単位数: 2. 担当教員: 何 昕昊, 辻 勲平, 皆川 浩. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TCA-CEE335J.
○
Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。
学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)
1.目的:与えられた自然条件や社会条件の中で,ライフタイム内に被るさまざまな外的作用を考慮し,所要の性能を満足する構造の形を導き出す設計プロセスの習得を目的とする.
2.概要:河川と交差する100m程度の区間を,鋼鈑桁橋およびPC桁橋として設計する.これまでの演習で得たコンクリート強度,橋脚の耐震設計を鑑みて,適切な支間割を考え,提案する.
3.達成目標等:この授業では,以下の能力を修得することを目標とする.
・これまでの講義で学んだ応力の算定法,影響線の考え方,算定したたわみの利用法などを理解する.
・橋梁の設計における荷重や安全性等の照査の考え方を学習する.
・自分で設計した橋梁を図面に表すことを通して,橋梁の設計図面の見方や描き方を学習する.
The class code for Google Classroom can be found on the Web site of
the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)
This course offers an opportunity to experience design process of bridge structures.
Students can understand design process of infrastructure and obtain the ability to unify the knowledge of structures and materials.
「構造解析学及び同演習」「コンクリート工学」「コンクリート構造工学」「振動解析学」「耐震工学」「橋梁と鋼構造」を履修していることが望ましい.
Students are supposed to take all classes related to the infrastructural design course.
1.鈑桁の設計・製図1
2.鈑桁の設計・製図2
3.鈑桁の設計・製図3
4.鈑桁の設計・製図4
5.プレストレストコンクリート構造の原理と設計法
6.PC桁の設計・製図1
7.PC桁の設計・製図2
8.PC桁の設計・製図3
9.PC桁の設計・製図4
10.PC桁の設計・製図5
11.設計見直し・デザインコンペ準備1
12.設計見直し・デザインコンペ準備2
13.設計見直し・デザインコンペ準備3
14.デザインコンペ
1. Plate girder design/drawing 1
2. Plate girder design/drawing 2
3. Plate girder design/drawing 3
4. Plate girder design/drawing 4
5. Principles and design methods of prestressed concrete structures
6. PC girder design/drawing 1
7. PC girder design/drawing 2
8. PC girder design/drawing 3
9. PC girder design/drafting 4
10. PC girder design/drawing 5
11. Design review/design competition preparation 1
12. Design review/design competition preparation 2
13. Design review/design competition preparation 3
14. Design competition
計画的に設計の課題に取り組むことが期待される。
Students are strongly expected to voluntarily develop a plan and goals for assignment.
各演習におけるレポートとデザインコンペをもとに評価する.
Students are evaluated on their submitted assignments and design competition.
授業開始前と終了後に受け付ける.その他はメイル等により予約すること.
Questions are accepted before and after class or make an appointment in advance via e-mail or other means.