シラバスの表示

比較文化史学特論Ⅰ / Comparative Studies of Cultural History (Advanced Lecture) I

後期 金曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 寺山 恭輔. セメスター: 2学期. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LGH-HIS616J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

比較文化史学特論Ⅰ

授業題目

ソ連現代史研究の諸問題

Course Title (授業題目)

Challenges in the study of Soviet Contemporary History

授業の目的と概要

ソ連という国家が成立する契機となったロシア革命から100年以上経過したが、約70年にわたるソ連の歴史研究は、30年前のソ連崩壊を契機に進展を遂げてきた。本授業ではソ連国内外におけるソ連史研究の歩みを振り返り、特にスターリン時代の極東地方に焦点をあて、その歴史を概観するとともに、今後の研究を展望する。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

More than 100 years have passed since the Russian October Revolution formed the USSR in 1922.The Study of Soviet history, though it progressed over the first seven decades, advanced especially after its collapse 30 years ago. This course begins with tracing the history of Soviet Studies in and out of Russia for about a century, and focuses on the Soviet far eastern region of the Stalin era.

学習の到達目標

1. ロシア国内外におけるソ連研究の歴史、現状を理解する。
2.スターリン時代のソ連極東地域の発展過程を理解する。

Learning Goals(学習の到達目標)

1. The Purpose of this course is to understand the history of Soviet Studies in and out of the Soviet union especially after the collapse of Soviet Union.
2. The Purpose of this course is to understand the development process of the Soviet far East during the Stalin Era.

授業内容・方法と進度予定

1.イントロダクション
2.ソ連時代、ソ連崩壊後のソ連史研究
3.ソ連極東とは? アムール総督府時代、 ロシア革命とロシア極東
4.シベリア出兵、極東共和国、1920年代のソ連極東、スターリンの上からの革命とソ連極東
5.満州事変とソ連指導部、兵士の反応
6. 鉄道輸送と極東への動員、鉄道の軍事化
7.潜水艦・魚雷艇建造と極東への搬送
8.中央と地方当局による発疹チフス蔓延防止措置
9.備蓄の構築と極東地方における食料供給
10.ソ連の不可侵条約政策と日本、ポーランド
11.ソ連極東における気象観測・通信網の整備
12.ソ連極東沿岸における要塞、砲台建設
13.ダリストロイの形成、国境紛争
14.独ソ戦争時代のソ連極東.1945年の日ソ戦争と北方領土問題
15.第二次世界大戦後のソ連極東
16.総括

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1.Introduction.
2.Study of the History of the Soviet Union in the Soviet period and after its collapse.
3. What is the Soviet Far east? Amur Governorate-Generals and their Rules, The Russian October Revolution and the Russian Far East
4.Siberian Intervention, Far-Eastern Republic, Soviet Far East of 1920’s, Revolution from above by Stalin and Soviet Far East.
5.Manchurian Incident and the Reactions of Soviet leaderships and soldiers.
6. Railway Transport and the Mobilization to the Far East. Militarization of Railways.
7. The Construction of submarines, torpedo boats and their conveyance to the Soviet Far East.
8. The Struggle of Central and Regional governments to prevent the spread of typhus.
9. The Boosting of Reserves in the Soviet Union and the Food Supply in the Soviet Far East.
10. The Soviet Nonaggression Pact Policy and Japan, Poland.
11. The Development of Weather Observation, Communication Network in the Soviet Far East.
12. The Construction of Fortresses, Batteries in Soviet Far Eastern Coasts.
13. The Formation of Dal’stroi, Border conflicts in Far Eastern Region.
14. Soviet Far East during the Russo-German War, Japanese-Soviet War of 1945 and the Northern Territories Dispute
15.Soviet Far East after the World War Ⅱ.
16.Summary

成績評価方法

リポート50%、出席50%

Grading Plan(成績評価方法)

Evaluation is performed comprehensively based on final report 50%, attendance in class 50%

教科書および参考書

教科書は使用せず、授業の中で適宜、参考文献を紹介する。
No textbooks will be used. References are handed out at every class.

授業時間外学習

紹介する参考文献を読んでくること。
It is important for students to acquire preliminary knowledge to prepare for class by reading relevant information and books that are commonly available.

その他

オフィスアワー 金曜日 16:00-17:00
事前にメールで連絡しておくこと。
Office hours are from 16:00 to 17:00 on Friday. Make an appointment in advance via e-mail .

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有