前期 木曜日 4講時 総合研究棟203演習室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 長谷川 真里. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY314J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
〇
発達科学の展開 /New perspectives on developmental science
社会性の発達についてのテキストを読み、最新の文献を批判的にレビューすることを通して、研究の動向を知る。
/This course aims to describe the current trends in developmental science in childhood and adolescence through intensive reading of the "Psychology of social development" and the latest research on child development.
社会・情動発達の基礎的な理論、および最新の研究動向を理解する。この領域の発達研究の手法を身につける。注)対象年齢は、主に乳幼児期、児童期、青年期である。
/At the end of the course, students should be able to grasp the basic theories and current issues, as well as research methods in the field of social-emotional development.
Note: The target age range is mainly infancy, childhood, and adolescence.
毎回、報告担当者がレジュメを作成し、発表する。
スケジュールは以下を予定する。
/In every class, the reporter creates a resume and introduces the paper.
The contents and schedule are as shown below:
第1回 オリエンテーション
第2回-4回 発表準備(各自の作業)
第5回-13回 報告者による発表と討論(1)
第12回-15回 報告者による発表と討論(2)
教科書の中から1章選択し、概要およびテキストで紹介されたあるいは関連する実証研究論文を報告する。これらを通して、当該領域の議論のポイントと研究動向を理解する。
注) 受講者数によって個人発表かグループ発表にするかを決定する。発表者と指定討論者のそれぞれを担当する可能性がある。それに合わせてスケジュールも変更される。
出席状況や課題レポートを総合的に評価する。
/ Submitted reports, attendance and so on are evaluated.
あらかじめ資料を読み、議論の準備をする。
/Students are expected to read the assigned papers beforehand and prepare for the discussions.
授業の運営については,初回に説明する。
/The course management will be explained in the first lecture.
Materials are provided via Classroom.
・Google Classroomのクラスコード:cxxzcd2
・第一回授業の開始時期:4月11日(木)4限:14:40~
・授業の実施方法:対面。欠席者に対するハイブリッド授業対応は行わない。
・関連資料の入手方法:授業用の資料はClassroomで共有。受講者は必ず登録してください