後期 金曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 澤田 哲生. 履修年度: 2024.
モーリス・メルロ=ポンティの『知覚の現象学』講読/Reading of Merleau-Ponty’s Phenomenology of Perception
20世紀のフランスを代表する現象学者、モーリス・メルロ=ポンティ『知覚の現象学』を精読し、その内容を検討することで、人間形成における「自我」と「時間」、さらには「世界」の機能を考察する。
/The purpose of this seminar is to consider the philosophical functions of “ego”, “time” and “world” in human formation by reading deeply Merleau-Ponty’s Phenomenology of perception.
学生が哲学的な文献を丹念に読み込み、自発的にテーマを見つけ、検討する能力の獲得。
/ Goals of this seminar are to lead students to acquire the ability to find and think spontaneously their own themes through the close reading of philosophical texts.
『知覚の現象学』第3部第2章「時間性」を毎回読み進める。
第1回:演習の方法の説明
第2回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第3回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第4回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第5回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第6回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第7回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第8回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第9回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第10回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第11回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第12回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第13回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第14回:学生によるレジュメの発表、討論、教師による解説
第15回:まとめ
Reading of Temporality" (2nd chapter of third section) of Merleau-Ponty’s Phenomenology of perception.
The 1st session : Illustration of the seminar and its method
The 2nd session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 3rd session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 4th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 5th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 6th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 7th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 8th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 9th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 10th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 11th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 12th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 13th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 14th session : Presentation of summary by a student, discussion and lecturer’s comment
The 15th session : Synthesis
※学生の習得した外国語に応じて、フランス語の原文、英訳、日本語訳を配布する。
/Copies of text (French) and translations (English and Japanese) will be distributed to students, according to the languages acquired by them.
発表要旨の作成、議論への参加、期末レポートから総合的に判断する。
/ Grading is based on preparation of summary, discussion in the class and a report at the end of semester.
毎回、レジュメを準備しておくこと。演習後にテキストを読み返しておくこと。
/It is necessary for students to prepare the summary of text in each seminar and to review the text after the seminar.