで有名です。それの有利な点、不利な点は何か、不利を克服するため、日本企業が経営陣に採用した改革は何か、より簡単にコンセンサスを得る方法はないか。これらの質問に答えながら、この科目では日本文化を説明するため、日本人が最も考慮することを説明して行きます。二つの到達目標は、日本的討議方の知識を得ること、コンセンサスをより容易に得るためのファシリテーターの知識を得ること、です。

  •   キャリア・スキル開発特別演習  
      末松 千秋  
      全研究科  
      前期  
      前期 木曜日 2講時 その他  

    This course introduces students to the typical decision-making in Japan, especially in Japanese companies. The classes will cover not only the ways of Japanese decision-making but also those of the Western world. In contrast with these mechanisms, things peculiar to Japan will be highlighted. Japanese companies are famous for the consensus decision-making. What are advantages and disadvantages of the consensus decision-making? What have Japanese companies changed to the management board in order to alleviate the disadvantages? Is there any good way to reach a consensus easier? While answering these questions, the course will emphasize the things Japanese are most concerned about to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to provide the knowledge of Japanese style discussions and to provide the basic skills of the facilitator who helps make the process of reaching a consensus decision easier.

    この科目では典型的な日本での意思決定、特に日本の企業におけるものについて紹介します。また日本だけではなく西洋社会での意思決定の方法も学習します。これらの方法を対比することで、日本特有事項を強調して行きます。日本企業は、コンセンサス方式の意思決定を取ることで有名です。それの有利な点、不利な点は何か、不利を克服するため、日本企業が経営陣に採用した改革は何か、より簡単にコンセンサスを得る方法はないか。これらの質問に答えながら、この科目では日本文化を説明するため、日本人が最も考慮することを説明して行きます。二つの到達目標は、日本的討議方の知識を得ること、コンセンサスをより容易に得るためのファシリテーターの知識を得ること、です。

  •   キャリア・スキル開発特別演習  
      末松 千秋  
      全研究科  
      前期  
      前期 木曜日 2講時 その他  

    This course introduces students to the typical decision-making in Japan, especially in Japanese companies. The classes will cover not only the ways of Japanese decision-making but also those of the Western world. In contrast with these mechanisms, things peculiar to Japan will be highlighted. Japanese companies are famous for the consensus decision-making. What are advantages and disadvantages of the consensus decision-making? What have Japanese companies changed to the management board in order to alleviate the disadvantages? Is there any good way to reach a consensus easier? While answering these questions, the course will emphasize the things Japanese are most concerned about to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to provide the knowledge of Japanese style discussions and to provide the basic skills of the facilitator who helps make the process of reaching a consensus decision easier.

    この科目では典型的な日本での意思決定、特に日本の企業におけるものについて紹介します。また日本だけではなく西洋社会での意思決定の方法も学習します。これらの方法を対比することで、日本特有事項を強調して行きます。日本企業は、コンセンサス方式の意思決定を取ることで有名です。それの有利な点、不利な点は何か、不利を克服するため、日本企業が経営陣に採用した改革は何か、より簡単にコンセンサスを得る方法はないか。これらの質問に答えながら、この科目では日本文化を説明するため、日本人が最も考慮することを説明して行きます。二つの到達目標は、日本的討議方の知識を得ること、コンセンサスをより容易に得るためのファシリテーターの知識を得ること、です。

  •   キャリア関連学習  
      竹内 上人  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 月曜日 1講時 川北キャンパスA203  

    (POINT)

    This Program will teach international students how to work in Japanese companies through the experience of the Human Resources General Manager.

    Japanese students are also welcome. Students can understand the mechanism of hiring Japanese companies.

    This is a practical career design and internship preparation program for international students before starting a career or internship at the selected companies that operate in Japan.

    This program will be designed with careful study and analysis of the working environment focused on the company in Japan.

    Working in concert with the actual internship program (Career education practice for international students) the goal of this program is not only to master international students' practical working skills but also to create a mutual understanding between the students and companies. 

    日本企業でどのように外国人が働いたらいいかを人事部長をした経験から、わかりやすく実践的に解説します。日本企業の採用や人事のメカニズムを理解できます。

    ※日本人学生も歓迎します

    日本で事業展開する企業(日系企業及び外資系企業)においてキャリア設計及びインターンシップを行う前に実践的な就労準備を行うプログラムになります。事業展開する企業環境を事前に調査した上で、企業と学生の双方にとって相乗効果を引き出すための総合的なカリキュラムになります。

    実際の就活やインターンシッププログラムと連動させ、学生の実践的な就労スキルの習得だけでなく、企業における雇用体制の課題点の明確化、グローバル化やダイバーシティマネジメントの環境整備について理解を深めます。

  •   キャリア関連学習  
      竹内 上人  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 1講時 川北キャンパスA203  

    (POINT)

    This Program will teach international students how to work in Japanese companies through the experience of the Human Resources General Manager.

    Japanese students are also welcome. Students can understand the mechanism of hiring Japanese companies.

    This is a practical career design and internship preparation program for international students before starting a career or internship at the selected companies that operate in Japan.

    This program will be designed with careful study and analysis of the working environment focused on the company in Japan.

    Working in concert with the actual internship program (Career education practice for international students) the goal of this program is not only to master international students' practical working skills but also to create a mutual understanding between the students and companies. 

    日本企業でどのように外国人が働いたらいいかを人事部長をした経験から、わかりやすく実践的に解説します。日本企業の採用や人事のメカニズムを理解できます。

    ※日本人学生も歓迎します

    日本で事業展開する企業(日系企業及び外資系企業)においてキャリア設計及びインターンシップを行う前に実践的な就労準備を行うプログラムになります。事業展開する企業環境を事前に調査した上で、企業と学生の双方にとって相乗効果を引き出すための総合的なカリキュラムになります。

    実際の就活やインターンシッププログラムと連動させ、学生の実践的な就労スキルの習得だけでなく、企業における雇用体制の課題点の明確化、グローバル化やダイバーシティマネジメントの環境整備について理解を深めます。

  •   多文化理解PBL特別演習  
      末松 和子  
      全研究科  
      前期  
      前期 水曜日 2講時 その他  

    私達が共に暮らす多文化社会の課題について、留学生と国内学生がディスカッションやグループワークを行う課題解決型の授業です。言語や文化の壁を越えて学び合い協働することで、視野を広げ、新たな考え方やアプローチの方法を身につけます。正しい情報を収集・選択し、やさしい日本語や英語を補完的に使いながら、プロジェクトに取り組み、異文化間コミュニケーション力を磨きます。

    This class provides both international and domestic students with opportunities to learn from each other through thematic discussions and collaborative projects. Interactions among students from diverse linguistic and cultural backgrounds are built into the learner-centered lessons where different ways of thinking, values, communication as well as working-styles are embraced in this class. The class will be conducted in Japanese, but English can be used as supplement.

  •   多文化PBL  
      末松 和子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 水曜日 2講時 CALL教室 M204  

    私達が共に暮らす多文化社会の課題について、留学生と国内学生がディスカッションやグループワークを行う課題解決型の授業です。言語や文化の壁を越えて学び合い協働することで、視野を広げ、新たな考え方やアプローチの方法を身につけます。正しい情報を収集・選択し、やさしい日本語や英語を補完的に使いながら、プロジェクトに取り組み、異文化間コミュニケーション力を磨きます。

    This class provides both international and domestic students with opportunities to learn from each other through thematic discussions and collaborative projects. Interactions among students from diverse linguistic and cultural backgrounds are built into the learner-centered lessons where different ways of thinking, values, communication as well as working-styles are embraced in this class. The class will be conducted in Japanese, but English can be used as supplement.

もっと見る…