内容に類似性のあるシラバス

5027 件ヒット (0.014秒):

  •   課題研究B  
      生命科学その他  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    生命科学に関する研究活動を実施して研究論文を作成する。また、生命科学に関する研究内容(自身の研究や分野内で実施されている研究、文献情報など)について発表および議論する。

    In this course, students will conduct research activities related to the life sciences and prepare research papers. In addition, students will present and discuss their research on life sciences, including their own research, research conducted within their laboratory, information of research papers.

  •   課題研究A  
      生命科学その他  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    生命科学に関する研究活動を実施して研究論文を作成する。また、研究活動内容について発表する。

    In this course, students will conduct research activities related to life sciences and write research papers. Students will also make a presentation on their research activities.

  •   セミナー  
      生命科学その他  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    生命科学に関する研究内容(自身の研究や分野内で実施されている研究、文献の情報など)について発表および議論する。

    In this course, students will present and discuss research in the life sciences, including their own research, research conducted within their laboratory, and information from the literature.

  •   生命科学特別講義Ⅰ~Ⅴ  
      生命科学その他  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    単位認定セミナーや、海外研修などの学外修得研修等を単位として認定する。/

    Credit will be given for credit-granted seminars and off-campus training including study abroad programs.

  •   生命科学認定講義Ⅰ~Ⅴ  
      生命科学その他  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    単位認定セミナーや、海外研修などの学外修得研修等を単位として認定する。/

    Credit will be given for credit-granted seminars and off-campus training including study abroad programs.

  •   化学・バイオ工学卒業研修A / Thesis Research A  
      化学・バイオ系教員  
      工  
       
       

    1.目的

     本科目では、化学・バイオ工学研修B(卒業研究)に関連した国内外の優れた学術論文を調査し、その内容を理解し、発表会形式にて紹介することを通じて、卒業研究に関する、世界の研究動向、研究レベル、研究課題、研究手法を明確・整理し、卒業研究の円滑なる実施と化学技術者・研究者としての姿勢・方法論を学ぶことを目的とする。

    2.概要

     卒業研究配属の研究室で検討・決定された卒業研究テーマに関して、各教員の指導を受けながら、関連する学術論文等を調査し、卒業研究の推進に役立つ論文を選定し、各人の卒論テーマとの関係を考慮しながら、その内容を理解、要約して発表会抄録としてまとめる。6月に教員・学生が出席する発表会で文献内容を紹介するとともに、質疑応答により関連事項まで含めた理解を深める。

    3.達成目標等

    ・選定文献の内容を理解し、その独創的な点を抄録として要約できる。

    ・文献内容と卒業研究テーマとの学問的関係を把握する。

    ・文献内容の工学的意義を理解できる。

    ・文献内容を卒業研究の計画立案に利用できる。

    ・論理的記述力、討論・発表能力の基礎力を修得する。

    1. Object

     In this course, students search internationally distinguished papers relating to Chemical and Biomolecular Engineering Seminar B (Graduation research thesis). They summarize what has been extensively researched in a cutting-edge field to understand the trend and international level on the research field. Through their understanding and presentation on the papers, this course offers an opportunity to have a similar experience to graduation research and also provides an opportunity to learn a methodology to be chemical engineers and researchers

    2. Abstract

    According to the advice of supervisors, students search some papers that facilitate the progress of graduation research thesis and prepare an abstract for your presentation in front of academic staffs and students in June. Through their presentation and discussion with attendees they deepen their understanding on the research field.

    3. Goal of study

    - Understanding the content of paper selected with summarizing the originality of the paper for preparing an abstract.

    - Comprehension of the relation between the paper content and that of content for graduation research thesis.

    - Understanding the engineering meaning in the paper selected

    - Availability of the paper content for designing the graduation research thesis

    - Development of basic skills on logical description, discussion and presentation

  •   化学・バイオ工学卒業研修B / Thesis Research B  
      化学・バイオ系教員  
      工  
       
       

    1.目的

     本科目は卒業研究である。指導教員の指定した研究課題について、調査、実験、計算などを行うとともに、これらのことを通じて、化学技術者・指導者としての意識や資質を育むことを目的とする。

    2.概要

     4年次の初めに決定した所属研究室において、各教員の指導を受けながら一年間履修する。学年末に教員、学生などが出席する発表会で研究成果を発表するとともに、卒業論文としてまとめる。

    3.達成目標等

    ・与えられた制約の下で、研究を進め、期限までに完了、論文としてまとめられる能力を有する。

    ・人類の幸福、福祉について考えることができる。

    ・技術者倫理を自覚するとともに、自らの行動に反映できる。

    ・論理的記述力、討論・発表能力、英語によるコミュニケーション基礎能力を有する。

    ・自ら主体的に知的活動を行い、継続的に学習できる。

    ・自然科学、工学基礎、専門技術に関する知識を有し、それらを問題解決に利用できる。

    ・化学技術に関する諸問題の解決に必要な実験技術を習得する。

    1. Object

     This course covers the research for graduation, which aims to develop their senses of chemical engineers and/or leaders by doing original researches, experiments and calculations on their theses allocated by the supervisor

    2. Abstract

    This course covers the graduation research for students doing for a year in the laboratory that is determined in the beginning of this course. In the end of course, students are required to have a presentation in front of academic staffs and students and summarize the content of research as a graduation thesis.

    3. Goal of study

    - Able to do research and complete the summarization of research results before the deadline under a given condition

    - Able to consider and understand human welfares

    - Able to recognize engineering ethics and reflect it in their actions

    - Able to logically describe, have presentation and discussion, and also have basic communications with English

    - Able to positively do their own research action and keep their learning

    - Able to utilize and apply their knowledge on natural science, basic engineer sense and special technical skill toward solving issues

    - Able to develop experimental skills required to solve issues on chemistry and technology.

  •   課題研究Ⅰ / Project Research 1  
      経塚 淳子  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    理学部生物学科の教育を担当する大学院生命科学研究科の研究室に所属し、指導教員の指導のもと、生物学の課題を定めて研究を行う。また、研究室で実施される進捗報告会や論文セミナーにて発表し、自身の研究及び関連研究についての議論を行う。

    Students are assigned to laboratories in the Department of Biology/Graduate School of Life Sciences, and conduct biological research under supervisor's guidance. Students are required to make presentations at progress report and literature seminars in the laboratory, and should actively participate in discussion.

  •   課題研究Ⅰ / Project Research 1  
      牧 雅之  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    理学部生物学科の教育を担当する大学院生命科学研究科の研究室に所属し、指導教員の指導のもと、生物学の課題を定めて研究を行う。また、研究室で実施される進捗報告会や論文セミナーにて発表し、自身の研究及び関連研究についての議論を行う。

    Students are assigned to laboratories in the Department of Biology/Graduate School of Life Sciences, and conduct biological research under supervisor's guidance. Students are required to make presentations at progress report and literature seminars in the laboratory, and should actively participate in discussion.

  •   課題研究Ⅰ / Project Research 1  
      千葉 聡  
      理  
      後期集中  
      後期集中 その他 その他  

    理学部生物学科の教育を担当する大学院生命科学研究科の研究室に所属し、指導教員の指導のもと、生物学の課題を定めて研究を行う。また、研究室で実施される進捗報告会や論文セミナーにて発表し、自身の研究及び関連研究についての議論を行う。

    Students are assigned to laboratories in the Department of Biology/Graduate School of Life Sciences, and conduct biological research under supervisor's guidance. Students are required to make presentations at progress report and literature seminars in the laboratory, and should actively participate in discussion.

もっと見る…