シラバスの表示

運動学特論Ⅰ Advanced lecture for exercise science 1

火曜日 午前 10:00~12:00 Tuesdays 10:00 am - 12:00 am. 単位数/Credit(s): 2. 授業代表教員/Director: 門間 陽樹. 開講期間/Term of Classes: 2024年4月9日~7月23日 April 9, - July 23, 2024. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -B. 使用言語/Language Used in Course: 2カ国語以上.

科目名/Subject

運動学特論Ⅰ

授業題目/Class subject

運動学特論Ⅰ
Advanced lecture for exercise science 1

授業担当教員/Lecturer

門間 陽樹
Haruki Momma

教室/Classroom

オンライン/運動学セミナー室
Online/S309

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

運動学分野で取り組んでいる研究領域において・科学研究において不可欠なデータについて何のためにいつ、どのような対象から、何をどのよう得て、どのように比較し、仮説に照らしてどのようにデータから何が言えるようになるかを理解すること。自分が取り組んでいる領域でない分野についても共通の論理的理解が可能なことを理解する。
Exercise science requires diverse approach to understand the questions arising from human activity. There are, however, common logics behind the scientific approach. I expect the participants of this class to deepen the understanding of scientific approach in exercise science. Identifying research questions through thorough search of scientific literature. The core item of science is the fact based on data obtained under the consensus of scientists; what data will be obtained from what (whom), when, where and how, and why the data is necessary to answer the question. The structure of the hypothesis needs to be as clear as possible. The aim of the class is to grow and develop understanding of the scientific approaches in exercise science.

学修の到達目標/Goal of study

取り組む研究領域の背景、関連研究の論文、得られたデータの統計解析・解釈について専門外の学生・研究者に伝えられるようになること。10分以内に研究の概要を理解できるように伝えられるようになること。
Students will be able to present the background of either the own study or scientific journal article in 10 minutes so that the audience could grab the scientific approach of the study as mentioned above.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

大学院生3~4名が各々の研究領域の背景・研究計画・研究成果・研究進捗を毎回10分以内に紹介後、最大20分の質疑応答・議論を行うワークショップセミナー。なお本授業における発表内容には秘密保持に関わる企業との共同研究の内容は含まないこととする。運動学分野における研究領域は身体活動・運動に関連する疫学、ヒトを含む個体・臓器・組織・細胞レベルの生理学、神経科学、情報科学(生体信号処理・AIを含む)、感染因子と細胞・人体の相互作用(ウイルスを含む)などを含む。発表者は自分の領域外の研究者・大学院生に発表内容の概要が理解できるように発表をまとめること、発表者以外の参加者は、発表に対して疑問・意見を表明することを求める。
In each class, 3 to 4 presenters will present their topics in 10 minutes followed by a 10 minute-Q&A and discussion session. Since exercise science involves diverse field of biomedical science from molecular biology to epidemiology and data science, the class provides the opportunity to expose the participants to cross disciplinary scientific communication.

成績評価方法/Evaluation method

期間内に少なくとも2回の発表を行うこと。網羅的に背景を調査・理解できるようになること。専門領域外の聴取者に理解可能になるような発表内容ができるようになることを教員が評価する。また積極的に質問をすることも評価のポイントにする。
The presentation needs to be concise and comprehensive for non-experts. Presentation skill as well as the comprehensiveness will be evaluated.

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    自分の発表に向けて、背景の精査とまとめ、研究デザイン、研究方法の妥当性、データの解析方法、データの解釈、データの先行研究との比較などについて十分な準備を行うことが求められる。それぞれの領域のエビデンステーブルなどで確認を行う.
    The preparation for the presentation requires thorough literature search with the understanding of the background, study design, validity of the methods and analyses including the statistical analyses, interpretation of the result, and comparing the results with previous studies.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有