内容に類似性のあるシラバス

975 件ヒット (0.031秒):

  •   基礎地学実験(教職) / Fundamental experiments in Earth Science I  
      宮本 毅  
      理  
      前期集中  
      前期集中 その他 その他  

    この授業では、地球科学に必要な基礎的な技能や知識を身につけるための基礎実験、観察、測定を行います。これらの実験や観察を通して、講義で学んだことの理解を深めます.

    In this course, fundamental experiments, observations and measurements are carried out to acquire basic skills and knowledge necessary for earth science.Through these experiments and observations, you will deepen understanding of what you learn in earth science lectures.

  •   基礎地学実験 / Fundamental experiments in Earth Science I  
      宮本 毅, 髙栁 栄子  
      理  
      前期  
      前期 金曜日 3講時後半 / 前期 金曜日 4講時後半  

    この授業では、地球科学に必要な基礎的な技能や知識を身につけるための基礎実験、観察、測定を行います。これらの実験や観察を通して、講義で学んだことの理解を深めます.

    In this course, fundamental experiments, observations and measurements are carried out to acquire basic skills and knowledge necessary for earth science.Through these experiments and observations, you will deepen understanding of what you learn in earth science lectures.

  •   地学実験 / Fundamental experiments in Earth Science II  
      宮本 毅, 髙栁 栄子  
      理  
      前期  
      前期 金曜日 3講時前半 / 前期 金曜日 4講時前半  

    この授業では、地球科学に必要な基礎的な技能や知識を身につけるための基礎実験、観察、測定を行います。これらの実験や観察を通して、講義で学んだことの理解を深めます.

    In this course, fundamental experiments, observations and measurements are carried out to acquire basic skills and knowledge necessary for earth science.Through these experiments and observations, you will deepen understanding of what you learn in earth science lectures.

  •   地球の科学 / Introduction to Department of Earth Science  
      奥村 聡, 浅海 竜司  
      理  
      前期  
      前期 水曜日 4講時  

    地球科学系には、地圏環境科学科,地球惑星物質科学科の2つの学科があり、両学科には全部で13の研究グループが存在する(古環境変動学・進化古生物学、断層・地殻力学、地質・古海洋、地形学・自然地理学、人文地理学、自然災害学、鉱物学、資源・環境地球化学、初期太陽系進化学、量子ビーム地球科学、火山学・地質流体研究、地殻化学、グローバル結晶科学)。毎週、各グループの授業担当者より高校教育で得られなかった地球科学分野の初歩的な知識とその研究分野が到達した最新の研究成果を得ることができる。

    The Department of Earth Science consists of two divisions, the Division of GeoEnvronmental Science and the Division of Earth and Planetary Materials Science. These two divisions have a total of 13 research groups (Carbonate Sedimentology, Geochemistry, and Evolutional Paleontology; Fault and Geodynamics; Geology and Paleoceanography; Geomorphology and Physical Geography; Human Geography; Natural Hazard; Mineralogy and Crystallography; Natural Resources and Environmental Geochemistry; Early Solar System Evolution; Quantum-beam Earth Science and Technology; Volcanology and Geofluids; Petrotectonics; Global Crystal Science). Students can learn basic knowledge that cannot be obtained in high school education and the latest research achievement of each group.

  •   地球惑星物質科学実習Ⅳ / Laboratory course on Earth and Planetary Materials Science IV  
      後藤 章夫, 石田 章純, 坂巻 竜也, 松本 恵  
      理  
      後期  
      後期 水曜日 3講時 / 後期 水曜日 4講時  

    地球惑星物質科学の研究に必要な基礎的機器分析の原理と高圧実験の基礎を学ぶ.

    This course deals with the basics of Earth and Planetary materials Science and the techniques of instrumental analyses and high pressure experiments.

  •   宇宙地球化学 / Chemical and material evolution of earth and space  
      中村 智樹, 中嶋 大輔  
      理  
      後期後半  
      後期後半 火曜日 2講時 / 後期後半 木曜日 2講時  

    宇宙や太陽系および惑星系の化学進化の基礎的プロセスを理解する。

    Introduction of chemical and material evolution of earth and planets in the solar system.

  •   岩石学実習Ⅱ / Practical course of Polarizing Microscope II  
      宮本 毅, 鈴木 紀毅, 髙嶋 礼詩, 山田 努  
      理  
      前期  
      前期 水曜日 3講時 / 前期 水曜日 4講時  

    本実習では、前セメスターに引き続き、地球科学において最も基本的な観察手法である偏光顕微鏡を用いた岩石薄片観察法を習得する。地球を構成する多様な岩石の肉眼・薄片の観察を通じ,岩石の分類・同定,及びそれらの物理化学的性質や形成過程について読み取る方法を習得することを目的とする。本実習は前セメスターで開講される顕微鏡実習Ⅰに続く実習のため,偏光顕微鏡の操作に習熟した学生対象である。

    This is practical course of petrography after Laboratory course on Earth and Planetary Materials Science I. Through the microscope observations of various rock thin sections, we understand the diversity of rocks on the earth.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      工(1~5、15~16組①)  
      1セメスター  
      前期 火曜日 3講時 学生実験室 / 前期 火曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      医保(放検)歯  
      1セメスター  
      前期 木曜日 3講時 学生実験室 / 前期 木曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

  •   自然科学総合実験  
      中村 達、冨田 知志、田嶋 玄一、他  
      工(11~14組)  
      2セメスター  
      後期 金曜日 3講時 学生実験室 / 後期 金曜日 4講時 学生実験室  

    自然科学は、人類が求めている真理の探究を科学的に行い、得られた英知を様々な分野に還元・応用し、人類に貢献する。この自然科学の探究プロセスにおいては、解決すべき課題に気づき、それに解答を与えるための仮説の提起が必要であるが、この仮説を検証したり、あるいは反証するために「実験」が重要な役割を果たす。またこの一連のプロセスおよびその結果と意義(意味)をまとめて著し、公表することによって新たな知の財産とすることができる。

     自然科学総合実験(物理・化学・生物・地学の基礎事項を含む融合型実験)では、学生一人一人が自ら実験や観察を行って自然の法則やしくみを理解するとともに、それを「自分の言葉でまとめる」ことを学ぶ。これにより自然科学の学習や研究に向けての取り組み姿勢を確立する。

    Natural sciences seek the truth for humanity, feedback and apply the obtained wisdom to society, and contribute to the progress of humankind. In the natural science processes, it is vital for us to notice an issue to be solved and make a hypothesis to find a solution to the issue. Experiments play important roles in confirming or disproving the hypothesis. Moreover, treasures belonging to all humankind are constructed by disclosing and publishing continuously the scientific processes and experimental results followed by discussion. Introductory Science Experiments is a laboratory experiment class consisting of interdisciplinary subjects with basic physics, chemistry, biology, and earth sciences. This class will help students to understand the law and mechanism of nature by carrying out measurements and observation by themselves. Moreover, it will help students to study how to verbalize the obtained results. In this way, students will be able to have a positive attitude towards study and research in natural sciences.

もっと見る…