2091 件ヒット (0.027秒):
本講義は「EBM概論」と対をなすもので、実際の医学論文を取り上げ批判的に吟味することを目標とする。実際の医学論文を例に、1)文献のエビデンスレベルの評価、2)文献で用いられた解析手法の妥当性の検討(2-1:サンプル数の設計、2-2:統計手法そのもの、および統計手法の前提条件の吟味)、3)解析結果の解釈の妥当性の検討、などを行う。「EBM演習」で取り上げる論文については講義で指示するほか、受講生の興味も積極的に考慮する。講義の前半は、医学部循環器内科学分野と臨床研究推進センターの共催で行われる、医学統計勉強会の聴講を行う。
This course is successive to “Introduction to Evidence-Based Medicine” and aimed to examine clinical research papers. Based on clinical articles, students will learn 1) evaluation of evidence level of the article, 2) examination of analysis method used in the paper (2-1: sample size design, 2-2: statistical methods and its model assumptions), 3) examination of interpretation of the results. The articles used in the course will be assigned in the lecture. First half of the course is applied to auditing “Medical Statistics Seminar(医学統計勉強会)”hosted by the department of cardiovascular medicine and Clinical Research, Innovation and Education Center (CRIETO).
本講義は「EBM概論」と対をなすもので、実際の医学論文を取り上げ批判的に吟味することを目標とする。実際の医学論文を例に、1)文献のエビデンスレベルの評価、2)文献で用いられた解析手法の妥当性の検討(2-1:サンプル数の設計、2-2:統計手法そのもの、および統計手法の前提条件の吟味)、3)解析結果の解釈の妥当性の検討、などを行う。「EBM演習」で取り上げる論文については講義で指示するほか、受講生の興味も積極的に考慮する。講義の前半は、医学部循環器内科学分野と臨床研究推進センターの共催で行われる、医学統計勉強会の聴講を行う。
This course is successive to “Introduction to Evidence-Based Medicine” and aimed to examine clinical research papers. Based on clinical articles, students will learn 1) evaluation of evidence level of the article, 2) examination of analysis method used in the paper (2-1: sample size design, 2-2: statistical methods and its model assumptions), 3) examination of interpretation of the results. The articles used in the course will be assigned in the lecture. First half of the course is applied to auditing “Medical Statistics Seminar(医学統計勉強会)”hosted by the department of cardiovascular medicine and Clinical Research, Innovation and Education Center (CRIETO).
医学研究の計画と解析(医学研究方法論)について、実際の臨床・疫学研究を題材に生物統計学・医学統計学(biostatistics)を基礎から講義する。事前の知識は想定しないので、他講義と内容が若干重なる点は了承されたい。
To learn medical research methodology from a statistical perspective with examples of clinical and epidemiological research. No prior knowledge is required; hence, the contents are somewhat overlapped with other related lecture.
医学研究の計画と解析(医学研究方法論)について、実際の臨床・疫学研究を題材に生物統計学・医学統計学(biostatistics)を基礎から講義する。事前の知識は想定しないので、他講義と内容が若干重なる点は了承されたい。
To learn medical research methodology from a statistical perspective with examples of clinical and epidemiological research. No prior knowledge is required; hence, the contents are somewhat overlapped with other related lecture.
リプロダクティブヘルスやウィメンズヘルスに関する最新の学術論文を検索し、それを精読することによって、性と生殖への医療に関する最新のエビデンスを収集する技能を習得するとともに、エビデンスをを解釈、臨床に活用するための方策について学ぶ。これらを通して、学生が関心を持つ領域での研究課題の明確化や研究方法の妥当性の検討ができる基礎的な能力を育成する。
By searching for and reading the latest academic articles on reproductive health and women's health, students will develop the skills to gather the latest evidence on sexual and reproductive health care and learn how to interpret and apply the evidence to clinical practice. Through these activities, students will develop the basic ability to clarify research questions and examine the validity of research methods in their area of interest.
脳卒中や脊髄損傷、加齢、発達障害などによる運動障害に対し、リハビリテーション医学、神経学、整形外科学、分子生物学、運動学、行動医学、理学療法学、作業療法学、福祉工学などの研究成果を取り入れた治療方策、疫学に関する課題への取り組みの概略を知る。
The aim of this course is to understand methods to overcome disabilities due to stroke, spinal cord injury, aging, and developmental disorders, based upon rehabilitation medicine, neurology, orthopedics, molecular biology, kinesiology, behavioral science, physical therapy, occupational therapy, and welfare engineering.
医学研究の計画と解析(医学研究方法論)について、実際の臨床・疫学研究を題材に生物統計学・医学統計学(biostatistics)を基礎から講義する。事前の知識は想定しないので、他講義と内容が若干重なる点は了承されたい。
To learn medical research methodology from a statistical perspective with examples of clinical and epidemiological research. No prior knowledge is required; hence, the contents are somewhat overlapped with other related lecture.
医学研究の計画と解析(医学研究方法論)について、実際の臨床・疫学研究を題材に生物統計学・医学統計学(biostatistics)を基礎から講義する。事前の知識は想定しないので、他講義と内容が若干重なる点は了承されたい。
To learn medical research methodology from a statistical perspective with examples of clinical and epidemiological research. No prior knowledge is required; hence, the contents are somewhat overlapped with other related lecture.