シラバスの表示

生涯学習論演習Ⅳ(社会教育演習)

後期 金曜日 2講時 総合研究棟204演習室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 甲斐 健人. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU326J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

スポーツの社会学を学ぶ/seminor on sociology of sport

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

産業形態の変化、ライフスタイルの変容、高齢化など、様々に変容する現代社会において、身体活動の意義は見直されつつある。同時に、市場と結びついたスポーツの肥大化も進み、私たちのスポーツとのかかわりは多様化している。現代におけるスポーツの諸相を社会学的に理解しようとする。関連領域の文献を、特に、事例研究に焦点をあてながら検討する。質的データに関する演習を行う可能性もある。

The significance of physical activity is being reassessed in a modern society that is undergoing various changes such as changes in industrial forms, lifestyle changes, and aging. At the same time, the bloat of sports linked to the market is progressing, and our involvement with sports is diversifying. Trying to sociologically understand aspects of modern sports. Review relevant literature, with a particular focus on case studies. There is also the possibility of conducting exercises on qualitative data.

学習の到達目標/Goal of study

スポーツ社会学、体育社会学領域、中でも事例研究に関する理解を深める。スポーツや体育という語を広義にとらえながら、それらに関する何気ない話題から、人々の暮らしにかかわる課題を考察する姿勢を身につける。

Deepen understanding of sports sociology, especially case studies. While grasping the terms sports and physical education in a broad sense, acquire the ability of considering issues related to people's lives from casual topics related to them.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1)イントロダクション
2-14)具体的事例の検討・ディスカッション
15)まとめ

1) Introduction
2-14) Examination and discussion of specific cases
15) Summary

成績評価方法/Evaluation method

出席(50%)、および報告等(50%)による

Attendance (50%) and reports (50%)

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    関連する文献の収集、読了を課す

    Imposing collection and reading of related literature.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有