シラバスの表示

工学教育院特別講義(アカデミック・リーディング~科学技術英文 / Academic Reading

単位数: 1. 担当教員: 須藤 祐子, 浅川 照夫, 羅 漢. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TAL-OEN811J.

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。
学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

【対面授業】
目的:最先端の科学技術に関する情報はほぼ英語で提供されている。英語で書かれた科学技術に関する記事を題材にAcademic Englishに関する読解力を身に付け、英語論文の構成や論理の流れを理解し、多方面の科学技術に関する情報収集力を養う。

概要:新聞、雑誌、専門誌に掲載された科学・工学の思考法に関する記事、論文を読みながら、科学技術英語構文の構成や論理展開の手法について学ぶ。

達成方法等:以下の学習活動に重点を置く
(1) 複雑な英文の文法構造を正確かつ素早く分析する
(2) テキストの論理の流れを正確に把握する
(3) 辞書を十分に活用し、語彙力を高める
(4) 自然科学に関する深い知識と教養を身に付ける

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The class code for Google Classroom can be found on the Web site of
the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

This course aims to improve students’ reading comprehension of Academic English. Students will read articles on methods of scientific and engineering thinking taken from newspapers, magazines and professional journals. The course has four main goals as in the following:
(1) To develop skills to analyze the grammatical structure of a complex English sentence accurately and promptly
(2) To comprehend a logical line of reasoning in an academic article
(3) To build a strong vocabulary, making good use of dictionaries
(4) To foster deep knowledge and resourcefulness about natural science

他の授業科目との関連及び履修上の注意

十分に予習をして授業に臨むこと

他の授業科目との関連及び履修上の注意(E)

Students are required to make good preparations for a class.

授業計画

11. Class Introduction
2. INTRODUCTION: The Anthropocene
3. INTRODUCTION: The Epoch of Humans
4. INTRODUCTION: Define the Anthropocene in Terms of the Whole Earth
5. UNIT 1: The Loss of Diversity (1)
6. UNIT 1: The Losss of Diversity (2)
7. UNIT 1: The Loss of DIversity (3)
8. UNIT 3: Air Pollution (1)
9 . UNIT 3: Air Pollution (2)
10. UNIT 4: The Forest Forecast (1)
11. UNIT 4: The Forest Forecast (2)
12. UNIT 4: The Forest Forecast (3)
13. UNIT 5: Taming the Flame (1)
14. UNIT 5: Taming the Flame (2)
15. Examination

授業計画(E)

1. Class Introduction
2. INTRODUCTION: The Anthropocene
3. INTRODUCTION: The Epoch of Humans
4. INTRODUCTION: Define the Anthropocene in Terms of the Whole Earth
5. UNIT 1: The Loss of Diversity (1)
6. UNIT 1: The Losss of Diversity (2)
7. UNIT 1: The Loss of DIversity (3)
8. UNIT 3: Air Pollution (1)
9 . UNIT 3: Air Pollution (2)
10. UNIT 4: The Forest Forecast (1)
11. UNIT 4: The Forest Forecast (2)
12. UNIT 4: The Forest Forecast (3)
13. UNIT 5: Taming the Flame (1)
14. UNIT 5: Taming the Flame (2)
15. Examination

授業時間外学習

英文読解と内容要約のための予習と復習に週90分

授業時間外学習(E)

90 minutes per week required to prepare for reading an article and to summarize the weekly reading.

成績評価方法及び基準

出席率と試験

成績評価方法及び基準(E)

Attendance rate and exam.

教科書および参考書

    備考

    教科書: English Learning Booklet 2024 Spring. School of Engineering, Tohoku University

    その他

    履修登録不要
    Course Registration Unnecessary

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有