シラバスの表示

発達障害学特論Ⅱ

前期 火曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: その他教員. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

発達障害児・者における認知特性に関する理論と展開
Theory and perspectives of cognitive characteristics in children and persons with developmental disorders

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

発達障害児・者の障害特性を説明するための様々な理論が提唱されてきた。本授業では、特に認知特性に焦点を当て、困難さやそれに関連する理論に関する最新知見ついて文献講読と発表・ディスカッションにより、理解を深めることを目的とする。

Various theories have been proposed to explain the traits of people with developmental disorders. This course focuses on cognitive characteristics, and helps students better understand the current findings on difficulties and related theories of the developmental disorders through literature reading, presentations, and discussions.

学習の到達目標/Goal of study

(1)発達障害児・者の認知特性に関する最新知見を理解し、説明することができる
(2)最新知見を自身が行う研究デザインに応用することができる

(1) To understand and able to explain the current findings on cognitive characteristics of people with developmental disorders
(2) To be able to apply current findings to one's own research design

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

下記のテーマに沿って授業を進める。テーマごとに発表者を決め発表とディスカッションを行う
The class will proceed according to the following themes. A presenter will be chosen for each theme, and presentations and discussions will be held.

1     ガイダンス Guidance
2〜3   文献講読  Reading literature
4〜7   自閉スペクトラム症における認知特性  Presentation and discussion on cognitive characteristics of people with ASD
8〜11  ADHDにおける認知特性  Presentation and discussion on cognitive characteristics of people with ADHD
12〜15 限局性学習症における認知特性  Presentation and discussion on cognitive characteristics of people with SLD

成績評価方法/Evaluation method

発表・授業への貢献度 60% 期末レポート40%

Presentation and discussion 60% final report 40%

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    予習・復習、および発表に使用された文献を講読すること

    Review and reading literatures that presented in the class

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有