シラバスの表示

比較文化論各論 / Comparative Culture (Special Lecture)

後期 月曜日 3講時. 担当教員/Instructor: TINK JAMES MICHA. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-LIT338E. 使用言語: 英語.

主要授業科目/Essential Subjects

比較文化論各論

授業題目

Keywords in Comparative Cultural Studies II

Course Title (授業題目)

比較文化研究のキーワード II

授業の目的と概要

This lecture course is a continuation of the course in the Spring semester but is open to all students. It is intended to introduce basic concepts and approaches for intercultural research by reviewing some important English keywords for researching for broad cultural studies in the humanities. By “cultural studies” we mean broadly any approach used in the School of Arts and Letters for studying forms of knowledge. Every week, the class will look at a particular word that describes a concept, object or topic of relevance and consider its implications and applications to undergraduate studies. To do so, students will be asked to read in advance each week a short text of some kind (usually in photocopy form or as an online source, and sometimes video material as well as writing) which will be explained in class by lecture and group discussion. By the end of the course, students will be asked to do some group work during class in the form of a class survey of a group presentation to each other on material arising from the course.

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

本講義は春学期に引き続き開講するものであるが、全学生を対象とする。人文科学における広範なカルチュラル・スタディーズを研究するための重要な英語キーワードを確認しながら、異文化間研究のための基本的な概念やアプローチを紹介することを目的としています。 ここでいう「カルチュラル・スタディーズ」とは、文学部で用いられる、知識の形式を研究するためのあらゆるアプローチを広く意味します。このクラスでは毎週、関連性のある概念、対象、トピックを表す特定の単語を取り上げ、その意味合いと学部での研究への応用について考えます。そのために、受講生は毎週、何らかの短いテキスト(通常はコピーやオンライン資料、時には文章だけでなく映像資料も)を事前に読んでくるように指示され、授業では講義とグループ・ディスカッションによって説明される。コースの終わりには、授業中にグループワークをしてもらい、コースで学んだことについてクラスでアンケートをとり、グループで発表してもらいます。

学習の到達目標

1: To survey some critical vocabulary in English that is useful for humanities studies.
2: To read a variety of short texts and sources in English.
3: To improve comprehension and communication skills in English.
4: To improve intercultural understanding at the level of course content and through class activity

Learning Goals(学習の到達目標)

1: 人文科学に役立つ英語の語彙を調査する。
2: 様々な短文や資料を英語で読む。
3: 英語の理解力とコミュニケーション能力を高める。
4: 授業内容やクラス活動を通して、異文化理解を深める。

授業内容・方法と進度予定

1: Introduction

2: Anachronism

3: Ritual

4: Comedy

5: Tragedy

6: Disgust

7: Commodity

8: Archive

9: Tourism

10: Cute/Kawaii

11: Books

12: Future

13: Group work/presentations

14: group work/presentations

15: Final exam

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1: イントロダクション

2: アナクロニズム

3: 儀式

4: 喜劇

5: 悲劇

6: 嫌悪感

7: 商品

8: アーカイブ

9: 観光

10: かわいい・カワイイ

11: 本

12: 未来

13: グループワーク/プレゼンテーション

14: グループワーク/プレゼンテーション

15: 期末試験

成績評価方法

Short reaction papers to Google Classroom after class 25%; One final term paper at end of the semester 25%; Group presentation work 20%; Final test 30%

Grading Plan(成績評価方法)

授業後、Google Classroomにショート・リアクションペーパーを提出 25%、学期末に最終タームペーパーを1本提出 25%、グループ・プレゼンテーション 20%、期末テスト 30%

教科書および参考書

There is no textbook for this course and so reading material will be supplied. Students are encouraged to research keywords themselves as preparation for class. The Cultural Studies Reader, edited by Simon During (Third Edition 2007) is an expensive but useful collection of sources for this course.

授業時間外学習

Short reaction papers during or after class
One final essay
Group exercise
Final exam at end of the course

その他

The final list of keywords for the course may change by the start of the Fall semester.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有